Pagina 1 van 6

van schuur naar zelfbouw werkplaats

Geplaatst: do 18 jul 2013, 12:35
door Henkjan
Zo, nog even en m'n dakkapel staat op t huis, en dan heb ik de ruimte gekregen om eindelijk een fatsoenlijke werkplek voor de projecten te maken. Ik had eerst gedacht om en blokhut in de tuin neer te zetten, maar op de plek waar ik die het liefst zou willen, krijg ik geen vergunning van de gemeente. Dus dan maar plan B, en dat is de huidige schuur ombouwen naar fatsoenlijke werkplaats.

De schuur is 2½x6m (buitenmaten) groot (ja Gerhard, bij ons in de regio noemen we dat groot), plat dak, halfstenen muurtjes, met een stoeptegelvloer. Dus te koud en te vochtig om als werkplaats en project opslag te kunnen dienen. Als bouwkundige aanpassingen wil ik eerst een nette betonvloer er in leggen, en dan vervolgens de muren en t dak isoleren. En dan vervolgens de inrichting, en daar zal dit topic dan vooral over gaan, zodat ik met mijn wensen en jullie ervaring/ideeën tot de schuur der schuren kan komen (sorry Erik)

Er zullen in elk geval 2 werkplekken komen, 1 werkbank geschikt om staand aan te werken, iets als dit:
werkbank 2m.jpg
en ook nog een buro achtige plek voor zitend werk.

Kwa infrastructuur/utilities stroomvooziening 230V en 12V (heb al een 50A labvoeding), een PC met hard&software om diverse metingen te kunnen doen, stof- en dampafzuiging, flexibele verlichting, en uiteraard plenty bergruimte voor al t gereedschap en de lopende projecten

kwa "zwaar" gereedschap wil ik in elk geval een goede kolomboor opstellen
kolomboor.jpg
, een goede bankschroef :
bankschroef.jpg
ik zal straks wel beginnen met een Sketchup model van t geheel

Re: van schuur naar zelfbouw werkplaats

Geplaatst: do 18 jul 2013, 12:39
door Pjotr
Binnenkort HJaudio promo op dit forum?

:lol:

Re: van schuur naar zelfbouw werkplaats

Geplaatst: do 18 jul 2013, 13:13
door Martijn M
Mooie plannen HJ! Wanneer ben je van plan HJaudio te lanceren? :lol:

Re: van schuur naar zelfbouw werkplaats

Geplaatst: do 18 jul 2013, 14:19
door ds23man
Ik wil niet lullig doen, maar gezien de afmetingen kun je beter de muurisolatie aan de buitenkant plaatsen! :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

Re: van schuur naar zelfbouw werkplaats

Geplaatst: do 18 jul 2013, 14:23
door ds23man
Ik mis trouwens nog de veiligheidsvoorzieningen tijdens jouw soldeerwerk! :mrgreen:

Re: van schuur naar zelfbouw werkplaats

Geplaatst: do 18 jul 2013, 17:43
door ray5150
Een vergunning om een blokhut in je eigen tuin te mogen zetten :?: :shock: :shock:

Re: van schuur naar zelfbouw werkplaats

Geplaatst: do 18 jul 2013, 18:07
door Henkjan
ik wilde m aan de voorkant van t erf hebben, en daar zijn ze nogal allergisch voor... het zou zelfs een ontheffing van het bestemmingsplan moeten worden... m'n achterbuurman wilde een carport naast z'n huis, en die zou met t dak ~1m voor de gevel uitsteken, en dat mocht zelfs niet :boos:

Re: van schuur naar zelfbouw werkplaats

Geplaatst: do 18 jul 2013, 19:31
door John P
Denk ook aan een goed slot op de deur en een stevige deur. Op een of andere manier is gereedschap zeer gewild bij mensen die niet willen werken voor hun geld.

Re: van schuur naar zelfbouw werkplaats

Geplaatst: vr 19 jul 2013, 23:46
door sander1238
weet niet of je in de mogelijkheid bent om de cv leidingen de schuur in te brengen maar dan is het misschien een tip om vloer verwarmings slang op de mat te knopen voor je een vloertje stort, slang kost 1 euro de meter en een pomp op mp kost ook niet de kop, je hoeft hem nog niet meteen aan te sluiten maar misschien voor de toekomst? dan ligt de slang er al in...

