Compacte, budget fullrange drivers

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
stefaantje
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 12 mei 2013, 15:38

Compacte, budget fullrange drivers

Bericht door stefaantje »

Hallo allen,

Voor een draagbaar speakerproject (genre Ipod-soundbar) ben ik op zoek naar compacte fullrange drivers. De aansturing gebeurt met een simpel chipversterkertje (TA2024 of YDA148, moet ik nog kiezen, deze zijn beiden 15W @8ohm) met als input een basic mp3-spelertje.

Mijn budget voor de drivers (nieuwprijs) is in totaal <€50 (incl. filters, moesten die nodig zijn).
Ik wil de drivers ook wel bij elkaar ruilen of 2dehands, maar daarvoor heb ik een ander topic lopen :wink:
Qua formaat had ik aan 2,5 à 3" drivers gedacht, aangezien het geheel goed draagbaar moet zijn. (totaal volume max 2L, dus 1L per driver)
Moest het een duidelijke meerwaarde zijn, kan ik ook nog 2 Dayton ND20-FA6 tweetertjes gebruiken die ik heb liggen. (al lijkt de grootste uitdaging eerder onder de 500Hz te liggen bij kleine fullrange drivers?)

Kan een van deze goedkope Visatons of Monacor iets zijn? (of ben ik té budget-minded dan?)
http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=7285
http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=4752
http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=4750


Kan ik met zo'n beperkte afmetingen en beperkt budget iets degelijks maken? Ik ben niet op zoek naar een hoog geluidsniveau of perfecte klank, maar het mag wel beter zijn dan een gemiddeld Philips/Sanyo/... radiootje uiteraard :)

Alvast bedankt voor jullie inbreng!
beewee
Berichten: 114
Lid geworden op: ma 22 okt 2012, 23:57
Locatie: Zutphen

Re: Compacte, budget fullrange drivers

Bericht door beewee »

Die Monacors schijnen het heel aardig te doen, zie ook http://www.hifi-forum.de/viewthread-104-5793.html

Er is ook een compactere behuizing, even doorklikken....
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Compacte, budget fullrange drivers

Bericht door richard »

http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=2982
Deze is ook redelijk populair in zelfbouwland. Maar je moet er niet te veel laag uit verwachten, al zal hij in een kleine besloten ruimte nog heel aardig presteren.

Maar als het draagbaar moet zijn, moet het ook tegen weersinvloeden kunnen? Papieren luidsprekertjes en vocht gaan niet zo heel goed samen. Als je hem wil gebruiken in combinatie met een autoradio o.i.d. kun je ook de 4 Ohm-versie gebruiken.
stefaantje
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 12 mei 2013, 15:38

Re: Compacte, budget fullrange drivers

Bericht door stefaantje »

Op die FRS8-8 had ik zo ongeveer al m'n zinnen gezet 8)

Ik heb gezien dat er ook een M-versie van de FRS8 bestaat. Door de grotere magneet heeft deze een SPL van 88dB tov 82dB voor de gewone FRS.
Dat lijkt mij interessant, maar ik merk dan wel dat de impedantie-piek rond 150Hz een pak hoger ligt bij de M-versie... hoe moet ik dat nu interpreteren?
(ik ga ervan uit dat zo'n piek niet wenselijk is?)
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Compacte, budget fullrange drivers

Bericht door John P »

Pas op dat bij de m-versie de magneet bijna even groot is als de korf qua diameter. Het beste is om deze van binnen uit te bevestigen.
stefaantje
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 12 mei 2013, 15:38

Re: Compacte, budget fullrange drivers

Bericht door stefaantje »

John P schreef:
Pas op dat bij de m-versie de magneet bijna even groot is als de korf qua diameter. Het beste is om deze van binnen uit te bevestigen.
Inderdaad, de magneet maakt het geheel nogal groot (én zwaar!)
Maar kan iemand uitleggen hoe ik de SPL en impedantie-curves van deze 2 drivertjes moet interpreteren?
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Compacte, budget fullrange drivers

Bericht door richard »

stefaantje schreef:
..maar ik merk dan wel dat de impedantie-piek rond 150Hz een pak hoger ligt bij de M-versie... hoe moet ik dat nu interpreteren?
M van middentoner?
De parameters zijn ook bruikbaarder voor gebruik in een basreflexkastje.
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: Compacte, budget fullrange drivers

Bericht door Ronkel »

Die impedantiepiek is normaal en is gewoon de resonantiefrequentie (Fs) van de speaker. Let trouwens niet op de Visaton impedantiemetingen, want die zijn meestal in een testbox gemeten. Kijk liever naar de opgegeven Fs tussen de parameters.

Die FRS8 en FRS8M zijn naar mijn mening leuke drivertjes voor weinig geld. De FRS8M zal wat luider spelen maar minder laag gaan. Aan de andere kant is hij inderdaad wellicht iets geschikter voor een basreflexkastje. Zoiets zou je mooi met Boxsim kunnen vergelijken.
stefaantje
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 12 mei 2013, 15:38

Re: Compacte, budget fullrange drivers

Bericht door stefaantje »

Ik zal me echt eens in Boxsim moeten verdiepen dus!

Maar ik ben van plan om voor gesloten volumes te gaan, daar zou de FRS8 het best voor moeten zijn dan?
(om een BR-pijp te modelleren moet je kunnen opmeten dacht ik, en die apparatuur heb ik niet)
Plaats reactie