ripole / w frame subs

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
blu_line
Berichten: 149
Lid geworden op: di 18 jan 2005, 7:48
Contacteer:

ripole / w frame subs

Bericht door blu_line »

ik ben inmiddels diverse Ripole en W-Frame designs tegen gekomen maar kan geen enkele calculatie/simulatie tool vinden
om een optimaal design te maken.
diyaudio.com is op dit moment niet echt cooperatief (laad geen oudere topics bijv 2007)

Wie kan me helpen


mvg

ST
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: ripole / w frame subs

Bericht door jeroen_d »

Misschien heb je iets aan deze link: http://jazzman-esl-page.blogspot.nl/201 ... erway.html

Ikzelf hou er niet zo van, ripole, want het verlaagt het rendement nog meer. Om een woofer met een fs van 30Hz richting 20Hz te krijgen ga je gewoon teveel van het ding vragen. De auteur heeft het over de SLS-12, maar als je die op 20Hz speelt hoor je alleen nog maar 40Hz 2de harmonische vervorming. Het gaat gewoon niet.

Ik hou zelf meer van W-frame dipool waarbij de opening lekker ruim is, liefst in de buurt van het oppervlak van de drivers zelf. Bij een ripole maak je een veel kleinere opening, waardoor je een drukkamer voor de woofers creeert. Het bijkomend effect is ook nog een lage resonantiefrequentie van de gecomprimeerde lucht in de diepe opening, lager dan 200Hz, met als gevolg dat je het ook als pure sub moet gebruiken en niet in een normale drieweg toepasbaar is.
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: ripole / w frame subs

Bericht door meiborg »

Hoi,

hier kun je nog meer info vinden, zoekfunctie op het forum doet wonderen ;).

Mvg Reinder
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”