Subsonicfilter

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Andreas
Berichten: 38
Lid geworden op: zo 24 apr 2011, 11:57

Subsonicfilter

Bericht door Andreas »

Wie heeft ervaring met ER18RNX van Seas i.v.m. met gebruik van een subsonicfilter ?
Bij mij gaat de driver over zijn x-max bij 1/2 a 3/4 van het volume van de versterker.
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Re: Subsonicfilter

Bericht door Vuurkat »

Wat is de afstemfrequentie van de poort en hoe laag zijn de laagste tonen in je muziek (d.w.z. zitten die onder de afstemfrequentie, of erboven)?
Andreas
Berichten: 38
Lid geworden op: zo 24 apr 2011, 11:57

Re: Subsonicfilter

Bericht door Andreas »

Eigenlijk weet ik dat niet, ik heb geen meetapparatuur.
Ik heb de ER18DXT nagebouwd. Met een LP zie ik de woofer langzaam bewegen, denk aan ampitude van 20Hz a 30Hz en bij Sexion D'assaut heb ik te veel bas. Dus de woofer geeft de limiet aan van het volume waarop ik draai.
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Re: Subsonicfilter

Bericht door Vuurkat »

De poort is daarbij afgestemd op 40Hz, een subsonic op 35-40Hz zal zeker helpen tegen dat gewapper bij gebruik van de platenspeler. Maar bij Avant qu'elle parte van Sexion D'Assaut zit de meeste bas bij 45Hz en 57Hz. Daar doet een subsonic niets tegen.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Subsonicfilter

Bericht door markbakk »

Soms lijkt het of mensen vergeten zijn dat je bij platen draaien altijd een goed subsonisch filter (redelijk steil afkappend onder 20Hz) met gebruiken. Vroeger zat zo'n knop gewoon op de betere versterkers. Kom daar nou maar eens om.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Subsonicfilter

Bericht door b_force »

Als je dan toch bezig bent, zou ik subsonic (in feite gewoon een highpass) wat hoger leggen.
2e orde @ 40Hz met een Q van 1,1 oid.

Dan "tover" je er nog een beetje meer laag uit.
(uiteraard is niks gratis natuurlijk)
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Subsonicfilter

Bericht door bas focal m180 »

markbakk schreef:
Soms lijkt het of mensen vergeten zijn dat je bij platen draaien altijd een goed subsonisch filter (redelijk steil afkappend onder 20Hz) met gebruiken. Vroeger zat zo'n knop gewoon op de betere versterkers. Kom daar nou maar eens om.
Klopt , een tal aan keuze mogenlijkheden om je platen draaier op zowel mc als mm in het laag en hoog correct af te stellen .

Pioneer sa9500ii bv
Pioneer SA 9500 II mm mc.jpg
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”