Crescendo Millenium Edition
Moderator: Beheerdersteam
- Vintagelover
Crescendo Millenium Edition
Beste zelfbouwers,
Ik ben nogal nieuw op dit gebied maar ben volop boeken aan het lezen en threads om mijn kennis te verbeteren. Gelieve me daarom niet af te schieten als ik iets vraag wat op het eerste zicht belachelijk lijkt.
Graag had ik zelf ook een versterker gebouwd.
Maar ik vroeg me af of de Crescendo Millenium Edition enkel als eindversterker fungeert?
En is dit project financieel te doen? Wat kan ik me eraan verwachten, enige mensen hier met ervaring hierover?
Bedankt voor al jullie hulp,
Vintagelover
Ik ben nogal nieuw op dit gebied maar ben volop boeken aan het lezen en threads om mijn kennis te verbeteren. Gelieve me daarom niet af te schieten als ik iets vraag wat op het eerste zicht belachelijk lijkt.
Graag had ik zelf ook een versterker gebouwd.
Maar ik vroeg me af of de Crescendo Millenium Edition enkel als eindversterker fungeert?
En is dit project financieel te doen? Wat kan ik me eraan verwachten, enige mensen hier met ervaring hierover?
Bedankt voor al jullie hulp,
Vintagelover
- Vintagelover
Re: Crescendo Millenium Edition
Jaa, das waar, maar ik wil graag een zeer goede versterker zelf bouwen 
Nog tips?
Iemand ideeën om onderdelen iets goedkoper te krijgen? Dit is gauw een werkje van rond de 400-500 euro denk ik.
Nog tips?
Iemand ideeën om onderdelen iets goedkoper te krijgen? Dit is gauw een werkje van rond de 400-500 euro denk ik.
Misschien is dit iets om mee te beginnen.
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... it=lm+4780
Er zijn reeds vele forumleden die deze versterker hebben gebouwd, dus handig als er vragen zijn
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... it=lm+4780
Er zijn reeds vele forumleden die deze versterker hebben gebouwd, dus handig als er vragen zijn
Dat is inderdaad een veilige optie. Je kan hiermee haast niet falen. Daarnaast is de versterker goed betaalbaar en naar het schijnt meer dan prima in kwaliteit.
- Vintagelover
Bedankt, ik zal het goed bekijken 
Het is misschien een goede introductie.
Ik had enkel graag een versterker gebouwd van minimum 100W, daarom is de Crescendo zo aantrekkelijk, met alle bouwinstructies en voorgemaakte printplaten.
Om hulp te vinden is dat natuurlijk moeilijker hierover..
Het is misschien een goede introductie.
Ik had enkel graag een versterker gebouwd van minimum 100W, daarom is de Crescendo zo aantrekkelijk, met alle bouwinstructies en voorgemaakte printplaten.
Ongeveer 100 watt, dat kan ook met de LM4780, lees het gehele topic maar even door. De LM4780 kun je ook opbouwen als mono versterker waarbij je de twee afzonderlijke versterkers in de chip gebruikt voor een enkel kanaal.
Hmmm, eerlijk gezegd, vind ik dit nogal tegenstrijdig aan een van de doelen van dit forum, namelijk dat een leek / beginner er ook iets van opsteekt.Vintagelover schreef:Ik bouw een versterker, ervaring hierin? PM me gerust met goede tips![]()
Dat moet je er minimaal voor uitrekken.Vintagelover schreef:Iemand ideeën om onderdelen iets goedkoper te krijgen? Dit is gauw een werkje van rond de 400-500 euro denk ik.
Ik betwijfel of je na 12 jaar die printplaten nog gaat vinden.Vintagelover schreef:Ik had enkel graag een versterker gebouwd van minimum 100W, daarom is de Crescendo zo aantrekkelijk, met alle bouwinstructies en voorgemaakte printplaten.
Goed, bij deze ook welkom van mijn zijde.
Het aantal mensen dat op dit forum nog een transistor versterker vanaf de grond opbouwd is op 1 hand te tellen.
