Pagina 1 van 5
Zelfbouw dempers
Geplaatst: ma 03 jun 2013, 17:01
door hans_b
Ik wilde eens kijken of demping op de muur achter onze Daudio dipool ook in mijn woonkamer effect had. In het begin wel een keer de dempers van Jeroen beluisterd, maar die vond ik (en mijn vriendin) toch wat te geel
Daarom maar zelf een paar dempers gebouwd dit weekend, gebaseerd op een BBC onderzoek.
Afmeting 122 x 61. Achterpaneel is 4mm (3,6) Hardhout Multiplex, zijkanten van 9mm Multiplex en die zijn 99mm hoog (dan kreeg ik alles uit 1 plaat)
Isolatie is Rockwool RW 2,5
Wooooh, dat dempt goed! Hierdoor kan je nog makkelijker alle details horen. Super!
Vandaag mooi gebroken wit luidsprekerdoek besteld en dan kan ik ze volgend weekend afmaken.
Kosten: 18 euro Multiplex en 19 euro voor de Rockwoll (Rockwoll is genoeg voor 4 dempers)
Re: Zelfbouw dempers
Geplaatst: ma 03 jun 2013, 17:14
door rikpost
WAF factor

Re: Zelfbouw dempers
Geplaatst: ma 03 jun 2013, 17:24
door Martijn M
Goed werk, Hans! Ik heb zelf ook een dergelijk paneel (zij het een ietsiepietsie groter) en de WAF begint langzaamaan af te nemen doordat het doek steeds minder strak zit. Ik ga ook 's op zoek naar luidsprekerdoek.
Re: Zelfbouw dempers
Geplaatst: ma 03 jun 2013, 18:38
door hans_b
rikpost schreef:WAF factor

Helemaal eens! Maar met doek in de kleur van de muur wordt het wel mooi. Bij
http://www.Akustikstoff.com heb ik heel mooi luidsprekerdoek gevonden in 20 verschillende kleuren (19 en een mooie zilveren versie). Ik heb nu 1 in hagel wit luidsprekerdoek en de andere in zwart wat ik nog had. Beide niet mooi.
Maar Weiss 11 van Akustikstoff is gebroken wit. Kleur is precies gelijk aan onze muur.
Ik heb thuis een sample van alle 20 kleuren. Zitten hele mooie bij.
Optie is om de dempers helemaal tot aan het plafond te maken. Dan maak je er interieur elementen van. Dit wordt ook vaak gedaan om ruimtes in gebouwen een betere akoestiek te geven. Voorlopig hou ik het bij deze verwijderbare dempers. Kan ik ze eenvoudig neerzetten als ik goed wil luisteren.
Als ik het doek ervoor heb zitten, zal ik een mooie foto maken.
Re: Zelfbouw dempers
Geplaatst: ma 03 jun 2013, 19:27
door Leobus
Hé, bekende constructie.
Jammer van het verkeerde dempingsmateriaal binnenin!
Groet,
Leobus
Re: Zelfbouw dempers
Geplaatst: ma 03 jun 2013, 19:57
door ds23man
Welk BBC onderzoek???????
Re: Zelfbouw dempers
Geplaatst: ma 03 jun 2013, 20:01
door hans_b
Leobus schreef:Hé, bekende constructie.
Jammer van het verkeerde dempingsmateriaal binnenin!
Groet,
Leobus
Moeten we volgende week maar over een upgrade praten

Re: Zelfbouw dempers
Geplaatst: ma 03 jun 2013, 20:05
door hans_b
Re: Zelfbouw dempers
Geplaatst: ma 03 jun 2013, 23:02
door markbakk
Leobus schreef:Hé, bekende constructie.
Jammer van het verkeerde dempingsmateriaal binnenin!
Metingen graag!

Re: Zelfbouw dempers
Geplaatst: ma 03 jun 2013, 23:22
door rikpost
hans_daudio schreef:rikpost schreef:WAF factor

Helemaal eens! Maar met doek in de kleur van de muur wordt het wel mooi. Bij
http://www.Akustikstoff.com heb ik heel mooi luidsprekerdoek gevonden in 20 verschillende kleuren (19 en een mooie zilveren versie). Ik heb nu 1 in hagel wit luidsprekerdoek en de andere in zwart wat ik nog had. Beide niet mooi.
Maar Weiss 11 van Akustikstoff is gebroken wit. Kleur is precies gelijk aan onze muur.
Ik heb thuis een sample van alle 20 kleuren. Zitten hele mooie bij.
Optie is om de dempers helemaal tot aan het plafond te maken. Dan maak je er interieur elementen van. Dit wordt ook vaak gedaan om ruimtes in gebouwen een betere akoestiek te geven. Voorlopig hou ik het bij deze verwijderbare dempers. Kan ik ze eenvoudig neerzetten als ik goed wil luisteren.
Als ik het doek ervoor heb zitten, zal ik een mooie foto maken.
Ik dol maar wat

zal best wel weer netjes worden

Re: Zelfbouw dempers
Geplaatst: di 04 jun 2013, 11:49
door Leobus
markbakk schreef:Leobus schreef:Hé, bekende constructie.
Jammer van het verkeerde dempingsmateriaal binnenin!
Metingen graag!

