Philips HTR9900 filter modificatie
Moderator: Beheerdersteam
Philips HTR9900 filter modificatie
Ik heb 2e hands HTR 9900 speakers overgenomen en ben er super tevreden mee. Echter heb ik bij het luisteren van muziek het idee dat de 'zang' ietwat op achtergrond komt tov bass en hoge tonen zoals bellen en twinkels. Ik hou meer van een 'in your face' sound qua zang..
Nu vond ik dit topic waar er suggesties zijn voor vervanging van het filter http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 34&t=16152
Heeft deze verbetering invloed op mijn probleem? of heeft het daar niets mee te maken..
De verbetering suggestie in dat topic zou ik graag willen proberen maar waar begin ik als leek op dit gebied?
Als ik dit zou laten doen, hoeveel zou dit mij ongeveer kosten qua ontwerp en implementatie?
Bedankt!
Nu vond ik dit topic waar er suggesties zijn voor vervanging van het filter http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 34&t=16152
Heeft deze verbetering invloed op mijn probleem? of heeft het daar niets mee te maken..
De verbetering suggestie in dat topic zou ik graag willen proberen maar waar begin ik als leek op dit gebied?
Als ik dit zou laten doen, hoeveel zou dit mij ongeveer kosten qua ontwerp en implementatie?
Bedankt!
Re: Philips HTR9900 filter modificatie
Je bedoelt het filtervoorstel van Ronald_1 ?
Gesteld dat zijn simulatie klopt : ja, dat zal zeker meer mid, in your face, zang-op-de-voorgrond zijn.
Ik ben alleen een beetje bang dat dit voorstel ietsje doorslaat naar de andere kant, in de zin dat mogelijk de basweergave wat tegen kan vallen.
Als je een klein beetje kan solderen (of dat wil leren), kun je voor zo'n 20euro per kant zeker wel klaar zijn.
Niet heel duur dus, maar zonde om weg te smijten mocht het niet bevallen
10-15euro voor de componenten met redelijke prijs-kwaliteit.
En 5 tot 7,5 euro voor een standaardprintje, waarop je al kunt zien wat je waar moet solderen.
Lijkt me voor een beginner wel makkelijk.
Gesteld dat zijn simulatie klopt : ja, dat zal zeker meer mid, in your face, zang-op-de-voorgrond zijn.
Ik ben alleen een beetje bang dat dit voorstel ietsje doorslaat naar de andere kant, in de zin dat mogelijk de basweergave wat tegen kan vallen.
Als je een klein beetje kan solderen (of dat wil leren), kun je voor zo'n 20euro per kant zeker wel klaar zijn.
Niet heel duur dus, maar zonde om weg te smijten mocht het niet bevallen
10-15euro voor de componenten met redelijke prijs-kwaliteit.
En 5 tot 7,5 euro voor een standaardprintje, waarop je al kunt zien wat je waar moet solderen.
Lijkt me voor een beginner wel makkelijk.
Ik bedoelde die van Ronald_1 idd. Zelfbouwen lijkt mij geen goed plan daar waar ik geen soldeerbout heb, en door mijn gebrek aan ervaring bang ben dat ik ze sloop en dan ben ik helemaal ver van huis. Zijn er zaakjes waarmee je met dat ontwerp langs kunt gaan en zegt: kun je dit filter erin bouwen?
Da's natuurlijk een wel heel erg fout uitgangspunt op dit forum...Kingston schreef:Ik bedoelde die van Ronald_1 idd. Zelfbouwen lijkt mij geen goed plan daar waar ik geen soldeerbout heb
Zelf de meest verstokte houtwurm heeft een soldeerbout in huis, al is het maar om drivers aan te sluiten.
Hoeft ook niet duur te zijn, voor 3 knaken heb je er al een.
Prijs van een soldeerkit valt reuze mee inderdaad. Ik zou hiermee wel aan de slag willen gaan.
Ik heb wat gegoogled en kwam tot het het volgende;
Soldeerkit
Gluegun
Algemene kit om kabels te knippen
Ok check.
