Pagina 1 van 2

(Backworths) Reverse Engeneering

Geplaatst: wo 19 jun 2013, 18:04
door Mohawk
Deze oude kast maar eens uit de rommelhoek gehaald.
Een kennis heeft belangstelling voor gebruik als gitaar / zang versterker.
Helaas geen gegevens kunnen vinden.
Dus pen en papier gepakt, zie schema.
Voor de eerste trap zitten nog een paar microfoontrapjes met EF86.
Hiervan blijft er één zitten, mengbaar met de gitaar input.
Graag suggesties voor eventuele verbeteringen.
M.v.g.
Wim
Amp.jpg
Amp-1.JPG

Re: Backworths Engeniering

Geplaatst: wo 19 jun 2013, 18:36
door SuperR
Bijzondere titel.
De term is volgens mij; Reverse Engineering..
http://en.wikipedia.org/wiki/Reverse_engineering

Fraai getekend overigens. Inhoudelijk kan ik je niet helaas niet helpen.

Re: (Backworths) Reverse Engeneering

Geplaatst: wo 19 jun 2013, 20:50
door Vinculum
En het is ook backwards ipv backworths...

Re: (Backworths) Reverse Engeneering

Geplaatst: wo 19 jun 2013, 20:59
door ray5150
Prachtig getekend !

(hoogste tijd dat AH!buis zijn neus hier weer eens laat zien... :wink: )

Re: (Backworths) Reverse Engeneering

Geplaatst: wo 19 jun 2013, 21:23
door b_force
Sja wat kun je er over zeggen.

Ik mis sowieso een ingangsweerstand (rond de 68k) en een weerstand naar ground (1M of 680k ofzo)
De rest is tamelijk hifi-achtig opgebouwd, ik weet niet dat gewenst is voor gitaar (hangt van de klank af waar je naar opzoek bent)
Voor gitaar is een typisch dc gekoppelde kathode volger wel erg gewenst ivm klank.

Voor nog meer informatie verwijs ik je dan graag door naar; http://www.valvewizard.co.uk/

Zorg ervoor dat die EF86 niet al teveel versterkt, aangezien je anders nogal last van ruis en microfonie gaat krijgen, wat je niet wilt hebben bij een gitaarbak.
Ik zou daar persoonlijk een wat rustiger buisje gebruiker als mengbuis.
Ook zou ik een iets uitgebreidere toonregeling nemen.

Met een EL34 PP kan dit geheel overigens best wel HARD! :rock: 8)

Re: (Backworths) Reverse Engeneering

Geplaatst: wo 19 jun 2013, 21:25
door Henkjan
b_force schreef:
De rest is tamelijk hifi-achtig opgebouwd...
dat staat er ook op hè :lol:

Re: (Backworths) Reverse Engeneering

Geplaatst: wo 19 jun 2013, 21:35
door ray5150
2 x zelfs ! :mrgreen:

Re: (Backworths) Reverse Engeneering

Geplaatst: do 20 jun 2013, 7:13
door richard
ray5150 schreef:
2 x zelfs ! :mrgreen:
Dat is stereo.

Re: (Backworths) Reverse Engeneering

Geplaatst: do 20 jun 2013, 7:57
door ds23man
richard schreef:
ray5150 schreef:
2 x zelfs ! :mrgreen:
Dat is stereo.
2x Hifi is toch Quadro????? :lol:

Re: (Backworths) Reverse Engeneering

Geplaatst: do 20 jun 2013, 11:44
door nl3prc
High fidelity = "hoge betrouwbaarheid" (fideel) of "werkelijkheidsweergave" betekent"

Het komt er dus opneer dat deze amp een zuiver geluid weergeeft.

HIFI betekend dus niet dat deze stereo zou zijn en dat dan twee keer HIFI dan quadro zou zijn.

Re: (Backworths) Reverse Engeneering

Geplaatst: do 20 jun 2013, 23:12
door Marp
nl3prc schreef:
HIFI betekend dus niet dat deze stereo zou zijn
Volgens mij in theorie juist wel. O:)
High fidelity—or hi-fi or hifi —reproduction is a term used by home stereo listeners and home audio enthusiasts (audiophiles) to refer to high-quality reproduction of sound[1] to distinguish it from the poorer quality sound produced by inexpensive audio equipment, or the inferior quality of sound reproduction characteristic of recordings made until the late 1940s. Ideally, high-fidelity equipment has minimal amounts of noise and distortion and an accurate frequency response.