Kijk even op de site van Eltim.
Ik meen mij te herinneren dat Jeroen met de helft van de dikte uitkon om hetzelfde effect te halen.
Groet,
Leobus
Re: Zelfbouw dempers
Geplaatst: di 04 jun 2013, 13:11
door hans_b
Even een plaatje van de dempers met het voorlopige witte luidsprekerdoek.
Links boven zie je de sample van het nieuwe luidsprekerdoek dat ik er deze week nog op ga zetten.
Je kan goed zien dat die kleur wel matched met de muurkleur.
En wie weet binnenkort gevuld met Twaron

Re: Zelfbouw dempers
Geplaatst: di 04 jun 2013, 19:38
door jeroen_d
Ik las plotseling in het rapport dat deze "type A11" uitstekend samengaat met de very low frequency absorber "type A10". En daarvan heb ik ook het rapport opgezocht. Ik denk dat we deze ook moeten maken, ze zijn ook goedkoop te maken.
http://downloads.bbc.co.uk/rd/pubs/reports/1992-10.pdf
Zie de bouwtekening en conclusies aan het einde van dit rapport.
Wellicht is dit ook een goede oplossing voor dre om de dip in het laag te verminderen op zijn zolderkamer.
Re: Zelfbouw dempers
Geplaatst: di 04 jun 2013, 19:43
door ds23man
Gebruiken jullie nou de dichte of open uitvoering? De open is een wide band absorber en de dichte een low band.... Die BBC onderzoeken ken ik.
Re: Zelfbouw dempers
Geplaatst: di 04 jun 2013, 20:00
door jeroen_d
die Hans nu gebruikt is natuurlijk type 11 waarvan de voorkant open is. Bij het type 10 zoals in het rapport wat ik net heb gepost wordt de voorkant bedekt met een plaat van 3.2mm hardboard en moet de achterkant van 9mm multiplex zijn gemaakt.
Re: Zelfbouw dempers
Geplaatst: wo 05 jun 2013, 6:52
door markbakk
Je moet wel redelijke hoeveelheden van zulke absorbers bouwen voor een beetje effect.
Re: Zelfbouw dempers
Geplaatst: wo 05 jun 2013, 10:14
door Leobus
Mark,
Twee van die panelen op de eerste reflectiepunten achter de speakers, geven bij mij al een hoorbaar effect. Betere focussing van de individuele instrumenten/stemmen bijvoorbeeld.
Groet,
Leobus
Re: Zelfbouw dempers
Geplaatst: wo 05 jun 2013, 10:18
door hans_b
markbakk schreef:Je moet wel redelijke hoeveelheden van zulke absorbers bouwen voor een beetje effect.
Dat is niet mijn ervaring. Twee dempers tegen de achterwand op het eerste reflectie punt in mijn woonkamer zorgen al voor een enorme verbetering. Meer rust en veel makkelijker om naar alle details te luisteren.
PS: Grappig ik zie net dat ik bijna hetzelfde bericht als Leo heb geschreven
Re: Zelfbouw dempers
Geplaatst: wo 05 jun 2013, 12:49
door Martijn M
Dempers voor het midhoog hebben in een relatief levendige kamer al gauw een merkbaar effect, zeker als je ze op de eerste reflectiepunten plaatst. Paneeldempers die de demping in het laag moeten vergroten, hebben zoals Mark al aangeeft pas een noemenswaardig effect als je er een flink deel van de kamer mee volhangt. Leuk voor in een studio, maar mijn kamer komen ze niet in. Om het in perspectief te plaatsen: een 20 cm dik dempingspaneel van 2.40 bij 1.20 wél

.
Re: Zelfbouw dempers
Geplaatst: wo 05 jun 2013, 14:02
door Ronkel
En kleine speakers heb je ook al niet he, Martijn

Re: Zelfbouw dempers
Geplaatst: wo 05 jun 2013, 15:51
door ds23man
Martijn M schreef: een 20 cm dik dempingspaneel van 2.40 bij 1.20 wél

.
Een horizontale demper heeft niet veel effect hoor! Tenzij je zelf voor wat effect zorgt.....

Re: Zelfbouw dempers
Geplaatst: wo 05 jun 2013, 16:10
door Martijn M
Schijnbaar erg grappig, maar ik begrijp 'm niet...

Re: Zelfbouw dempers
Geplaatst: wo 05 jun 2013, 16:26
door markbakk
A dirty mind is a .... Grunning zal wel een btje droog staan denk ik.
Maar ik doelde inderdaad op de paneeldempers. Modale akoestiekproblemen zijn nu eenmaal vrij hardnekkig.
Re: Zelfbouw dempers
Geplaatst: wo 05 jun 2013, 17:10
door ds23man
Martijn M schreef:Schijnbaar erg grappig, maar ik begrijp 'm niet...

https://www.matrasdirect.nl/matrassen/7 ... 89539-1-0/

Re: Zelfbouw dempers
Geplaatst: wo 05 jun 2013, 17:13
door jeroen_d
Hebben jullie type 10 dan al eens uitgeprobeerd? Ik zou toch eerst eens de proef op de som willen nemen. Het is ook weer niet zo dat je het laag wilt wegdempen, je wilt slechts voorkomen dat de energie te lang blijft hangen op het moment dat de speaker die niet meer weergeeft.
Je kunt wel zeggen dat het vooral op die reflectiepunten veel uitmaakt, maar wat hans_daudio opvalt is dat het overal in de kamer meteen veel rustiger van klank wordt. Dus terwijl het nog overal kan reflecteren helpt het al flink als je slechts een beperkt deel van je wand laat absorberen, vooral als dat absorptiepaneel erg goed werkt.