Ik ben daar een van.
Ik denk dat het voor veel lezers erg verhelderend zou werken als je kunt vertellen wat jouw kennis van elektronica is, en nog belangrijker, wat je praktijkervaring is.
Dan kan men je veel beter adviseren over wat wel en wat niet te doen.
- Vintagelover
Ok, dat in mijn onderschrift wil ik gerust aanpassen 
Na alles bekeken te hebben heb ik het ervoor over, het lijkt me een prachtig werk waar ik veel van ga opsteken
Die printplaten zijn nog steeds beschikbaar, via de elektuur website word verwezen naar eurocircuits: http://be.eurocircuits.com/shop/Offthes ... cb-service
Mijn kennis is het volgende: Ik heb elektromechanica gestudeerd en heb daarin een basis elektronica gehad, maar dus wel de basis. Vanuit deze basis, en mijn interesse voor muziek is langzaamaan een grote interesse gegroeid naar de elektronica, ook door het gecompliceerde ervan. Ik ben iemand die zeer leergierig is en mij echt kan vastbijten in iets.
Mijn verdere kennis is nog steeds basis. Ik heb de volgende boeken van elektuur gelezen (of ben eraan bezig): elektronica echt niet moeilijk, audio-elektronica (van Robert Sontheimer), elektronica voor theatertechnici (zeer eenvoudig en goed beschreven) en nu als laatste audio par excellence.
Deze boeken hebben mij één voor één aangesproken en ik kan er niet genoeg van krijgen. Termen die ik niet begrijp zoek ik op. Qua voorversterkers kan ik nog veel leren, maar qua eindversterkers begin ik duidelijk de concepten te doorzien en langzaamaan valt alles in elkaar.
Ik heb steun van een vriend die ingenieur is (die me ook al zijn materiaal leent, en soms wat uitlegt) in elektronica. Mijn praktijkervaring is helaas erg beperkt, ik sloop oude versterkers (die niets meer waard zijn) die ik in mijn handen krijg en probeer ze te begrijpen, recupeer stukken en bekijk de bouw. Nu ben ik uit het boek audio elektronica een pedaal aan het bouwen voor mijn gitaargeluid wat op te krikken.
Ik besef dat ik nog een lange weg te gaan heb, maar wil echt vooruit en sta open voor goede raad en wil echt die versterker bouwen.
Amen
Na alles bekeken te hebben heb ik het ervoor over, het lijkt me een prachtig werk waar ik veel van ga opsteken
Die printplaten zijn nog steeds beschikbaar, via de elektuur website word verwezen naar eurocircuits: http://be.eurocircuits.com/shop/Offthes ... cb-service
Mijn kennis is het volgende: Ik heb elektromechanica gestudeerd en heb daarin een basis elektronica gehad, maar dus wel de basis. Vanuit deze basis, en mijn interesse voor muziek is langzaamaan een grote interesse gegroeid naar de elektronica, ook door het gecompliceerde ervan. Ik ben iemand die zeer leergierig is en mij echt kan vastbijten in iets.
Mijn verdere kennis is nog steeds basis. Ik heb de volgende boeken van elektuur gelezen (of ben eraan bezig): elektronica echt niet moeilijk, audio-elektronica (van Robert Sontheimer), elektronica voor theatertechnici (zeer eenvoudig en goed beschreven) en nu als laatste audio par excellence.
Deze boeken hebben mij één voor één aangesproken en ik kan er niet genoeg van krijgen. Termen die ik niet begrijp zoek ik op. Qua voorversterkers kan ik nog veel leren, maar qua eindversterkers begin ik duidelijk de concepten te doorzien en langzaamaan valt alles in elkaar.
Ik heb steun van een vriend die ingenieur is (die me ook al zijn materiaal leent, en soms wat uitlegt) in elektronica. Mijn praktijkervaring is helaas erg beperkt, ik sloop oude versterkers (die niets meer waard zijn) die ik in mijn handen krijg en probeer ze te begrijpen, recupeer stukken en bekijk de bouw. Nu ben ik uit het boek audio elektronica een pedaal aan het bouwen voor mijn gitaargeluid wat op te krikken.