Re: van schuur naar zelfbouw werkplaats

Geplaatst: vr 19 jul 2013, 23:56
door hannesie
John P schreef:
Denk ook aan een goed slot op de deur en een stevige deur. Op een of andere manier is gereedschap zeer gewild bij mensen die niet willen werken voor hun geld.
Gelijk in de vloer een uitsparing voor een kluis storten?
En dan ruimte voor het matje voor de elektrische vloerverwarming. :mrgreen:
Kan er ook niets bevriezen.

Re: van schuur naar zelfbouw werkplaats

Geplaatst: za 20 jul 2013, 23:17
door Henkjan
sander1238 schreef:
weet niet of je in de mogelijkheid bent om de cv leidingen de schuur in te brengen....
is een aardige afstand, maar zal t in gedachten houden

Re: van schuur naar zelfbouw werkplaats

Geplaatst: zo 21 jul 2013, 11:42
door ray5150
Henkjan schreef:
sander1238 schreef:
weet niet of je in de mogelijkheid bent om de cv leidingen de schuur in te brengen....
is een aardige afstand, maar zal t in gedachten houden
Indien dat door de tuin loopt, geul graven van minimaal een halve meter diep. daarin een PVC buis van 110 mm rond, daarin de CV buizen met van dat groene isolatie schuim eromheen laten lopen.

Zo kan het 's winters niet bevriezen, en raak je minimaal warmte kwijt onderweg van huis naar schuur.

Re: van schuur naar zelfbouw werkplaats

Geplaatst: zo 21 jul 2013, 14:04
door Henkjan
zo'n set zou toch moeten volstaan:
http://www.vloerverwarming-direct.nl/pr ... groeps+set
ray5150 schreef:
Indien dat door de tuin loopt, geul graven van minimaal een halve meter diep....
geul moet ik toch al graven voor de electra, dus mss wel een idee om dat er meteen bij te doen. voor de vorstbescherming misschien de pomp in het huis zetten zodat er altijd doorstroming is in de buis richting de schuur.

Re: van schuur naar zelfbouw werkplaats

Geplaatst: zo 21 jul 2013, 14:13
door Pjotr
Henkjan schreef:
zo'n set zou toch moeten volstaan:
http://www.vloerverwarming-direct.nl/pr ... groeps+set.
Volgens mij heb je daar toch een CV ketel bij nodig met een aansluiting en leidingen voor die extra set...

Overigens zou ik in een schuurtje nooit vloerverwarming leggen. Tenzij je daar 24 uur per dag vertoeft. Dat werkt erg langzaam en loont alleen voor ruimtes die je relatief constant op temperatuur wilt houden. FF nog wat klussen en snel de boel opwarmen is er dan niet bij. Ik had destijds een ventilator kacheltje in de schuur, werkte prima. Ook goed tegen koude voeten! :D

Re: van schuur naar zelfbouw werkplaats

Geplaatst: zo 21 jul 2013, 14:24
door ds23man
Of je zet er een split airco-unit in die ook kan verwarmen, scheelt een hoop gezweet tijdens het solderen in de zomer.......

Re: van schuur naar zelfbouw werkplaats

Geplaatst: zo 21 jul 2013, 14:29
door Pjotr
ds23man schreef:
...........scheelt een hoop gezweet tijdens het solderen in de zomer.......
Zal bij HJ weinig uitmaken :lol:

Maar het is wel een beter idee dan CV aan gaan leggen.

Re: van schuur naar zelfbouw werkplaats

Geplaatst: zo 21 jul 2013, 14:31
door ds23man

Re: van schuur naar zelfbouw werkplaats

Geplaatst: zo 21 jul 2013, 14:53
door Pjotr
Er zijn dacht ik ook systemen met een extra warmtewisselaar die je op een CV installatie aan kunt sluiten. Die koelers die ook kunnen verwarmen zijn meestal nogal beperkt in het vorstbereik.

Maar goed, HJ kan ook een losse ventilatorconvector op de CV aansluiten als ie alleen wil verwarmen.

Re: van schuur naar zelfbouw werkplaats

Geplaatst: zo 21 jul 2013, 15:47
door Henkjan
.... loont alleen voor ruimtes die je relatief constant op temperatuur wilt houden. FF nog wat klussen en snel de boel opwarmen is er dan niet bij. Ik had destijds een ventilator kacheltje in de schuur,....
de bedoeling is ook dat t constant verwarmd is, met name tegen t vocht (en dat lijkt me wat duur worden electrisch). en dan kan ik voor als t wat fris is idd een ventilator kacheltje erbij zetten.
is ook nog een optie.