One effort to standardize the term was the 1966 German Deutsches Institut für Normung (DIN) standard DIN 45500. DIN 45500 approval was intended to provide audio equipment buyers with reassurance that their equipment was capable of good quality reproduction. In theory, only stereo equipment that met the standard could bear the words 'Hi-Fi'. This standard was well intentioned but only mildly successful; in practice, the term was widely misapplied to audio products that did not remotely approach the DIN basis specifications.
DIN-HIFI.gif
DIN-HIFI.gif (15.34 KiB) 1033 keer bekeken

Re: (Backworths) Reverse Engeneering

Geplaatst: vr 21 jun 2013, 22:40
door Ah!buis
Tenzij met opzet,om een "raar" geluid te krijgen,is er wel wat mis met dat schema.In 't rood wat me redelijker lijkt en ook hier en daar wat te verwachten spanningen bijgezet.
2x EZ80 trekken 't niet moet wel EZ81 zijn.
De gemeenschappelijke kathodeweerstand in de eindtrap is niet aan te raden.Omdat de versterker in A werkt is het wel verleidelijk,de C van 25µF is zelfs niet eens nodig,zolang de twee buizen gelijk zijn en BLIJVEN.Zodra er verschil optreed gaat de buis die het meeste stroom trekt steed meer opeisen te koste van de ander die verder afgeknepen word.En de buis zit al op z'n max.dissipatie.
Beter elk z'n eigen weerstand van 2x130ohm (bijv.270ohm minstens 5W) en ook twee elco's.Die moeten dan wel flink dikker,470µF/35V.
Anne

Re: (Backworths) Reverse Engeneering

Geplaatst: vr 21 jun 2013, 23:52
door Mohawk
Dank Anne, met deze tips kan ik aan de slag.
Apparaat is nog niet aan de prik geweest, heb dus geen idee
wat ik tegenkom. Gelijkrichtbuizen zijn vervangen door diode's,
dus eerst maar eens zonder de buizen laten wennen via een
variac en metingen doen aan de voeding.
Aan het eerst getekende rooster komt - via een mengschakeling
met potmeters - een pick-up. Zou een gitaar element (hoogohmig)
voldoende spanning leveren voor uitsturing? Of daarvoor één van de
aanwezige EF86 mikro voorversterkers gebruiken? Zijn er drie van.
Moet ook gemengd kunnen worden met een mikro signaal.
M.v.g.
Wim

Re: (Backworths) Reverse Engeneering

Geplaatst: za 22 jun 2013, 16:07
door Ah!buis
De gevoeligheid lijkt me ruim voldoende,na de eerste triode is er maar een halve volt nodig,dus met die er nog biij...
Kijk wel uit met het vervangen door diodes.De voedingsspanning wordt dan een stuk hoger,dat kunnen de EL34 zo niet hebben.Die zitten met 375V al aan hun max.stookvermogen.
Anne

Re: (Backworths) Reverse Engeneering

Geplaatst: za 22 jun 2013, 18:50
door MarcelvdG
De term HiFi werd in de jaren vijftig al gebruikt, ook voor de introductie van de stereoplaat in 1958. Ik vind het daarom niet zo gek dat er HiFi op een versterker staat die mono is uitgevoerd en daardoor niet aan een norm uit 1966 voldoet.

Re: (Backworths) Reverse Engeneering

Geplaatst: za 22 jun 2013, 23:23
door Mohawk
Tja, die diode's zaten er al in, waarschijnlijk goedkoper dan twee nieuwe EZ.
Langzaam prik erop via de variac gaf al gauw een HSP die de max. waarde
van de elco's teboven ging. Gauw BY's eruit. Trafospanning is 360v. Toch
maar mooi de EZ's erin stoppen.
EL34 zitten in hun derde jeugd, zien er nog redelijk strak uit maar een
sprintje trekken....ho maar!
Eerst dus maar eens kijken of W.R. nog iets heeft liggen (vast wel).