Ik besef dat ik nog een lange weg te gaan heb, maar wil echt vooruit en sta open voor goede raad en wil echt die versterker bouwen.
Amen
Ik begrijp uit je verhaal dat al het een en ander gesloopt hebt, wellicht kun je de voedings onderdelen en dingen als koelblokken recycelen. Dit zijn toch de duurste onderdelen bij een zelfbouw project, ik zou wel voor nieuwe Elco's gaan maar een trafo en koelblokken zijn vaak prima te hergebruiken.
Anders heb ik nog een flinke voorraad van dit soort spullen liggen.
Ik heb ook ooit eens de millennium edition gebouwd, een prima versterker zonder poespas.
Is wat duur vanwege de Fet's maar verder prima te bouwen.
Ik denk dat er wel leukere ontwerpen te vinden zijn:
noem maar eens wat: Quad405 kloon, printen zijn op ebay wel te vinden.
Het aardige van de laatste is wel de voedingsopzet met zwevende nul, nooit risico voor DC op de luidspreker bij een defect en ook geen beveiligings relais nodig.
http://www.ebay.com/itm/Class-A-dynamic ... 1125807800
of kompleet met onderdelen
http://www.ebay.com/itm/QUAD405-CLONE-M ... 0851670133
tis maar een idee
Anders heb ik nog een flinke voorraad van dit soort spullen liggen.
Ik heb ook ooit eens de millennium edition gebouwd, een prima versterker zonder poespas.
Is wat duur vanwege de Fet's maar verder prima te bouwen.
Ik denk dat er wel leukere ontwerpen te vinden zijn:
noem maar eens wat: Quad405 kloon, printen zijn op ebay wel te vinden.
Het aardige van de laatste is wel de voedingsopzet met zwevende nul, nooit risico voor DC op de luidspreker bij een defect en ook geen beveiligings relais nodig.
http://www.ebay.com/itm/Class-A-dynamic ... 1125807800
of kompleet met onderdelen
http://www.ebay.com/itm/QUAD405-CLONE-M ... 0851670133
tis maar een idee
Als we toch opties gaan bieden;
http://www.diyaudio.com/store/amplifier ... oards.html
eventueel deze erbij (moet je wel even wat langer wachten)
http://www.diyaudio.com/store/amplifier ... ly-v3.html
Dat is ook wel een interressant ontwerpSuperR schreef:Als we toch opties gaan bieden;
En er zit zelfs een installation guide bij. Ook de BOM, schema en support.
Bouw een FetZilla wel geen 100Watt maar een goed klinkende versterker
Mijn broer heeft Crescendo Milenium liggen bordjes met onderdelen van de amp niet de psu
Mijn broer heeft Crescendo Milenium liggen bordjes met onderdelen van de amp niet de psu
- Vintagelover
Jaa, inderdaad, ik probeer er vele te slopen (via het containerpark, ik heb toestemming) en delen te hergebruiken. Maar met koellichamen is de vraag altijd of de koelcapaciteit wel voldoende is...
Voor het crescendo project wordt bijvoorbeeld een koellichaam aangeraden dat slechts 0.5° per watt verwarmt. Vervolgens noemt hij een type, ik heb bijna compleet hetzelfde uit een sloopversterker, maar dat lichaam is niet zwart gespoten en de vraag is dan nog altijd of het voldoet...
