Pagina 1 van 2

Laagfrequente vervuiling bij moderne opnames:Digitale Rumble

Geplaatst: za 03 aug 2013, 10:10
door ds23man
Ik zet onderwerp hier maar neer.

Wat mij steeds meer opvalt sinds de opnameprocessen steeds meer volledig digitaal zijn, is dat er toch vrij vaak rare dingen gebeuren in het gebied van DC tot pak hem beet 20hz!

Je ziet je woofer steeds vaker rare hele langzame bewegingen maken die totaal geen muziekinformatie zijn.
De cd Ray of light van Madonna maakt het wel heel erg bont, daar staat zelfs een nummer op waarbij je in 1 kant de woofer ziet bewegen met een frequentie van ongeveer 2 Hz!

Dit kost alleen maar een hoop vermogen en bij hogere luisternivo's klappen je conussen er helemaal uit!

Ik heb nu in mijn DLCP een laagaffilter gebruikt van 12db op 20Hz en er is rust!

Als voorbeeld kan je bijvoorbeeld If you were a sailboat van Katie Meluha pakken......

Re: Laagfrequente vervuiling bij moderne opnames

Geplaatst: za 03 aug 2013, 10:25
door dre
ik zal het straks eens bekijken!
als ik die muziek heb..... :mrgreen:

Re: Laagfrequente vervuiling bij moderne opnames

Geplaatst: za 03 aug 2013, 10:28
door Walt
Zo nu en dan de woofers een beetje losspelen kan geen kwaad natuurlijk, zolang je de spoel niet tegen de achterste poolplaat hoort tikken zou ik me niet te druk maken.

Groetjes Walter

Re: Laagfrequente vervuiling bij moderne opnames

Geplaatst: za 03 aug 2013, 10:55
door ds23man
Dat het geen kwaad kan betwijfel ik. Het is nou niet erg bevorderlijk voor de geluidskwaliteit dat je woofer allerlei bewegingen maakt in het infragebied, dat gaat ook ten koste van je uitsturingsvermogen en introduceert vervorming. En dan hebben we het nog niet eens over de extra thermische belasting van je spreekspoel!

Zal er eens een filmpje van maken.....

Re: Laagfrequente vervuiling bij moderne opnames

Geplaatst: za 03 aug 2013, 11:47
door ds23man
Katie zonder rumblefilter:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=BFvWpqULNTA[/youtube]

Met 20Hz filter:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=WXd1I6eKguI[/youtube]

Beide opnames zijn met dezelfde geluidsterkte.

Re: Laagfrequente vervuiling bij moderne opnames

Geplaatst: za 03 aug 2013, 11:54
door Pjotr
Laat me raden, je hebt een DAC met rumble? :shock: :D

Normaliter wordt ook bij CD onder de 20Hz afgefilterd. Zijn ze vast vergeten dan.... :roll:

Re: Laagfrequente vervuiling bij moderne opnames

Geplaatst: za 03 aug 2013, 12:33
door ds23man
Zie deze fout steeds vaker voorbijkomen....... Zeer slordige nabewerking van de master in de editing.

Als het nog even zo doorgaat, komt de rumblefilter weer in zwang. Maar dan op je DAC :rofl: :rofl:

Re: Laagfrequente vervuiling bij moderne opnames

Geplaatst: za 03 aug 2013, 12:46
door Pjotr
'Tis mij nog niet opgevallen. Welke nog meer dan? Maar fouten werden er altijd al gemaakt, muziek blijft mensenwerk hè.

Van klassieke opnamen worden er meestal meerdere takes in elkaar geplakt. Heb hier een plaat met kamermuziek uit de jaren '80 waar een noot achterstevoren is geplakt :D

Re: Laagfrequente vervuiling bij moderne opnames

Geplaatst: za 03 aug 2013, 13:51
door pvanlingen
Heb hier een plaat met kamermuziek uit de jaren '80 waar een noot achterstevoren is geplakt :D[/quote]

Dan zal dat wel een toon zijn. :lol:

Paul.

Re: Laagfrequente vervuiling bij moderne opnames

Geplaatst: za 03 aug 2013, 14:06
door John P
[blonde modus aan] Er wordt toch altijd gezegd dat een cd frequenties van 20-20000 Hz weergeeft? Waar komen die lage tonen dan vandaan? [ik ben mijzelf weer enigszins].

Re: Laagfrequente vervuiling bij moderne opnames

Geplaatst: za 03 aug 2013, 14:08
door b_force
John P schreef:
[blonde modus aan] Er wordt toch altijd gezegd dat een cd frequenties van 20-20000 Hz weergeeft? Waar komen die lage tonen dan vandaan? [ik ben mijzelf weer enigszins].
Sterker nog, de meeste cd-spelers en versterkers lopen af rond de 10-20Hz. :wink:

Re: Laagfrequente vervuiling bij moderne opnames

Geplaatst: za 03 aug 2013, 14:28
door ds23man
John P schreef:
[blonde modus aan] Er wordt toch altijd gezegd dat een cd frequenties van 20-20000 Hz weergeeft? Waar komen die lage tonen dan vandaan? [ik ben mijzelf weer enigszins].
Das een misverstand, digitaal loopt vanaf DC. Normaliter heb je door de in en uitgangscondensatoren van je dac en amp een laag af filter. Alleen is de trend tegenwoordig om alles dc te gaan koppelen.

In mijn geval gaat het digitaal in op de DLCP en die heeft dc gekoppelde uitgangen en de Ncore's dc gekoppelde ingangen en krijg je dit resultaat. Iets om toch serieus rekening mee te houden!

