En
Laat ik die maar eerst eens proberen krasvrij te krijgen , mijn geliefde referentie unit focal audiom M180 . Ik zie na goed kijken een stukje metaal tussen spreekspoel en poolkern .
Van fotopapier een haakje gemaakt om hem eruit te kunnen trekken , gelukt eruit .
Nog een aantal keren van boven naar beneden duwen zodat vuil wat er zit ertussen uit gaat .
En ja zo goed als kraak vrij , hij kraakt op uiterste peak en dat is pas 3-4 mm dus deze unit is weer bruikbaar als mid .
Een andere unit die kraakt laat ik even voor wat het is die heeft een stofkap en geen openingen om eventuele troep tussen spreekspoel te verwijderen , die zal uit elkaar moeten .
Dan heb ik de door gezakte units nog , een is maar 1mm dus die ga ik geregelt (rekken) en op zijn kop bewaren .
Ik weet uit ervaring dat na een jaar die weer goed is . Die andere is er erger aan toe , x-max is 3,5mm one way en ik schat 3-4mm verzakt dus nu onbruikbaar , dat gaat met alleen rekken niet goed komen . De helft van de spreekspoel moet terug daar ga ik eens over nadenken hoe , membraam is sterk en vervormt niet met indrukken , maar dat kan als er langduurig druk op wordt uitgeoefend natuurlijk verandering in komen .
Ideen en tips welkom .
Als ik dan lees dat een kapote AT driver tegen vergoeding uiteraard zo weer gemaakt wordt (spoel-spider-konus-surround) , en als ze over 20jaar nog bestaan ook nog gerepareerd zou kunnen worden dan is zo een driver eigenlijk helemaal niet duur , ze hebben bijna het euwige leven .