Tweeter totem arro
Moderator: Beheerdersteam
Tweeter totem arro
Hallo Allemaal,
Ik ben nieuw op dit forum en zal mij dan ook even voorstellen:
Mijn naam is Martin en ik ben 26 jaartjes jong, woonachtig in meppel en sinds een jaar of wat bezig met audio.
Sinds enige tijd heb ik de beschikking over een set Totem Arro luidsprekers en deze bevallen goed, nu wil ik deze zelf gaan namaken(eerste project), maar kan iemand mij vertellen welke tweeter ik hier het beste voor kan gebruiken? Ik heb mijn luidsprekers al geopend, en ben er achter dat de tweeter van fostex/tonegen is, maar hier is geen enkele informatie over te vinden. De peerless woofer met dubbele magneet heb ik al wel, en het filter wil ik kopieren van mijn eigen speakers.
Alle tips zijn welkom!
Groeten,
Martin
Ik ben nieuw op dit forum en zal mij dan ook even voorstellen:
Mijn naam is Martin en ik ben 26 jaartjes jong, woonachtig in meppel en sinds een jaar of wat bezig met audio.
Sinds enige tijd heb ik de beschikking over een set Totem Arro luidsprekers en deze bevallen goed, nu wil ik deze zelf gaan namaken(eerste project), maar kan iemand mij vertellen welke tweeter ik hier het beste voor kan gebruiken? Ik heb mijn luidsprekers al geopend, en ben er achter dat de tweeter van fostex/tonegen is, maar hier is geen enkele informatie over te vinden. De peerless woofer met dubbele magneet heb ik al wel, en het filter wil ik kopieren van mijn eigen speakers.
Alle tips zijn welkom!
Groeten,
Martin
Re: Tweeter totem arro
Gebruiken ze bij Totem geen Dynaudio woofers? Mooi spul hoor.
Mvg Reinder
Mvg Reinder
Er staat een nummer op de tweeter namelijk: 2-100-07-0013 daaronder staat nog 983 TND
Als ik die gegevens op google intoets vind hij geen gegevens.. Ik zag dat er in de Totem Clarro een peerless tweeter is toegepast, maar deze is ook niet meer leverbaar.
De woofer die in de originele totem zit is de Peerless 830444
Als ik die gegevens op google intoets vind hij geen gegevens.. Ik zag dat er in de Totem Clarro een peerless tweeter is toegepast, maar deze is ook niet meer leverbaar.
De woofer die in de originele totem zit is de Peerless 830444
Volgens mij laat die goeroe bij totem, whatshisname, zijn drivers op specificatie maken.
Mvg Reinder
Mvg Reinder
Hallo Bert,
Die site had ik inderdaad gezien, alleen zijn de toegepaste units anders dan die van het origineel.
Tevens zijn die niet meer leverbaar. Is er een andere mooie tweeter op de markt die lijkt op de peerless dt 105 h?
Ik heb zelf niet veel kijk op de verschillende eigenschappen van diverse tweeters.
gr. martin
Die site had ik inderdaad gezien, alleen zijn de toegepaste units anders dan die van het origineel.
Tevens zijn die niet meer leverbaar. Is er een andere mooie tweeter op de markt die lijkt op de peerless dt 105 h?
Ik heb zelf niet veel kijk op de verschillende eigenschappen van diverse tweeters.
gr. martin
Hallo Reinder,
Ze worden inderdaad op specificatie gemaakt, het zal daarom om ook moeilijk zijn om eenzelfde soort tweeter te vinden.
gr. martin
Ze worden inderdaad op specificatie gemaakt, het zal daarom om ook moeilijk zijn om eenzelfde soort tweeter te vinden.
gr. martin
Maar waarom wil je iets namaken dat je al hebt ?
Dit mede gezien de moeilijke verkrijgbaarheid van de drivers.
Dit mede gezien de moeilijke verkrijgbaarheid van de drivers.
Ik wil graag een surround set maken en heb niet het budget om nog een set Totem arro's te kopen. Via ebay heb ik de juiste woofer al gevonden, en ik was in de veronderstelling dat er vast wel een tweeter was die in de buurt zou komen van de originele.
Het klopt dat er een setje DT 105 wordt aangeboden, maar dit zijn niet dezelfde tweeters als degene die gebruikt worden in het clarro project. Ik kan qua waardes van de tweeters niet zoveel... welke waardes moeten overeenkomen? een specificatieblad van de DT105 h staat hier:
http://www.parts-express.com/pdf/277-410.pdf
http://www.parts-express.com/pdf/277-410.pdf
Zijn er ook mogelijkheden om mijn eigen tweeters te meten? zodat ik met die waardes een tweeter kan zoeken?
Ik denk dat je rustig de Seas 27TFF H0831 kunt pakken als replacement.
Ok, dan ga ik die proberen, bedankt voor de tip! Wat betreft het filter wil ik voor de woofer een kopie maken van het filter van mijn totem speakers. Voor de tweeter ook, maar hoe zit het met de gevoeligheid? die van de totem tweeter is niet te achterhalen namelijk.. Of is dit gewoon een kwestie van proberen?markbakk schreef:Ik denk dat je rustig de Seas 27TFF H0831 kunt pakken als replacement.
Gevoeligheid is het punt niet. Als de meetcurve van de peerless klopt, zit t wel goed. De dc-weerstand van de peerless is hoger dan die van de seas, maar het filter werkt vooral in het resonantiegebied van de units, dan is de overeenkomst in de complexe impedantie van de units belangrijker. En dat lijkt met de seas wel een beetje te kloppen.
Hallo Mark,
Ok, dat klinkt goed.. Weet eigenlijk niet heel goed wat je bedoelt, maar zal me er aankomende tijd eens wat meer in verdiepen.
Ik ga die Seas tweeters bestellen en beginnen met het maken van de kasten. Bedankt voor je hulp!
Ok, dat klinkt goed.. Weet eigenlijk niet heel goed wat je bedoelt, maar zal me er aankomende tijd eens wat meer in verdiepen.
Ik ga die Seas tweeters bestellen en beginnen met het maken van de kasten. Bedankt voor je hulp!