Het quad project is allezins niet mis, maar mijn voorkeur gaat nog meer uit naar het "Honey" project. Maar ik vind in al die documenten nergens de specificaties terug, graag had ik iets vergelijkbaars gehad, bv enkele cijfers (voor mij de belangrijkste) van de Crescende ME edition:
Dempingsfactor van 460
Sinusvermogen: Bij 8 Ohm 90W, bij 4 Ohm 135W
Signaal/ruis-afstand: 104 dB
Vermogensbandbreedte: 1.5 Hz tot 300 kHz
Zou dat "Honey" project hieraan voldoen? En een warme klank is ook gewenst ^^
Betreffende de Fetzilla: Ik heb nu een Pioneer SA-608 van 45W. De Fetzilla is waarschijnlijk een stuk beter, maar ik luister heel graag naar zware filmmuziek, en dat vraag veel vermogen, en ik heb soms echt het gevoel dat ik vermogen mis, daar het geluid begint te vervormen als ik er veel van vraag.
Mijn luidsprekers zijn natuurlijk ook niet waw, maar zeker niet slecht. Ik wil graag beginnen met een zeer goede versterker te bouwen, en vervolgens aangepast luidsprekers kopen/bouwen (als dit mogelijk is).
Bedankt voor al jullie hulp, ik voel me echt welkom op dit forum, dit is echt aangenaam, op andere fora voelde ik me nogal de mond gesnoerd of genegeerd
Voor het crescendo project wordt bijvoorbeeld een koellichaam aangeraden dat slechts 0.5° per watt verwarmt. Vervolgens noemt hij een type, ik heb bijna compleet hetzelfde uit een sloopversterker, maar dat lichaam is niet zwart gespoten en de vraag is dan nog altijd of het voldoet...
Het quad project is allezins niet mis, maar mijn voorkeur gaat nog meer uit naar het "Honey" project. Maar ik vind in al die documenten nergens de specificaties terug, graag had ik iets vergelijkbaars gehad, bv enkele cijfers (voor mij de belangrijkste) van de Crescende ME edition:
Dempingsfactor van 460
Zou dat "Honey" project hieraan voldoen? En een warme klank is ook gewenst ^^
Betreffende de Fetzilla: Ik heb nu een Pioneer SA-608 van 45W. De Fetzilla is waarschijnlijk een stuk beter, maar ik luister heel graag naar zware filmmuziek, en dat vraag veel vermogen, en ik heb soms echt het gevoel dat ik vermogen mis, daar het geluid begint te vervormen als ik er veel van vraag.
Mijn luidsprekers zijn natuurlijk ook niet waw, maar zeker niet slecht. Ik wil graag beginnen met een zeer goede versterker te bouwen, en vervolgens aangepast luidsprekers kopen/bouwen (als dit mogelijk is).
Bedankt voor al jullie hulp, ik voel me echt welkom op dit forum, dit is echt aangenaam, op andere fora voelde ik me nogal de mond gesnoerd of genegeerd
Specs geven een indicatie, maar zijn niet heiligmakend. Die test worden namelijk over het algemeen uitgevoerd op situaties die niet echt representatief zijn voor de praktijk. Staar je er aub niet blind op.Vintagelover schreef:Het quad project is allezins niet mis, maar mijn voorkeur gaat nog meer uit naar het "Honey" project. Maar ik vind in al die documenten nergens de specificaties terug, graag had ik iets vergelijkbaars gehad, bv enkele cijfers (voor mij de belangrijkste) van de Crescende ME edition:
Dempingsfactor van 460
Zou dat "Honey" project hieraan voldoen? En een warme klank is ook gewenst
Mijn luidsprekers zijn natuurlijk ook niet waw, maar zeker niet slecht.
Dempingsfactor; weinigzeggende spec
Vermogen; nog minder-zeggend. Geeft alleen aan hoe hoog de voedingsspanning is en de hoeveelheid stroom die de torren kunnen leveren.
Signaal/ruis; ligt er maar net aan hoe die waarde tot stand is gekomen. Onder welke situatie, blablabla. Daar kun je ook weinig over zeggen
Bandbreedte; dit is een ontwerpkeuze en niet een kwaliteitskeurmerk.
Maar nu komt het, je wilt een warm geluid. Dat riekt naar een wens naar vervorming of een rare EQ.
