Welke maat moet mijn klankkast zijn?

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
technoob

Welke maat moet mijn klankkast zijn?

Bericht door technoob »

Ik heb een mooi setje drivers van dynaudio op de kop kunnen tikken (Md100, md140 en mw 160). Ze zijn eigenlijk voor in de auto geloof ik maar desalniettemin volgens mij een goed setje om mee te beginnen. Nou wilde ik zelf de klankkast gaan bouwen maar ik weet niet welke maat ik deze moet bouwen. Iemand heir ideeen over?
Boppo84

Re: Welke maat moet mijn klankkast zijn?

Bericht door Boppo84 »

Omdat het ontworpen is om in een deur te passen, zijn de woofers geschikt voor een klein volume. Nadeel: geen laagweergave.

Ik vond hier de specs:
Dynaudio MW 160
Resonance Frequency (fs):55 Hz
Mechanical Q Factor (Qms): 2.42
Linear excursion: 6 mm
Electrical Q Factor (Qes):0.65
Total Q Factor (Qts):0.51
Moving Mass (incld. air load, Mms):16.2 g
Nominal long term IEC: 120W (crossover dependent)
Effective Piston Ar'ea (Sd): 120 cm
Equivalent Volume (Vas): 10.4
Force Factor (Bl): 5.1 Tm

En kwam mbv de online versie van WinISD op een gesloten box van minimaal 12 liter. Basreflex kan ook, maar kost wat meer moeite om goed te krijgen.

Ik neem aan dat je het bestaande filter erbij hebt? Het is maar afwachten watvoor resultaat dat geeft. Lijkt me sterk dat er iets van een bafle-step-correctie op zit.

Waarschijnlijk kun je een beter resultaat bereiken door deze set te verkopen en een bestaande goed ontworpen kit te bouwen zoals dit bijvoorbeeld.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Met een Qts van 0,51 zou je beter kunnen gaan voor een grotere basreflex kast. Vas is 10 liter, dus ik denk aan een liter of 15 voor BR.
hobby hifi zou waarschijnlijk een 5e orde BR aanraden, een seriecondensator voor de woofer i.c.m. met basreflex. Klinkt ingewikkeld maar is het niet, alleen kost het meer geld en 20 liter liter zou echt voldoende moeten zijn zo uit mijn hoofd. Ik gok op een afstemming van 45 Hz.

Een TL doet het ook prima bij zo'n hoge Qts. Neem dan bijvoorbeeld het model van de CT142: http://www.visaton.de/vb/showthread.php?t=5293

Succes.
arjank

Bericht door arjank »

wouter schreef:
Met een Qts van 0,51 zou je beter kunnen gaan voor een grotere basreflex kast. Vas is 10 liter, dus ik denk aan een liter of 15 voor BR.
hobby hifi zou waarschijnlijk een 5e orde BR aanraden, een seriecondensator voor de woofer i.c.m. met basreflex. Klinkt ingewikkeld maar is het niet, alleen kost het meer geld en 20 liter liter zou echt voldoende moeten zijn zo uit mijn hoofd. Ik gok op een afstemming van 45 Hz.

Een TL doet het ook prima bij zo'n hoge Qts. Neem dan bijvoorbeeld het model van de CT142: http://www.visaton.de/vb/showthread.php?t=5293

Succes.
Nou, je was me net voor! :mrgreen:
Inderdaad, een TL of een 5e orde (of 6e orde) BR.

Je kan misschien ook nog een GHP er van maken, een gesloten kastje van pakweg 10 liter en dan een condensator van ca. 680uf in serie met de woofert O:)
technoob

Bericht door technoob »

Heb niet de bestaande filter maar een jvc KS-N60. Wil eigenlijk eerst toch met deze set aan de slag gaan en eens kijken wat het resultaat is. Ga eens op WINISD kijken welke maat ik dan moet hebben als ik voor elke driver een gesloten systeem wil maken. Bedankt voor deze tip in ieder geval. Meer tips zijn uiteraard altijd welkom! ;)
arjank

Bericht door arjank »

Heb effe in Boxsim 6e order bassreflex gesimuleerd, 15liter 40hz.
Ik heb de W170s als driver gebruikt waarvan ik de TSP's heb gewijzigd, meestal komt dit aardig in de buurt (heb 8ohm aangehouden...of is die dynaudio 4ohm?)

Je ziet mooi het verschil tussen de versie met en zonder 12dB highpass voor de woofert.
In het filter zie je ook een lowpass i.d.v. een 2,2mh spoel en een 10uf condensator, dit zou mooi werken in een twee-weg systeem (maar daar gaat het nu niet om).
Bijlagen
Dynaudio_6e-orde_bassreflex 15 liter 40hz .jpg
Dynaudio_bassreflex 15 liter 40hz .jpg
Dynaudio_filter_6e-orde_bassreflex 15 liter 40hz .jpg
Dynaudio_filter_6e-orde_bassreflex 15 liter 40hz .jpg (11.55 KiB) 507 keer bekeken
technoob

Bericht door technoob »

Dank voor al deze nuttige info. Ik begrijp nog niet alles aangezien ik net begin met het hele audiogebeuren, maar ga het vanavond eens rustig allemaal uitzoeken. Overigens hebben deze dynaudio speakers inderdaad een impedantie van 4 ohm.
markbakk

Bericht door markbakk »

Met 4 Ohm moet je voor een BR6 de impedantie in de gaten houden. In de simulatie van arjank kun je zien dat deze bij 8 Ohm al aardig laag wordt.
Vinculum
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Het is al vaak aangehaald maar nu nog maar even de herhaling voor nadruk:
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 2#p1609952
Vinculum schreef:
je kunt niet zomaar luidsprekerunits (hoe mooi of goed ze ook zijn) aan zomaar een filter hangen (hoe mooi of goed ze ook zijn) en in zomaar een kast plaatsen (hoe mooi of goed ze ook zijn).

Een luidspreker is een heel nauw luisterend, doordacht en op elkaar afgestemd geheel. Het veranderen van 1 van die onderdelen zorgt ervoor dat het geheel niet meer werkt zoals het bedoeld is.
Plaats reactie