Blanda rear surround

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Dagobert

Blanda rear surround

Bericht door Dagobert »

Na al een tijd niet helemaal tevreden te zijn met me rear satalieten van JBL,wil ik toch me gaan wagen aan andere,zelfbouw :mrgreen:

Toen kwam ik op het idee om ronde te maken,zo kwam ik op de andere projecten met de blanda schalen van de ikea.
Ik wil deze gaan maken met de 12 cm schalen en ik dacht eraan om de Vifa TC9-FD18/08 te gebruiken.
Verder wil ik het zo bouwen dat het bij mij subwoofer past kwa design.
http://forum.zelfbouwaudio.nl/download/ ... =65796&t=1

Als er iemand nog tips idee of ervaring met deze units heeft hoor ik dat graag! :rock: 8)
ErikW

Re: Blanda rear surround

Bericht door ErikW »

Aha, een nieuwe versie van de Blanda speaker, leuk!
Ik ben op dit moment bezig met een paar Blanda speakers die als rear surrounds moeten gaan dienen.
Dit is mijn topic http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=3&t=18316 wellicht dat je wat ideeën kunt op doen.
Er zijn op dit forum overigens nog wel wat Blanda topics te vinden
bijv. viewtopic.php?f=3&t=13642 en http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=3&t=13769

Veel succes, dit draadje gaat bij de snelkoppelingen :goedzo:
Dagobert

Bericht door Dagobert »

Ik heb uit alle topics wel iets gezien dat ik denk van dat neem ik mee.Zoals het verzinken bij jou.Moet ik alleen nieuw frees kopje scoren :mrgreen:
Verder komt er een ring van mdf op,denk ik,om zo meer de looks van me subwoofer achter na te gaan.
Ik vroeg me alleen af of er filtering nodig is? De meeste spullen die ik heb gebouwd worden actief gefilterd door de amps.
Ik las iets over GHP en zag dat het niet veel voor steld,maar van die waardes en hoe je daarop komt :-& Snap ik niks van.
Met me surround versterker ken ik behoorlijk wat,maar als een simpel filter het geluid beter wordt,dat is juist het voordeel en doel van zelfbouw!

Maandag ben ik vrij en dan zijn er weinig schreeuwende kinderen in de ikea :D Denk dat ik dan alvast de schalen ga scoren en morgen ofzo even de speakers bestellen.Is het wel een goeie keus deze Vifas?There are to many threes in the forest :lol:
Had namelijk ook nog een leuke paar monacor speakers gezien.
ErikW

Bericht door ErikW »

Maandag ben ik vrij en dan zijn er weinig schreeuwende kinderen in de ikea :D
wij wilden zojuist even bij de Ikea wat spulletjes halen omdat we toch in de buurt waren. Dat was dus geen goed plan, het is Plundra bij Ikea. :shock: We hebben dus maar weer snel rechtsomkeer gemaakt.

Ik ben zelf ook nog een groentje op het gebied van luidspreker ontwerp dus heel erg ver op weg helpen kan ik je hier niet mee. Maar zelf ben ik begonnen om met WinISD een berekening voor de A7 speakers in het volume van de blanda schalen te maken. Wellicht is dat een mooi punt om te beginnen, gewoon Winisd op je computer, de eigenschappen van de Vifa erin zetten (als ze er nog niet instaan) en dan eens kijken wat Winisd er van maakt. Online zijn er ook wel wat calculators te vinden voor een GHP.
Bijv. deze: http://www.12vhifi.nl/closed.html

Die Vifa's zijn niet rond maar ik denk dat die keuze te maken heeft met de vormgeving die je in dezelfde stijl als je subwoofer wil houden?
Hoe ga je deze vorm in de bollen passen?
Dagobert

Bericht door Dagobert »

Zondag en ikea,dan moest je je wel heel erg vervelen,gekken werk haha!

Ik ga nog even kijken over de filters hoe dat werkt en bedankt voor de site.aangezien het een fullrange is,eerst is kijken zonder.

Ik heb voor de vifa gekozen voor kwaliteit en prijs verhouding.opzich jammer dat ze niet helemaal rond zijn.hoe ik precies ga doen zodat ze op de woofer gaan lijken kan ik kijken zodra ik de schalen in me handen heb ;)
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

er "zwerft" hier op t forum wel een freesmal voor die Vifa (zoek maar eens op "keessjabloon"), mss kan je die overnemen van degene die m nu heeft. en lukt dat niet, dan maakt Freeskees zo een nieuwe voor je voor kleingeld
Dagobert

Bericht door Dagobert »

Dankjewel voor de tip!Ik zal is even kijken en zoeken voor als het nodig is.
Vandaag heb ik de schalen gehaald,alleen ik zie toch dat er veel voor de 20cm schalen gaan en ik voor de 12 cm.
Zullen de units die ik in gedachten had wel passen?

Hoe ik het ontwerp ga laten lijken op me woofer is duidelijk.Gewoon kapje van de schalen eraf,een ring van de speakermaat
erop en dan het 1 geheel maken met stretch katoen, polyester en vezels.Dan schuren :( plamuren en weer schuren :(

Kleur wordt hoog glans zwart of zelfde kleur als de woofer om helemaal een setje ervan te maken.
Dagobert

Bericht door Dagobert »

Zo,even een update weer.
Van het weekend even plaatje hout gehaald voor de ringen,want de 22 mm mdf die ik nog had is beetje te:D

Alleen ik begin nu te twijfelen over welke units ik ga gebruiken.Ik heb nu in m'n hoofd de vifa die ik eerst wou,de bekende tangband,de visaton frs 8,of ik dacht aan misschien een setje Sony pascal uit elkaar halen!

Dit zijn 1 van de betere kwaliteit speakers van Sony.
Dit zijn 2.5 inch fullrange drivers.Er zijn teveel bomen in het bos haha :P
Dagobert

Bericht door Dagobert »

Heel klein beetje vooruit gang,zal der niet teveel woorden aan vies maken.Driver keus nog steeds niet gemaakt :-#
Wel alvast de ringen gelijmd die de speakers echt rond gaan maken.Hierbij wat plaatjes :mrgreen:
Bijlagen
DSC_0084.jpg
DSC_0085.jpg
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”