Aanpassing in 12db filter mogelijk ?

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Theduboracle

Aanpassing in 12db filter mogelijk ?

Bericht door Theduboracle »

Hallo.

Ik wou toch even nader informeren hier op het forum voordat ik wat verkeerd doe.
Ik heb een 12db filter voor een twee weg systeem met een scheidings frequentie van 1800hz.
Dit filter heb ik laten zitten met de komst van andere drivers die bedoelt waren voor een scheidingsfrequentie van rond de 1650 hz.
De drivers hebben dezelfde impedantie en zijn vrijwel indentiek, het is een update van de vorige drivers die hetzelfde filter hadden, alleen de scheidingsfrequentie is iets lager dus,
Aangezien ik dure condensatoren heb geplaats en een idem folie spoel ben ik niet van plan deze te vervangen, dat wordt te duur.
Mijn vraag is of ik de filter onderdelen die parallel aangesloten zitten op de drivers iets kan veranderen zodat de scheiding frequentie dus in het 6 db bereik iets verschuift.
Dus van een 20Yf condensator over de mid/low naar een 22Yf en idem waarde voor de tweeter.
Als ik dit doe komt dan de impedantie balans van de schakeling niet in gevaar ?
Bijlagen
fi.jpg
Vuurkat

Re: Aanpassing in 12db filter mogelijk ?

Bericht door Vuurkat »

Nee dat kan niet, dan verander je ook de Q van de filters. De afsnijfrequentie en de Q-factoren van de filters zijn vele malen belangrijker dan de kwaliteit van de gebruikte componenten.

Wat je wel kan doen is het volgende: parallel aan elke condensator zet je een condensator die 9% van de oorspronkelijke capaciteit heeft. De condensator maak je op deze manier 9% groter. Hetzelfde doe je bij de spoelen: hier zet je een kleine spoel in serie met de huidige spoel.

Het nieuwe filter filtert op een andere frequentie en gebruikt andere drivers. Dit is dus een heel ander filter. Weet je daar de componentwaarden van? Met wat geluk kan je de oude filteronderdelen hergebruiken. Stel dat je een condensator van 22µF nodig hebt en je hebt een dure 20µF, dan zet je daar een kleine van rond de 2µF aan parallel.
Theduboracle

Wat bedoel je met Q ?
De impedantie van elk netwerkje op zich ?

Het zijn trouwens exact dezelfde drivers alleen de mid/low woofer is wat anders, de tweeter is hetzelfde maar er zit nu PCDCCC koper op de spreekspoel, de impedantie is ook hetzelfde.
Het filter is ook hetzelfde, alleen de scheidings frequentie is wat omlaag gegaan, van 2100 naar 1900 hz, ook in verhouding gezien met de waardes van de componenten..
Ik heb nog een 22Yf condensator liggen, die zou ik kunnen gebruiken inplaats van de 20Yf condensator die er nu op zit.
Dat geld ook voor de spoel, op het nieuwe filter zit namelijk 1 met een hogere waarde voor de tweeter.
Ik bedoel dus de componenten die parallel op de drivers zitten.
Maar dat kan dus niet als ik je begrijp.
Parallel of in serie zetten van componenten die in serie staan met de drivers is geen optie, dan zou ik namelijk weer een folie spoel moeten gebruiken of 1 van die dure condensators.
Gezien dus van de kwaliteit en de prijs van de componenten.

Als de Q echt veranderd en de boel uit balans komt en de impedantie veranderd van de netwerkjes gaat de boel ook heel anders filteren natuurlijk, dat bedoel je toch ?
Theduboracle

Q factor = quality factor.
Bij veranderingen met condensatoren parallel kan dit problemen geven las ik.
Ik ben geen speedy gonzales in filter kennis, ik had er dus nog niet van gehoort.
Theduboracle

Ik doe gewoon niks aan het filter om zeker te zijn, zoveel maakt het ook niet uit van 2100 hz naar 1900 hz
richard

Bericht door richard »

Theduboracle schreef:
... de tweeter is hetzelfde maar er zit nu PCDCCC koper op de spreekspoel,
PCDCCC Interessante afkorting. Vast superkoper.
ray5150

Bericht door ray5150 »

Dan ben je vast spekkoper ! :rofl:
moerman
Contacteer:

Bericht door moerman »

Theduboracle schreef:
Hallo.

Ik wou toch even nader informeren hier op het forum voordat ik wat verkeerd doe.
Ik heb een 12db filter voor een twee weg systeem met een scheidings frequentie van 1800hz.
Dit filter heb ik laten zitten met de komst van andere drivers die bedoelt waren voor een scheidingsfrequentie van rond de 1650 hz.
De drivers hebben dezelfde impedantie en zijn vrijwel indentiek, het is een update van de vorige drivers die hetzelfde filter hadden, alleen de scheidingsfrequentie is iets lager dus,
Aangezien ik dure condensatoren heb geplaats en een idem folie spoel ben ik niet van plan deze te vervangen, dat wordt te duur.
Mijn vraag is of ik de filter onderdelen die parallel aangesloten zitten op de drivers iets kan veranderen zodat de scheiding frequentie dus in het 6 db bereik iets verschuift.
Dus van een 20Yf condensator over de mid/low naar een 22Yf en idem waarde voor de tweeter.
Als ik dit doe komt dan de impedantie balans van de schakeling niet in gevaar ?
Ik snap er nog weinig van, wat is er nu precies aan de hand? Om welke luidsprekers gaat het? Hoe goed was het oorspronkelijke filter ontworpen en hoe zeker weet je dat toen 1800 Hz optimaal was en nu 1650 Hz? Waarom heb je nieuwe drivers gekocht, was er iets mis met de oude drivers? Mijn eerste idee is dat je het best de hele boel gelijk kunt houden, maar als je toch met de nieuwe drivers bezig gaat kun je gewoon de scheidingsfrequentie op 1800 Hz laten. Als ik naar het geschetste filter kijk verwacht ik niet dat dit zo extreem nauwkeurig op de drivers is afgestemd en verwacht ik dus ook niet dat er een mismatch zal optreden met de nieuwe drivers. En als er toch een mismatch optreedt denk ik niet dat dit verholpen wordt met het 10% verschuiven van de scheidingsfrequentie.

Kun je ons wat meer informatie geven over het wat, hoe en waarom van deze ingreep?

Wout
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”