Ik heb een blueray speler voor mijn verjaardag gehad
Nu vervangt deze de oude dvd speler die ik via SP-DIF naar mijn externe stereo DAC had verbonden. Zo wil ik het ook weer graag met de Blueray speler.
Omdat er wat opties te kiezen zijn in het menu over het soort output ben ik wat gaan googlen voor de juiste manier, maar het wordt alleen maar verwarrender
Het eerste wat ik leest is dat de digitale output altijd 5.1/7.1 zou produceren. Nu kan ik in de pioneer in het menu de optie DTS downmix stereo selecteren, die het dan omzen naar en PCM stereo signaal. Ik denk dat dit alleen gebeurd als het om een DTS signaal gaat, en als ik een cd afspeel het direct stereo wordt doorgezet??
Maar dan het PCM digitale signaal, die term ken ik niet?? Is dat het standaard protocol voor digitale (stereo?) output naar een externe stereo DAC?
Ik kan ook bitstream output kiezen, maar ik weet niet wat dat doet met de stereo downmix die ik PCM produceerd? Het lijkt me dat bitstream alles (stereo/501/7.1) gewoon doorzet naar een AV-Receiver die het dan verder moet behandelen, klopt dit?
Dan is er nog Reencode output, maar die valt denk ik af omdat dat gaat over mengen van primair en secundaire audio signalen (DTS?).
Dan nog de downsampling. De opties zijn 48K, 96K en 192K. Mijn DAC kan 96K aan dus zet ik hem daar op. Maar in de handleiding staat die optie te gebruiken als je een disk afspeeld met een bemonsteringsfrequentie van 96K. Maar het lijkt mij dat hij het alleen downsapled als de bemonsteringsfrequentie hoger is, en bij gelijk of lager hij niets veranderd? Od zou hij een 48K bron dan upsamplen naar het " gewenste" 96K? Anders kan ik hem beter op 48 zetten voor normaal gebruik en evt. zo nodig naar 96 zetten bij bepaalde muziek?
Je zou zeggen probeer het gewoon, maar ik heb liever niet dat ik me DAC op tilt laat slaan, ik weet niet of dat schadelijk kan zijn? En misschien heeft iemand hier wel antwoorden??