Projectje: Kofferluidspreker

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
nhubbers

Projectje: Kofferluidspreker

Bericht door nhubbers »

Voor het voetbalelftal ben ik van plan een draagbare luidspreker in een koffer te gaan bouwen (zoals vele voor mij deden).
Ik heb inmiddels een mooie koffer (zie foto). Licht in gewicht (er moet nog versteviging/MDF in dus komt goed uit) en met een metalen rand die de koffer goed doet afsluiten (tegen geluidslekken)
koffer
koffer
Ik heb ondertussen besteld:
LP-2020A+ Lepai Tripath Class-T AMP met 2x20W
Lithium-ion batterij 9800mah 12v DC
Bluetooth receiver
Div. schakelaars/knopjes etc.

nu twijfel ik over te gebruiken speakers. :? :?:
Ik heb een setje type-loze Sony speakers gevonden bij de lokale dumpwinkel, die perfect in de koffer kunnen (zie foto)
Het gaat om +- 6Ohm (gemeten) speakers die parallel geschakeld zijn zonder iets van een XO. Over gevoeligheid hiervan etc heb ik geen idee.
speaker sony typeloos
speaker sony typeloos
speakers
speakers
koffer met speakers
koffer met speakers
Daarnaast ben ik tegen een setje Sony SS-B3-E3 aangelopen voor een mooi prijsje :D .
Deze speakers zijn 4 Ohm 60W en klinken heel erg goed!
Frequenties van 45 tot 25000 Hz met 17,5cm Woofer en 2,5cm Tweeter.
Enige probleem is de gevoeligheid van 86dB.
Denken jullie dat je met deze gevoeligheid wegkomt? ik wil natuurlijk wel dat er wat geluid uit komt.
Daarnaast is de behuizing van de speakers goed voor 7,2kg. De stevigheid etv van de behuizing ben ik dus ook kwijt.
Sony SS-B3-ES
Sony SS-B3-ES
Vuurkat

Re: Projectje: Kofferluidspreker

Bericht door Vuurkat »

Leuk project!

Een gevoeligheid van 86dB is prima. Als ik jou was zou ik de eerste set speakers gebruiken in de koffer en de tweede lekker op je kamer neerzetten. :) Bij de eerste set zie ik dat de tweeters (die vierkante dingen) en de supertweeters beschermd zijn met een (blauwe) condensator in serie, zonder deze condensator zullen ze het niet lang overleven.
nhubbers

Bericht door nhubbers »

oke, dus je denkt dat de ss-B3 's ook met de Lepai aan te sturen zijn?
Zoals ik al zei, ik heb ze voor een mooi prijsje gevonden dus wat mij betreft mogen ze in de koffer!
Als er maar voldoende 'kwaliteitswinst' te behalen valt ben ik bereid ze op te offeren.
nhubbers

Bericht door nhubbers »

Oke inmiddels heb ik een eerste prototype gemaakt van een oude autoradio+12v accu en de 'goedkopere' speakers.

Ik moet zeggen het klinkt zeker niet onaardig! misschien nog wel beter dan in de originele behuizing!
Ik heb de koffer gevuld met aquariumfilter watten wat de trillingen aan de sloten en handvat doet verminderen, plus het geeft een betere geluidsafgifte.
Ik twijfel nu om een bassreflex poort aan te brengen.

is dit aan te raden?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”