Je hebt niet waw luidsprekers. Nu ben ik recentelijk wat meer aan het lezen/meten/experimenteren met luidsprekers en voornamelijk wanneer ze niet meer weergeven wat ze binnen krijgen. Je kan een 99.9% mooi schoon signaal aanbieden, maar de luidsprekers kunnen meer verpesten dan wat de versterker goed kan maken.
Bouw dus enkel zelf wat, als je dat leuk vindt om te doen. Het is niet (gegarandeerd) goedkoper en de klank kan zomaar tegenvallen.
Voel je je nog steeds welkom?
- Vintagelover
Een hogere dempingsfactor zorgt toch voor een beter geluid, daar de versterker als het ware mijn boxen extra "dwingt" het signaal goed te volgen?

Maar sowieso had ik heel graag een versterker gebouwd, de techniek zelf integreert me enorm, dus het is meer dan louter een poging tot beter geluid
Ok, die luidsprekers moet ik dan misschien ook iets aan doen, maar ik stel voor om te beginnen met de versterker
Ik volg je wel in je redenering.
Maar ik heb veel het effect dat ik naar zware filmmuziek luister en er zogezegd een korte onderbreking plaatsvindt, omdat de versterker boven zijn limiet gaat.
Ondanks het feit dat het volume en het effect nog niet voldoende is naar mijn mening, kan ik dat dan rechttrekken met enkel goede speakers?
Daar kan ik je in volgen, een warm geluid betekent bijna altijd een bepaalde vervorming. Dat is waarMaar nu komt het, je wilt een warm geluid. Dat riekt naar een wens naar vervorming of een rare EQ.
Maar sowieso had ik heel graag een versterker gebouwd, de techniek zelf integreert me enorm, dus het is meer dan louter een poging tot beter geluid
Ok, die luidsprekers moet ik dan misschien ook iets aan doen, maar ik stel voor om te beginnen met de versterker
Maar ik heb veel het effect dat ik naar zware filmmuziek luister en er zogezegd een korte onderbreking plaatsvindt, omdat de versterker boven zijn limiet gaat.
Ondanks het feit dat het volume en het effect nog niet voldoende is naar mijn mening, kan ik dat dan rechttrekken met enkel goede speakers?
- Vintagelover
PS, jaja, zeker wel, ik voel me goed begeleid ^^Voel je je nog steeds welkom?
Prima, ik denk dan dat uit oogpunt van vermaak een klasse A/B bak het meest geschikt is. Als je bang bent voor een gebrek aan vermogen, kun je een schema nemen wat iets beter geschikt is voor hogere voedingspanningen en eventueel met een parallel output paar.Maar sowieso had ik heel graag een versterker gebouwd, de techniek zelf integreert me enorm, dus het is meer dan louter een poging tot beter geluid
Crescendo ziet er wel prima uit voor zover ik kan beoordelen. Echter, ik vrees dat je het moeilijk krijgt om de fets uit de BOM bij elkaar te sprokkelen van betrouwbare bronnen zonder kapitalen uit te geven.
Wat je kan doen is de "100 Watter" van de Elektuur in elkaar schroeven. Ouderwetse klasse AB bak met componenten die prima beschikbaar zijn en! er is een forumlid met een schema en layout ready to go. Etsen en boren en je hebt een PCB.
Veel belangrijker dan dempingsfactor is de voeding! als je zelf een versterker bouwt zorg dan vor ruim bemeten trafo's en Elco's. Ik ga er altijd vanuit dat de versterker continu het vermogen in 4 Ohm moet kunnen leveren, meestal gaat men van 8 Ohm uit en dan mis je controle bij moeilijke luidsprekers.
Als voorbeeld ga ik uit van een versterker van 2x 100W in 8 Ohm, in zo´n geval bereken ik de voeding op 2x 200W in 4 Ohm en een rendement van 66% waarbij ik dan 2x 300VA kies voor de trafo´s of een trafo van 600VA (500VA mag ook). Als zelfbouwer win je op dit punt al omdat een fabrikant er meestal lichtere trafo´s inzet en soms een mager afvlakking, gewoon elk kanaal met 2x 22000uF afvlakken is het beste.