Maar wat nu? Wat moet ik kopen om genoemde filter in elkaar te zetten?
Moet ik eerst de huidige filter eruit halen om afmetingen te meten?
Ik heb wat gegoogled en kwam tot het het volgende;
Soldeerkit
Gluegun
Algemene kit om kabels te knippen
Ok check.
Maar wat nu? Wat moet ik kopen om genoemde filter in elkaar te zetten?
Moet ik eerst de huidige filter eruit halen om afmetingen te meten?
Ik weet dat dit topic al wat ouder is, maar er is geen recentere terwijl ik graag wel verder zou gaan op dit onderwerp.
Ik heb zelf twee luidsprekers uit de HTR9900 set gekocht en zou graag het filter upgraden. Ik heb enige ervaring met solderen en ik heb me al wat ingelezen in de materie van filters. Ik ben niet zo van het in your face, zoals MarcoSQ aangeeft, naar voren halen van het middengebied, maar ik zou het wel graag wat opwaarderen zodat het beter aansluit bij hoog en laag. Waarschijnlijk komt het dan ergens tussen het oorspronkelijke filter en de suggestie van Ronald_1 (hier) uit. Heeft één van jullie wellicht een suggestie voor een aangepast filter die ik kan toepassen?
Ik heb zelf twee luidsprekers uit de HTR9900 set gekocht en zou graag het filter upgraden. Ik heb enige ervaring met solderen en ik heb me al wat ingelezen in de materie van filters. Ik ben niet zo van het in your face, zoals MarcoSQ aangeeft, naar voren halen van het middengebied, maar ik zou het wel graag wat opwaarderen zodat het beter aansluit bij hoog en laag. Waarschijnlijk komt het dan ergens tussen het oorspronkelijke filter en de suggestie van Ronald_1 (hier) uit. Heeft één van jullie wellicht een suggestie voor een aangepast filter die ik kan toepassen?
-
wouter
- Ook commercieel actief
Wat me opvalt zijn 3 dingen:
1. het filter heeft een (te) grote seriespoel; 1,8mH is niet gebruikelijk voor 2 parallel woofers, rond de 1,0mH is logischer.
2. de tweeter heeft een slechte filterwerking rond en onder de 1000 Hz, dat gaat niet werken bij deze tweeters volgens mij.
3. het overgangsgebied telt niet mooi op, d.w.z. dat de fases echt niet goed gelijk lopen.
lijkt me iets om grondig te herzien, even op afstand wat roepen over componentwaardes lijkt me lastig. Zeker vanwege die uiteenlopende fases...
1. het filter heeft een (te) grote seriespoel; 1,8mH is niet gebruikelijk voor 2 parallel woofers, rond de 1,0mH is logischer.
2. de tweeter heeft een slechte filterwerking rond en onder de 1000 Hz, dat gaat niet werken bij deze tweeters volgens mij.
3. het overgangsgebied telt niet mooi op, d.w.z. dat de fases echt niet goed gelijk lopen.
lijkt me iets om grondig te herzien, even op afstand wat roepen over componentwaardes lijkt me lastig. Zeker vanwege die uiteenlopende fases...
Ik heb de HTR9900 set ook en een filter upgrade staat bij mij ook op de planning, maar niet binnen afzienbare tijd helaas (andere projecten hebben voorrang).
Op zich zijn het wel aardige fabrieksluidsprekers, maar ze hebben wel last van een typerende 'badkuipcurve'.
Te vergelijken met een milde loudness effect.
Voor mijn smaak is te tweeter ook te luid.
Het aansluiten van hoog en laag zal alleen lastig gaan ben ik bang.
Er is gekozen voor een hele diepe afstemming, waardoor de respons/curve doorloopt tot in het sublaag, maar daardoor ook véél vroeger begint af te vallen.
Je krijgt daardoor een heel ruimtelijk geluidsbeeld, maar zonder de autoriteit/druk in het laag.
Dat is iets wat niet te corrigeren valt met een filter.
