Pagina 1 van 1

Subsonicfilter

Geplaatst: vr 07 jun 2013, 22:52
door Andreas
Wie heeft ervaring met ER18RNX van Seas i.v.m. met gebruik van een subsonicfilter ?
Bij mij gaat de driver over zijn x-max bij 1/2 a 3/4 van het volume van de versterker.

Re: Subsonicfilter

Geplaatst: zo 09 jun 2013, 13:12
door Vuurkat
Wat is de afstemfrequentie van de poort en hoe laag zijn de laagste tonen in je muziek (d.w.z. zitten die onder de afstemfrequentie, of erboven)?

Re: Subsonicfilter

Geplaatst: zo 09 jun 2013, 20:37
door Andreas
Eigenlijk weet ik dat niet, ik heb geen meetapparatuur.
Ik heb de ER18DXT nagebouwd. Met een LP zie ik de woofer langzaam bewegen, denk aan ampitude van 20Hz a 30Hz en bij Sexion D'assaut heb ik te veel bas. Dus de woofer geeft de limiet aan van het volume waarop ik draai.

Re: Subsonicfilter

Geplaatst: ma 10 jun 2013, 21:28
door Vuurkat
De poort is daarbij afgestemd op 40Hz, een subsonic op 35-40Hz zal zeker helpen tegen dat gewapper bij gebruik van de platenspeler. Maar bij Avant qu'elle parte van Sexion D'Assaut zit de meeste bas bij 45Hz en 57Hz. Daar doet een subsonic niets tegen.

Re: Subsonicfilter

Geplaatst: ma 10 jun 2013, 23:09
door markbakk
Soms lijkt het of mensen vergeten zijn dat je bij platen draaien altijd een goed subsonisch filter (redelijk steil afkappend onder 20Hz) met gebruiken. Vroeger zat zo'n knop gewoon op de betere versterkers. Kom daar nou maar eens om.

Re: Subsonicfilter

Geplaatst: di 11 jun 2013, 8:54
door b_force
Als je dan toch bezig bent, zou ik subsonic (in feite gewoon een highpass) wat hoger leggen.
2e orde @ 40Hz met een Q van 1,1 oid.

Dan "tover" je er nog een beetje meer laag uit.
(uiteraard is niks gratis natuurlijk)

Re: Subsonicfilter

Geplaatst: di 11 jun 2013, 16:14
door bas focal m180
markbakk schreef:
Soms lijkt het of mensen vergeten zijn dat je bij platen draaien altijd een goed subsonisch filter (redelijk steil afkappend onder 20Hz) met gebruiken. Vroeger zat zo'n knop gewoon op de betere versterkers. Kom daar nou maar eens om.
Klopt , een tal aan keuze mogenlijkheden om je platen draaier op zowel mc als mm in het laag en hoog correct af te stellen .

Pioneer sa9500ii bv
Pioneer SA 9500 II mm mc.jpg