Kijk voor de gein eens bij de specs van de Accuphase P7000, een braaf versterkertje van 2x 125W in 8 Ohm. De fabrikant heeft hier een voeding ingebouwd die het vermogen ook in 2 Ohm speakers aan kan en dat betekent dan 2x 500W! de voeding in deze versterker is dan ook zo´n 2KW. Wat ik hiermee wil aangeven is dat je niet altijd in vermogen moet zoeken maar dat het vooral belangrijk is dat de versterker onder alle omstandigheden voldoende stroom kan leveren, liever een 70W versterker met voldoende stroomreserve dan een 125W versterker die het maar net aankan in 8 Ohm.
Als voorbeeld ga ik uit van een versterker van 2x 100W in 8 Ohm, in zo´n geval bereken ik de voeding op 2x 200W in 4 Ohm en een rendement van 66% waarbij ik dan 2x 300VA kies voor de trafo´s of een trafo van 600VA (500VA mag ook). Als zelfbouwer win je op dit punt al omdat een fabrikant er meestal lichtere trafo´s inzet en soms een mager afvlakking, gewoon elk kanaal met 2x 22000uF afvlakken is het beste.
Kijk voor de gein eens bij de specs van de Accuphase P7000, een braaf versterkertje van 2x 125W in 8 Ohm. De fabrikant heeft hier een voeding ingebouwd die het vermogen ook in 2 Ohm speakers aan kan en dat betekent dan 2x 500W! de voeding in deze versterker is dan ook zo´n 2KW. Wat ik hiermee wil aangeven is dat je niet altijd in vermogen moet zoeken maar dat het vooral belangrijk is dat de versterker onder alle omstandigheden voldoende stroom kan leveren, liever een 70W versterker met voldoende stroomreserve dan een 125W versterker die het maar net aankan in 8 Ohm.
Als je in beide gevallen een voeding maakt die bij 4-8 Ohm met gemak 70 Watt kan leveren is er toch geen verschil? Het enige verschil wat ik dan waarneem is de beperking van de voeding OF de torren die te weinig adem hebben.Mr Tube schreef:liever een 70W versterker met voldoende stroomreserve dan een 125W versterker die het maar net aankan in 8 Ohm.
In theorie levert een versterker die 20Vrms (voedingspanning = 60V) afgeeft 50W aan 8 Ohm, met het rendement in acht genomen kun je dan een trafo kiezen van 75VA.SuperR schreef:Als je in beide gevallen een voeding maakt die bij 4-8 Ohm met gemak 70 Watt kan leveren is er toch geen verschil? Het enige verschil wat ik dan waarneem is de beperking van de voeding OF de torren die te weinig adem hebben.Mr Tube schreef:liever een 70W versterker met voldoende stroomreserve dan een 125W versterker die het maar net aankan in 8 Ohm.
sluit je een 4 Ohm speaker aan dan blijft de maximale stroom van de luidspreker beperkt tot 2,5A die hij in 8 Ohm levert, een rekensommetje leert al dat het vermogen bij 25W wordt begrensd. Om hem in elk geval 50W te laten leveren moet er een stroom geleverd worden van 3,53A, bij een voedingspanning van 60V is dit al 106VA. Nog beter is om de versterker in 4 Ohm op 100W te bereken en dan heb je zo'n 150VA per kanaal nodig, de versterker komt zo tot zijn volle uitsturing.
Vele commerciële versterkers hebben een krap bemeten voeding en dat is vaak ook te horen aan de basweergave, zeker bij moeilijke luidsprekers kun je horen dat de versterker zich verslikt.
8 ohm luidsprekers vind je bijna niet, 6 Ohm is heel gangbaar en vaak dippen ze nog op bepaalde frequenties tot soms 2 Ohm. 2.5 weg systemen zijn doorgaans rond de 3 Ohm in het basgebied.