Het kan wel beter in balans gebracht worden, door de speakers meer in een hoek te plaatsen en de tweeter een paar dB exta te dempen.
Zie ook: Dit is wel onder vrije veld condities gemeten, dicht bij een muur zal het laag pakweg 3-4 dB omhoog getild worden (zoek maar eens op de term 'bafflestep').
Alle problemen die Wouter al genoemd heeft, zijn hier ook op te zien.
Mogelijk kan er bewust gekozen zijn om de drivers niet mooi op te laten tellen.
Een MTM (D'Appolito) speaker heeft enorm last van lobbing/uitdoving in het vertikale vlak.
Door de drivers uit fase te laten, vul je de gaten off-axis min of meer.
De seriespoel heeft trouwens een andere waarde bij mijn HTR9900 set.
Ik heb 2.6mH gemeten i.p.v. 1.8mH. Zouden er verschillende filterversies in omloop zijn?
Dit is het filter wat er bij mij in zit (n.b. de HDS106PP is in feite 2x4 ohm woofers in serie):
Op zich zijn het wel aardige fabrieksluidsprekers, maar ze hebben wel last van een typerende 'badkuipcurve'.
Te vergelijken met een milde loudness effect.
Voor mijn smaak is te tweeter ook te luid.
Het aansluiten van hoog en laag zal alleen lastig gaan ben ik bang.
Er is gekozen voor een hele diepe afstemming, waardoor de respons/curve doorloopt tot in het sublaag, maar daardoor ook véél vroeger begint af te vallen.
Je krijgt daardoor een heel ruimtelijk geluidsbeeld, maar zonder de autoriteit/druk in het laag.
Dat is iets wat niet te corrigeren valt met een filter.
Het kan wel beter in balans gebracht worden, door de speakers meer in een hoek te plaatsen en de tweeter een paar dB exta te dempen.
Zie ook: Dit is wel onder vrije veld condities gemeten, dicht bij een muur zal het laag pakweg 3-4 dB omhoog getild worden (zoek maar eens op de term 'bafflestep').
Alle problemen die Wouter al genoemd heeft, zijn hier ook op te zien.
Mogelijk kan er bewust gekozen zijn om de drivers niet mooi op te laten tellen.
Een MTM (D'Appolito) speaker heeft enorm last van lobbing/uitdoving in het vertikale vlak.
Door de drivers uit fase te laten, vul je de gaten off-axis min of meer.
De seriespoel heeft trouwens een andere waarde bij mijn HTR9900 set.
Ik heb 2.6mH gemeten i.p.v. 1.8mH. Zouden er verschillende filterversies in omloop zijn?
Dit is het filter wat er bij mij in zit (n.b. de HDS106PP is in feite 2x4 ohm woofers in serie):
-
wouter
- Ook commercieel actief
onlangs heb ik mijn LCR meter vervangen vanwege onbetrouwbaarheid. 2,6 mH is wel een heel forse waarde voor 2 8 Ohm woofers parallel. Dat slaat nergens meer op...
Maar de woofertjes zijn 4 ohm en staan in serie (bij mijn setje dan) 
Wouter, in de originele filter layout die je in het andere topic postte staan de woofers ook in serie. Ronald_1 heeft er vervolgens een andere opbouw bij bedacht met de woofers parallel.
Nu zitten in iedere speaker dezelfde units, maar zouden er nog verschillen in de filters zitten tussen de vier zuilen, de center en de twee surround backs? Als het vermoeden van Wouter van vorig jaar correct is, namelijk dat het badkuipeffect bewust is om de verstaanbaarheid van het centerkanaal te versterken, dan kan ik mij daar wel iets bij voorstellen. Bovendien zit je met verschillende grootten van behuizingen.
-
wouter
- Ook commercieel actief
Ow, ik wist niet eens dat ze bestonden in 4 Ohm... Ik schreef maar wat uit mijn hoofdChris_T schreef:Maar de woofertjes zijn 4 ohm en staan in serie (bij mijn setje dan)
http://www.audiokit.it/ITAENG/Altoparla ... 830870.pdf