Pagina 1 van 1

ripole / w frame subs

Geplaatst: zo 09 jun 2013, 22:09
door blu_line
ik ben inmiddels diverse Ripole en W-Frame designs tegen gekomen maar kan geen enkele calculatie/simulatie tool vinden
om een optimaal design te maken.
diyaudio.com is op dit moment niet echt cooperatief (laad geen oudere topics bijv 2007)

Wie kan me helpen


mvg

ST

Re: ripole / w frame subs

Geplaatst: zo 09 jun 2013, 23:08
door jeroen_d
Misschien heb je iets aan deze link: http://jazzman-esl-page.blogspot.nl/201 ... erway.html

Ikzelf hou er niet zo van, ripole, want het verlaagt het rendement nog meer. Om een woofer met een fs van 30Hz richting 20Hz te krijgen ga je gewoon teveel van het ding vragen. De auteur heeft het over de SLS-12, maar als je die op 20Hz speelt hoor je alleen nog maar 40Hz 2de harmonische vervorming. Het gaat gewoon niet.

Ik hou zelf meer van W-frame dipool waarbij de opening lekker ruim is, liefst in de buurt van het oppervlak van de drivers zelf. Bij een ripole maak je een veel kleinere opening, waardoor je een drukkamer voor de woofers creeert. Het bijkomend effect is ook nog een lage resonantiefrequentie van de gecomprimeerde lucht in de diepe opening, lager dan 200Hz, met als gevolg dat je het ook als pure sub moet gebruiken en niet in een normale drieweg toepasbaar is.

Re: ripole / w frame subs

Geplaatst: ma 10 jun 2013, 1:04
door meiborg
Hoi,

hier kun je nog meer info vinden, zoekfunctie op het forum doet wonderen ;).

Mvg Reinder