Re: van schuur naar zelfbouw werkplaats

Geplaatst: zo 21 jul 2013, 16:10
door Pjotr
Dan heb je aan een klein radiatortje genoeg. Neem tenminste aan dat je hem niet constant op 20 graden wilt houden. En wil je snel opwarmen dan is zo'n ventilatorconvector er bij ideaal.

Re: van schuur naar zelfbouw werkplaats

Geplaatst: zo 21 jul 2013, 16:39
door ds23man
Pjotr schreef:
Die koelers die ook kunnen verwarmen zijn meestal nogal beperkt in het vorstbereik.
En dat valt in de praktijk nogal mee, hier in de stad Groningen hebben ze de laatste jaren een heleboel containerwoningen geplaatst voor studenten en die worden verwarmd/gekoeld met zo'n split unit.

Re: van schuur naar zelfbouw werkplaats

Geplaatst: zo 21 jul 2013, 18:31
door sander1238
Pjotr schreef:
Volgens mij heb je daar toch een CV ketel bij nodig met een aansluiting en leidingen voor die extra set...

:D
nee gewoon aansluiten vanaf een radiator en niet willen gebruiken als hoofd verwarming.

ik heb een 2 groeps verdeler vanaf een 15mm buis die een meter of 2 van de hoofdleiding loopt, 1 groep voor de vloer verwarming in de schuur (8*4 meter) en de andere groep gaat naar 2 radiatoren in de schuur.
's winters bijft het zo'n 19 graden

schuur heeft spouwmuren en een geïsoleerd dak en zit vast aan het huis

Re: van schuur naar zelfbouw werkplaats

Geplaatst: zo 21 jul 2013, 20:46
door Peertje
Vloerverwarming is niet praktisch, duurt te lang eer het warm is.
Normaal wil je de schuur ruim vorst vrij houden, graad of 8 ofzo.
Als je wilt gaan werken duurt het veel te lang met vloer verwarming.
Ik heb een direct gestookte kachel op propaan, moet je wel ventileren ivm de verbrandingsgassen.
kost 65 euro. 15kw, maar niet praktisch vanwege dat je het vermogen niet kan instellen.

indirect gestookte heater is misschien wat?
Moet je wel gas er naar toe leggen.
Lijkt mij ook beter, als er binnen in huis geen warmte vraag is wordt de schuur ook niet warm.

En ik zou de buitenkant isoleren.
Dat lieg ik trouwens, ik zou het plat rijden, en nieuw bouwen.
(15m2 buitenwerks is nou niet echt groot) ik heb 28m2 en 32m2 bergzolder boven de inpandige garage. en vindt dat krap aan en moet dingen afbreken om bepaalde dingen te doen. (122x244cm platen zagen enzo)

Spouwmuur op heen metselen, of potdekselen?
is het een pannendak of platdak?

Maar goed: isoleren, vloer, verwarming, eventueel spoelbak (Water) en je hebt bijna de kosten gemaakt voor 1/3 nieuwe schuur.

succes er mee.

Re: van schuur naar zelfbouw werkplaats

Geplaatst: zo 21 jul 2013, 21:49
door ray5150
Waar blijven die sketchup tekeningen, eigenlijk ? :lol:

Re: van schuur naar zelfbouw werkplaats

Geplaatst: zo 21 jul 2013, 22:58
door Henkjan
ray5150 schreef:
Waar blijven die sketchup tekeningen, eigenlijk ? :lol:
veel te warm... sbier of sijsthee is nu beter
Peertje schreef:
Vloerverwarming is niet praktisch, duurt te lang eer het warm is.
Normaal wil je de schuur ruim vorst vrij houden, graad of 8 ofzo.
dat kan toch prima met de vloerverwarming toch? en dan verder opwarmen met een luchtdinges. nee, die vloerverwarming is een blijvertje 8) ik vind t wel wat hebben, schuur met vloerverwarming :lol:
Peertje schreef:
.. als er binnen in huis geen warmte vraag is wordt de schuur ook niet warm.
dan is het in de schuur ook wel warm genoeg :mrgreen:
Peertje schreef:
En ik zou de buitenkant isoleren
lukt niet, t ding staat exact op de erfgrens
Peertje schreef:
... ik zou het plat rijden, en nieuw bouwen.
dit is op de beschikbare locatie het grootste (en hoogste) dat ik daar kan hebben, zo groot is t erf nou ook weer niet (Nederland, Randstad, enzo). nog los van dat ik dan weer een vergunning moet aanvragen...
Peertje schreef:
is het een pannendak of platdak?
platdak. den dat ik dat helemaal vernieuw, is ook wel eens tijd.