Speaker units weer goed maken

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
bas focal m180
Contacteer:

Speaker units weer goed maken

Bericht door bas focal m180 »

Eens in de zoveel tijd loop ik alle opgeslagen luidspreker units na , soms even omdraaien om doorhangen te voorkomen , het is weer raak een pas gekochte unit waarvan de konus niet meer op de originelen hoogte zit , heeft de vorige eigenaar hem te lang laten liggen of heeft iets erop gelegen .
En :boos: ja hoor een piept , heb ik al jaren en nu ineens hoor ik spreekspoel , en ik heb er nog een waarvan ik weet dat ie dat doet maar dat is volgens mij doordat er iets tussen zit .

Laat ik die maar eerst eens proberen krasvrij te krijgen , mijn geliefde referentie unit focal audiom M180 .
focal M180
focal M180
IMG_1255.JPG (16.49 KiB) 324 keer bekeken
Fase plug eruit getikt
Fase plug eruit getikt
Gewoon van plastic .
Gewoon van plastic .
Ik zie na goed kijken een stukje metaal tussen spreekspoel en poolkern .
Van fotopapier een haakje gemaakt om hem eruit te kunnen trekken , gelukt eruit .
Nog een aantal keren van boven naar beneden duwen zodat vuil wat er zit ertussen uit gaat .
Foto papier past er tussen .
Foto papier past er tussen .
En ja zo goed als kraak vrij , hij kraakt op uiterste peak en dat is pas 3-4 mm dus deze unit is weer bruikbaar als mid .

Een andere unit die kraakt laat ik even voor wat het is die heeft een stofkap en geen openingen om eventuele troep tussen spreekspoel te verwijderen , die zal uit elkaar moeten .

Dan heb ik de door gezakte units nog , een is maar 1mm dus die ga ik geregelt (rekken) en op zijn kop bewaren .
Ik weet uit ervaring dat na een jaar die weer goed is .
komt wel goed
komt wel goed
Die andere is er erger aan toe , x-max is 3,5mm one way en ik schat 3-4mm verzakt dus nu onbruikbaar , dat gaat met alleen rekken niet goed komen .
spider niet recht
spider niet recht
spreekspoel zichtbaar
spreekspoel zichtbaar
De helft van de spreekspoel moet terug daar ga ik eens over nadenken hoe , membraam is sterk en vervormt niet met indrukken , maar dat kan als er langduurig druk op wordt uitgeoefend natuurlijk verandering in komen .

Ideen en tips welkom .

Als ik dan lees dat een kapote AT driver tegen vergoeding uiteraard zo weer gemaakt wordt (spoel-spider-konus-surround) , en als ze over 20jaar nog bestaan ook nog gerepareerd zou kunnen worden dan is zo een driver eigenlijk helemaal niet duur , ze hebben bijna het euwige leven .
wouter
Ook commercieel actief

Re: Speaker units weer goed maken

Bericht door wouter »

Tja, rekken zou ik niet doen. Je wilt de boel toch niet slapper maken? Flink laten spelen - wapperen - misschien?
En het probleem is er pas bij gebruik, dus op de plank gewoon omdraaien en mocht je ze met een jaar nodig hebben dan is het al weer in orde als ik het goed begrijp.
focal em.~png.jpg
Verder zou Focal geen luidsprekers meer moeten bouwen, althans niet goed spul. Die fransozen lijken geen passie te hebben voor mooi gebouwd spul.

Ik zal in Munchen de Utopia EM, electro magnet. Ze presteren het zo op de foto te durven zetten:

In de folder kun je zien dat de windingen over elkaar heen liggen, alsof een spoel gevallen is en daarna even uit de hand snel opgewikkeld. Ik kan me niet voorstellen dat dit optimaal is, en die Utopia EM kosten 150.000 euro per paar.
Op de site van focal zie je hoe ze gemaakt worden. Echt gewoon met delen MDF is uit de hand worden geschuurd met een Festool machine, lekkere constante productie kwaliteit denk ik dan. Maar goed, die fransozen zijn er blijkbaar trots op want ze tonen die electromagneet en productieprocessen gewoon op hun homepage... :-#

Units die een gelijmde stofkap hebben: fohn er op en met een dun mesje proberen los te maken. Ik heb er regelmatig niet eens bij hoeven snijden omdat de warme lijm gewoon zacht werd.

Mocht ik je ergens bij kunnen helpen dan ben je welkom!
bas focal m180
Contacteer:

Re: Speaker units weer goed maken

Bericht door bas focal m180 »

De woofer met grote afwijking is na een nachte al stukken beter , het wordt inderdaad een tijd andersom in de kast om ze goed te krijgen .
Met rekken bedoel ik een kant opduwen , niet zo ver als maar kan dat spider bijna scheurt .

De fohn en stanly mesje liggen klaar , ga ik vanavond rustig mee aan de slag .
Plaats reactie