Pagina 1 van 1

philips cd 604 modificatie

Geplaatst: vr 24 mei 2013, 22:33
door sander1238
in de donkere hoeken van mijn hobby hok vond ik tijdens het opruimen een oude Philips cd604 die ooit eens van mijn ouders is geweest en al jaren terug bij mij is beland, ik heb hem aangesloten en eigenlijk verrast van hoe goed zo'n oudje eigenlijk nog klinkt, na een zoektocht op het www kwam ik er achter dat hier het CDM 4/19 loopwerk in zit, wat volgens mij wel een hele goede is.

volgens deze side : http://translate.google.nl/translate?sl ... ps614.html is deze cd speler redelijk eenvoudig om te toveren tot een wonder.

en dat is nou mijn uitdaging om dat eens te proberen.

de service manual is ondertussen ook al binnen en de speler ligt vakkundig uit elkaar (op een mooi handdoekje :rofl: )

ik ga als eerste de netaansluiting vervangen door een euro stekker.
de cinch aansluiting word vervangen door wat betere.

de voeding elco's worden ververst waarbij de elco van 1000UF een 2200UF exemplaar word en de 3300UF een 4700UF exemplaar word, de elco's bij de opa's en de dac worden ververst door dezelfde orginele waardes.
de koppel C worden natuurlijk vervangen, hier zo nog een vraag over.
verder komen er wat koelblokjes op de voedings--stabilatoren

ik heb elders begrepen dat het vervangen van de 1n4002 diodes ook nut heeft maar weet nog niet waarvoor ik ze zou kunnen vervangen (tips?)

de opamps wil ik ook vervangen, de auteur van de Poolse site geeft aan een voorkeur te hebben voor de burr browne opa 2604, nu heb ik gezien dat dick best de opa 2604 in het assortiment heeft, nu ga ik er van uit dat burr browne een merk is,
is de dick best opa dan een goede keus of zou het beter zijn om even door te zoeken naar een burr browne???

dan nog een (voor mij) technische vraag, begrijp ik het goed dat wanneer ik de koppel c rechtstreeks vanaf pen 7(van de opamp) naar de cinch laat gaan ik de mute schakeling passeer en dit dus eigenlijk de beste oplossing is??

dit zijn de dingen die ik als eerste wil gaan doen, niets echt spectaculair dus (voor mij wel)
daarna gewoon luisteren of ik er iets mee opschiet, als dit enigszins nut heeft ach misschien dan nog wel een buizen eindtrap.

maar eerste hier mee aan de knutsel

sander

Re: philips cd 604 modificatie

Geplaatst: vr 24 mei 2013, 22:54
door AatV
Weer een handdoekje! Het begint om zich heen te grijpen! :mrgreen:

groet,
Aat

Re: philips cd 604 modificatie

Geplaatst: vr 24 mei 2013, 22:56
door Barry2001
Burr Brown is een merk, en (10 jaar geleden ofzo?) overgenomen door Texas Instruments. OPA2604 staat goed, bekend, zeer ruisarm. Audiofiel geneuzel over dat de Burr Brown beter zou zijn dan de TI is kul :mrgreen: Zelfde ding met een ander stempeltje.

Re: philips cd 604 modificatie

Geplaatst: vr 24 mei 2013, 23:10
door sander1238
AatV schreef:
Weer een handdoekje! Het begint om zich heen te grijpen! :mrgreen:

groet,
Aat
heb gezien dat er soms mooie dingen gemaakt worden op handdoekjes :mrgreen: :mrgreen:

@barry
dank je kan ik alles dus bij dick best bestellen

sander

Re: philips cd 604 modificatie

Geplaatst: vr 24 mei 2013, 23:32
door ray5150
TI spullen moet je bij TI bestellen... :mrgreen:

Re: philips cd 604 modificatie

Geplaatst: za 25 mei 2013, 0:25
door sander1238
ray5150 schreef:
TI spullen moet je bij TI bestellen... :mrgreen:
sorry als het een stomme vraag is, maar is die TI opa4604 dan beter dan de opa2604 bij DB, maw het verstandigste is om te zoeken naar een TI?

heb namelijk vluchtig gekeken maar volgens mij moet je ze daar per 50 bestellen.....http://www.ti.com/product/opa2604

sander

Re: philips cd 604 modificatie

Geplaatst: za 25 mei 2013, 1:43
door guido
De aantal DACs op het internet met een 1543 zijn zonder actieve componenten achter de dac (met soms meerdere 1543's gestapeld). Wellicht interessanter om mee te experimenteren zonder dure opamps (achter een budget dac chip).