Re: Laagfrequente vervuiling bij moderne opnames:Digitale Ru

Geplaatst: zo 04 aug 2013, 0:55
door CoenvanDongen
Ik heb hetzelfde probleem, vooral in de elektronische muziek word er een hoop gerommeld op cd's onder de 20 Hz
Mijn speakers staan dan te langzaam maar flink te wapperen op een zacht geluidsniveau. Mijn versterker al vernieuwd maar daar lag het niet aan. Ben nu nog steeds op zoek naar een filtertje tussen de cd speler en de versterker. Die ik trouwens ook had gevonden, maar toen ik hem wilde bestellen bestonden ze niet meer op die site :?

edit: ze staan er weer op! http://www.hlabs.com/products/crossovers/index.htm

Re: Laagfrequente vervuiling bij moderne opnames:Digitale Ru

Geplaatst: zo 04 aug 2013, 8:19
door ds23man
Dat is geen crossover, maar twee condensatotoren en een weerstand in een verloopplug..........

Voor heel veel geld! :shock:

Re: Laagfrequente vervuiling bij moderne opnames:Digitale Ru

Geplaatst: zo 04 aug 2013, 8:27
door fritzie
Dat is geen crossover, maar twee condensatotoren en een weerstand in een verloopplug..........
en dat werkt niet als subsonicfilter?

mvg bert

Re: Laagfrequente vervuiling bij moderne opnames:Digitale Ru

Geplaatst: zo 04 aug 2013, 9:09
door ds23man
fritzie schreef:
Dat is geen crossover, maar twee condensatotoren en een weerstand in een verloopplug..........
en dat werkt niet als subsonicfilter?

mvg bert
Op zich werkt het wel, alleen is de invloed van ingangsimpedantie van de amp van invloed op het -3db punt.
Het is gewoon een T netwerkje en om daar nou 27 dollar voor te vragen?????

Kun je zelf simpel uitrekenen en maken, desnoods in je amp of cd speler:

http://sim.okawa-denshi.jp/en/CRCRkeisan.htm

Re: Laagfrequente vervuiling bij moderne opnames:Digitale Ru

Geplaatst: zo 04 aug 2013, 9:37
door fritzie
ik snap het

als de ingangs impendatie 10 kohm is
welke waarden heb ik dan nodig bij deze http://schematicdiagrams.net/20hz-high- ... ocker.html


mvg

Re: Laagfrequente vervuiling bij moderne opnames:Digitale Ru

Geplaatst: zo 04 aug 2013, 10:50
door ds23man
Nou haal je twee dingen doorelkaar: passieve en actieve filternetwerken. Bij actief heb je niet met de ingangsimpedantie van de opvolgende trap te maken. Dat word gebufferd door de opamp.

Re: Laagfrequente vervuiling bij moderne opnames:Digitale Ru

Geplaatst: zo 04 aug 2013, 11:22
door ray5150
Hoe doe je dat op de DLCP, je selecteert dan gewoon een extra filter uit een lijstje ?

Re: Laagfrequente vervuiling bij moderne opnames:Digitale Ru

Geplaatst: zo 04 aug 2013, 12:09
door ds23man
ray5150 schreef:
Hoe doe je dat op de DLCP, je selecteert dan gewoon een extra filter uit een lijstje ?
Yep, gewoon een 12db High pass op de laagkanalen en het probleem is opgelost! Moet zeggen dat het laag er een stuk rustiger van wordt en strakker....

Re: Laagfrequente vervuiling bij moderne opnames:Digitale Ru

Geplaatst: zo 04 aug 2013, 20:51
door fritzie
Nou haal je twee dingen doorelkaar: passieve en actieve filternetwerken. Bij actief heb je niet met de ingangsimpedantie van de opvolgende trap te maken. Dat word gebufferd door de opamp.
ja klopt ik had de verkeerde link gepost

bij deze als nog de goede http://www.t-linespeakers.org/tech/filt ... eHLxo.html


met andere woorden hoe maak ik zelf een subsonic filter 20 hz voor tussen de line in als de ingangs impendantie van de amp 10 kohm is


mvg bert

Re: Laagfrequente vervuiling bij moderne opnames:Digitale Ru

Geplaatst: ma 05 aug 2013, 7:10
door ds23man
rumble.png
R2 moet je weglaten, dat is de impedantie van de amp!

Re: Laagfrequente vervuiling bij moderne opnames:Digitale Ru

Geplaatst: ma 05 aug 2013, 7:17
door CoenvanDongen
ds23man schreef:
fritzie schreef:
Dat is geen crossover, maar twee condensatotoren en een weerstand in een verloopplug..........
en dat werkt niet als subsonicfilter?

mvg bert
Op zich werkt het wel, alleen is de invloed van ingangsimpedantie van de amp van invloed op het -3db punt.
Het is gewoon een T netwerkje en om daar nou 27 dollar voor te vragen?????

Kun je zelf simpel uitrekenen en maken, desnoods in je amp of cd speler:

http://sim.okawa-denshi.jp/en/CRCRkeisan.htm
Excuses als ik je topic kaap, maar ik heb een ingangsvermogen van 200 mV/47 kohm,
waar moet ik dat invullen?

Of is het wijzer om ff een nieuw topic aan te maken?

gr
Coen

Re: Laagfrequente vervuiling bij moderne opnames:Digitale Ru

Geplaatst: ma 05 aug 2013, 8:20
door ds23man
rumble2.png

Re: Laagfrequente vervuiling bij moderne opnames:Digitale Ru

Geplaatst: ma 05 aug 2013, 9:23
door fritzie
oke nou wordt het duidelijk

ik zie dat bij mij de ferquentie dan 23 hz is
als ik de condensator verhoog naar 800n verhoog dan kom ik op 19 hz uit

wat voor condensators moet ik hiervoor gebruiken

mvg bert