Het is wel duidelijk dat als je echt een goede versterker wil bouwen dat je in het hele uitstuurbereik voldoende stroom moet kunnen leveren en die komt dan uit de voeding, uiterraard moet de eindtrap er ook op berekend zijn anders kun je versterker beter downsizen. Dat laatste heb ik wel eens gedaan omdat een 2x 180W versterker niet in staat was een stel Genesis luidsprekers aan te sturen, de basweergave leek wel pudding! De trafo werd vervangen door een exemplaar met lagere voedingspanning en hogere stroom, de 2x 180W kon nu in 4 Ohm worden geleverd en in 8 Ohm was het zo'n 110W. Na deze mod klonk bas zoals het moest, strak en goed gedefinieerd. De voedingspanning is van + en - 70V teruggebracht tot + en - 50V, verder is de waarde van de buffer elco's verdubbeld.
Ja ik snap wel wat je bedoelt. Wat ik bedoelde was dat als er een voeding X wordt gebruikt in versterker A en dezelfde in versterker B, kan het zijn dat ze 4 Ohm 70 Watt beide met genoeg reserves kunnen leveren.
Nu wil de fabrikant van versterker B een hoger vermogen op het label kunnen schrijven dus hij wisselt voeding X voor een voeding met dezelfde beschikbare stroom, maar met een hogere spanning. Wat blijkt, op 8 Ohm kan de versterker nu zeg 150 Watt leveren. Op 4 ohm gaat dat niet lukken omdat de beschikbare stroom niet is mee geschaald.
Wat ik bedoelde is dat de versterkers A en B, wat betreft prestaties op 4 ohm 70 Watt niet verschillen (temperatuurverschillen van componenten daargelaten).
Nu wil de fabrikant van versterker B een hoger vermogen op het label kunnen schrijven dus hij wisselt voeding X voor een voeding met dezelfde beschikbare stroom, maar met een hogere spanning. Wat blijkt, op 8 Ohm kan de versterker nu zeg 150 Watt leveren. Op 4 ohm gaat dat niet lukken omdat de beschikbare stroom niet is mee geschaald.
Wat ik bedoelde is dat de versterkers A en B, wat betreft prestaties op 4 ohm 70 Watt niet verschillen (temperatuurverschillen van componenten daargelaten).
Nog een leuke trouwens:
Technics SU V505/707
meet bij het opstarten de luidsprekers of deze 4 of 8 ohm zijn en schakelt aan de hand daarvan de hoge of lage voedingspanning in, deze levert dus hetzelfde vermogen in 4 of 8 Ohm.
Ik heb zelf de 505 gehad en dat was zeker een van de betere versterkers die ik heb gehad in het verleden.
Het Honey project is zeker de moeite waard, een warm geluid zit vooral in rust. Een goede versterker laat puur muziek horen zonder scherpte en schelheid of een rommelige bas, vaak wordt er ook gerefereerd naar vervorming waarvan de even harmonischen domineren. Dat laatste is mooi als je naar kleine bezettingen luistert maar bij groot orkestwerk is deze vorm van klankverrijking niet echt gewenst, streven naar een zo laag mogelijke vervorming over een grote bandbreedte is nog steeds een goed uitgangspunt.
Technics SU V505/707
meet bij het opstarten de luidsprekers of deze 4 of 8 ohm zijn en schakelt aan de hand daarvan de hoge of lage voedingspanning in, deze levert dus hetzelfde vermogen in 4 of 8 Ohm.
Ik heb zelf de 505 gehad en dat was zeker een van de betere versterkers die ik heb gehad in het verleden.
Het Honey project is zeker de moeite waard, een warm geluid zit vooral in rust. Een goede versterker laat puur muziek horen zonder scherpte en schelheid of een rommelige bas, vaak wordt er ook gerefereerd naar vervorming waarvan de even harmonischen domineren. Dat laatste is mooi als je naar kleine bezettingen luistert maar bij groot orkestwerk is deze vorm van klankverrijking niet echt gewenst, streven naar een zo laag mogelijke vervorming over een grote bandbreedte is nog steeds een goed uitgangspunt.