Re: (Backworths) Reverse Engeneering

Geplaatst: di 10 sep 2013, 0:23
door Mohawk
Eindelijk weer even tijd gehad voor dit projectje.
Modificaties volgens schema:
Nieuwe koppel C's en elco's.
Kathode R's nu elke buis 270 ohm, elco van 400uF.
Speakers zijn zo goed als stil.
Op 1e ECC83 via potje een CD signaal gezet.
Ben niet echt ontevreden maar 't laag valt wat tegen.
Wie adviseert een andere, betere toonregeling?
Vermogen genoeg......
Groet,
Wim

Re: (Backworths) Reverse Engeneering

Geplaatst: di 10 sep 2013, 1:23
door Jan Geert
Ik zou toch maar even een roosterlekweerstand aan de eerste triode hangen. Of fungeert die potmeter als zodanig?
Bij aansluiten van een pick-up moet je er rekening mee houden dat de versterker geen riaa correctie heeft.

Jan Geert

Re: (Backworths) Reverse Engeneering

Geplaatst: di 10 sep 2013, 10:29
door RobertD
Hoe oud zijn de EL34 buizen? Grote kans dat die niet meer erg goed matchen. In mijn optiek is het altijd beter elke eindbuis met een eigen kathodeweerstand en ontkoppeling uit te rusten. Mijn ervaring is dat dat de laagweergave ten goede komt.
(Wat doet die 1 nF condensator tussen de twee roosters bij de eindbuizen?)

Re: (Backworths) Reverse Engeneering

Geplaatst: di 10 sep 2013, 12:34
door nl3prc
Ik heb wat dat aangaat goede ervaringen met een loudness schakeling
Deze werd in de trio amp ook toegpast alleen echter met een potmeter met middenaftak
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... o#p1580565

Ikzelf heb het ook toegpast in mijn ECL82 AMPJE
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 60&t=14815

En ik moet zeggen zowel hoog als laag klinkt meteen goed met dit schakelingetje
je moet alleen wel genoeg versterking hebben want je verliest nogal wat volume.

Re: (Backworths) Reverse Engeneering

Geplaatst: di 10 sep 2013, 12:38
door Rody
Jan Geert schreef:
Bij aansluiten van een pick-up moet je er rekening mee houden dat de versterker geen riaa correctie heeft.

Jan Geert
Ik denk dat hij de pickup van de gitaar bedoelt, niet een platenspeler pickup...

GR rOdy

Re: (Backworths) Reverse Engeneering

Geplaatst: di 10 sep 2013, 21:19
door b_force
Mijn oog ziet een 10nF samen met een 220kOhm.
Dat maakt een highpass filter op 72Hz.
Komt dan niet erg veel laag uit nee :P

Of bedoel je "laag" met een gitaar?

Dat kan van alles zijn, vaak de toonregeling, uitgangstrafo of soms de bias instelling (maar die ziet er niet raar uit)

Re: (Backworths) Reverse Engeneering

Geplaatst: di 10 sep 2013, 23:22
door Mohawk
Dank voor 't meekijken.

RoosterR 1e triode is inderdaad een Potm.
Daarvoor zitten nog een drietal micr. trapjes met EF86, alles mengbaar.
Er zitten in deze versterker inderdaad wat vraagtekens.

Eerst maar eens de klankregeling er af, toonfiets erop met een scoopje.
Voor gitaar is echter een toon regeling wel prettig.
Gelukkig kan e.e.a. makkelijk verwisseld worden, géén printplaat!

Groet,
Wim

Re: (Backworths) Reverse Engeneering

Geplaatst: di 10 sep 2013, 23:24
door Ah!buis
b_force schreef:
Mijn oog ziet een 10nF samen met een 220kOhm.
Dat maakt een highpass filter op 72Hz.
Komt dan niet erg veel laag uit nee :P
Was mij ook opgevallen,heb er dan ook 1M bijgeschreven,zou dat niet vervangen zijn :?
Anne

Re: (Backworths) Reverse Engeneering

Geplaatst: wo 11 sep 2013, 0:38
door b_force
Ah!buis schreef:
b_force schreef:
Mijn oog ziet een 10nF samen met een 220kOhm.
Dat maakt een highpass filter op 72Hz.
Komt dan niet erg veel laag uit nee :P
Was mij ook opgevallen,heb er dan ook 1M bijgeschreven,zou dat niet vervangen zijn :?
Anne
Ik snap alleen niet helemaal of hij nu voor hifi of voor zang/gitaar gebruikt gaat worden.
Voor de laatste twee is 70Hz namelijk helemaal prima.
Graag zelfs, aangezien dat de nodige rumble wegfilterd.