Met een kennis ben ik bezig met een tweetal sets 3-weg zuil luidsprekers, met een zeer rank front en een sidemounted woofer voor de low-end. Buitenmaten zijn zo'n 110x17x30cm, en intern zitten de twee compartimenten op zo'n 6 en 34 liter. Alles uiteraard netjes in de braces en dubbelwandig waar nodig. Het doel is om een goed klinkende zuil te hebben, die qua prijs niet zodanig veel eist dat het professionele winkelspul in zicht komt. Daarnaast is het leuk om zelf te doen, dus, why not. Experimenteren maar!
Voor het hoog kiezen we (deels op de gok, deels op basis van reviews) voor een Seas Noferro900 (4400Hz+). Beter kan altijd, slechter ook. Voor low/mid/mid-high worden een 2-tal full range speakers gebruikt (per zuil), te weten de Mark Audio CHR70 V3 (doelbereik 100-4400Hz). Als low-end wordt een ietwat zwakke (maar daardoor hopelijk netjes op de achtergrond) Gradient/Nova MDS08 ingezet (doelbereik 35-110Hz).
De MDS08 gebruik ik als actief gestuurde sub in een huidige sub in de kamer en in de auto, en bevalt goed. Luid en laag genoeg voor dit doel.
Juist omdat de MDS08 wat achterblijft wat betreft rendement willen we voor biamping gaan - de low-end los van de rest. Triamp is overwogen maar vooralsnog wat te overdone.
Schematisch het volgende dus, per zuil:
Terminal 1:
1x MDS08, 4 ohm: 30-130Hz (24dB/octaaf, -3dB op 34Hz en 126Hz, gesimuleerd);
Terminal 2:
2x CHR70v3, 4 ohm (2x 8 ohm parallel): f0 - 4400Hz, -3dB op 95Hz en 4400Hz, gesimuleerd);
1x Noferro900, 8 ohm, hogere efficientie: 4400Hz - 21000Hz (of zo
Dan de echte problematiek: ik zit te denken over de crossovers, intern, en wil diverse opties bekijken. Wat ik plot met WinISD qua responsgrafieken zou betekenen dat er een groot aantal filters nodig is om het volgende te bereiken:
a) De MDS08 beschermen tegen low-end onder de tuningsfrequentie (34,5Hz); Xmax bescherming
b) De overgang tussen sidemounted + frontported low-end naar midsectie zo geruisloos/richtingsloos/vlak mogelijk te laten verlopen
Qua filters heb ik, gok ik, het volgende nodig:
- 1. Subsonic filter voor de MDS08, op 30Hz, op 24dB/octaaf Butterworth. Dit geeft een Xmax-safe excursie tot theoretisch 100dB, ongeacht frequentie.
- 2. High-cut/low-pass filter voor de MDS08, op 130Hz, op 24dB/octaaf Butterworth. Het verloop zakt dan vanaf 100HZ, en is op 108Hz op -1,5dB, bij 126Hz op -3dB.
- 3. Crossover op 4400Hz tussen de twee CHR70's en de Noferro900. Dit redelijk straight forward. Uiteraard ook 4th order/24dB.
Ik twijfel echter om ook een x-over te doen tussen de MDS08, en de CHR70's (dus, de CHR70's afknippen onder 100Hz) om enige overlap nog meer te reduceren. Qua Xmax zitten de CHR70's goed, pas bij 11Hz/18W/101dB wordt de Xmax overschreden, ook zonder low-end cut. Komt door 't kleine kastje
Het gróótste probleem dat ik echter heb zit 'm in het feitelijke bandpass filter voor de MSD08. Deze moet eigenlijk alles tussen 30Hz en 130Hz doorlaten, maar de rest niet. Daarnaast, omdat het een biamp oplossing is, is er géén impedantie op de high-section bij het bovenste filter. Gezien het een subsonic filter is, is er ook geen impedantie ónder de 30Hz. Reguliere crossoverberekeningen kan ik er dan bij mijn weten niet op loslaten.
Dus:
a) Hoe ga ik hiermee aan de gang? Wat ik online kan berekenen, is dat ik met enorme condensatoren aan de gang moet (een 24dB/octaaf filter, op 130HZ, met load op 4 ohm geeft 480uF en 380uF condensatoren). Ik heb dus met name hulp nodig met het berekenen van de bandpassfilters voor de low-end sectie.
b) Is mijn gedachtengang überhaupt juist?