Wat je ook zal zien is dat ze meestal de oversampling weglaten/slopen, maar dat gaat hier denk ik niet lukken (filter zit bij de decoder in 1 chip). Opletten als je zoiets tegenkomt en wil gebruiken; meestal is dan gecompenseerd voor het mindere hoog in zo'n configuratie. Dan krijg je teveel hoog omdat er bij jou oversampling in zit.

Re: philips cd 604 modificatie

Geplaatst: za 25 mei 2013, 9:14
door Barry2001
sander1238 schreef:
ray5150 schreef:
TI spullen moet je bij TI bestellen... :mrgreen:
sorry als het een stomme vraag is, maar is die TI opa4604 dan beter dan de opa2604 bij DB, maw het verstandigste is om te zoeken naar een TI?

heb namelijk vluchtig gekeken maar volgens mij moet je ze daar per 50 bestellen.....http://www.ti.com/product/opa2604

sander
Gewoon bij Dick Best bestellen Sander, dat is of een BB of TI.

Re: philips cd 604 modificatie

Geplaatst: za 25 mei 2013, 10:01
door SARK
Die loopwerkjes kunnen niet zo goed tegen statische elektriciteit ... doe daarom tijdens het knutselen even een paperclipje over de flatcable zodat alle banen worden kortgesloten :idea:

Re: philips cd 604 modificatie

Geplaatst: za 25 mei 2013, 10:04
door Walt
Inderdaad, dit schijnt tamelijk gevoelig te zijn, ik hoop dat het kwaad nog niet is geschied.

Groetjes Walter

Re: philips cd 604 modificatie

Geplaatst: za 25 mei 2013, 10:12
door sander1238
dank voor de tips, het loopwerk heb ik er uitgehaald volgens de methode van de service manual maar die paperclip ga ik met inbouwen zeker gebruiken.

sander

Re: philips cd 604 modificatie

Geplaatst: za 25 mei 2013, 10:15
door SARK
Als je nu de clip er op doet dan weet je ook dat er niets kan gebeuren als je de unit even moet verplaatsen, en vergeet niet dat het nu hartje winter is dus dat we allemaal erg veel last hebben van statische elektriciteit :shock:

Re: philips cd 604 modificatie

Geplaatst: za 25 mei 2013, 15:50
door ray5150
sander1238 schreef:
ray5150 schreef:
TI spullen moet je bij TI bestellen... :mrgreen:
sorry als het een stomme vraag is, maar is die TI opa4604 dan beter dan de opa2604 bij DB, maw het verstandigste is om te zoeken naar een TI?

heb namelijk vluchtig gekeken maar volgens mij moet je ze daar per 50 bestellen.....http://www.ti.com/product/opa2604
Nee, hij is niet beter. jammer genoeg kun je dit model opamp niet samplen, maar veel andere (kostbare) typen wel. (LM en LME serie.)
En dat is wel een stuk goedkoper dan bij DB. of welke andere winkel dan ook... :mrgreen:

Re: philips cd 604 modificatie

Geplaatst: wo 29 mei 2013, 21:25
door sander1238
inmidddels zijn er verschillende elco's uit de voeding vervangen door zwaardere en betere types, de opamps zijn er uit gesoldeerd en de ic voetjes erin zodat straks de nieuwe er zo ingeklikt kunnen worden.

voor de koppel c heb ik ook een mooi paar gevonden,

maar zie ik het goed dat ik, als ik vanaf de plus van de elco die er nu in zit met een nieuwe kondensator direct naar de cinch uitgang ga ik de mute regeling omzeil??
wie wil er het schema even bestuderen :roll:

sander