Pagina 1 van 35

Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterker?

Geplaatst: do 23 mei 2013, 22:36
door democles
Een grote triode de GM-70 ,heeft iemand hier ervaring mee?

Zelf geen ervaring met direct verhitte buizen,en de wel zeer hoge gebruikte spanningen.

Maar wilde me er wat verder in verdiepen,misschien om er een te bouwen.

Al vast bedankt, democles

Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk

Geplaatst: do 23 mei 2013, 23:46
door bas focal m180
Ik kan je er concreet er ook niet mee helpen .

Ik kan je wel vertellen hoe ik dat soort buizen cosmetisch ervaar omdat ik beide heb staan .
Als ik de 807pp naast de audioromy fu813 zet dan is de gloei die dit soort buizen mee brengt enorm gaaf om in het donker naar muziek te luisteren .
De ene buis soort is standslicht de ander grootlicht .

Deze al gezien ? http://lampizator.eu/AMPLIFIERS/GM-70/G ... _mono.html

Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk

Geplaatst: do 23 mei 2013, 23:59
door democles
Yep,gezien,,

Later praat de Lampizator pool over een 6N2P in de voor versterking met daarachter een 6N6P,,maar geen schema gevonden :x

Misschien heeft Anne een idee O:)

Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk

Geplaatst: vr 24 mei 2013, 0:31
door bas focal m180
Als ik het schema bekijk zie ik 6n6p tot gm70 en 820v bij speaker aansluiting .

aller onderste schema in die tekening heeft ook 820v , lijkt me dat dat het vervolg is , of zamen aangesloten moet worden .

En de beide 230volt hebben alle bij 5Vac die moeten denk ik aan elkaar .

Ik ben leek in werking maar probeer alleen de tekening te lezen .

mischien kan je er iets mee of slaat het nergens op wat ik denk .

Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk

Geplaatst: vr 24 mei 2013, 0:50
door democles
:goedzo:

Bedankt Bas,

Maar helaas schiet ik hier niet veel mee op :-s

Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk

Geplaatst: vr 24 mei 2013, 8:07
door BUIZERD
Goede morgen Democles,

Ik denk dat je met bijgevoegd schema een eind op weg komt.
Dit heb ik even geleend van goede vriend Peter, het is zijn 211 I-Goliath die al een paar jaar bij hem draaien tot volle tevredenheid.
Je zult wel het een en ander aan moeten passen, maar dat moet geen probleem zijn.

Als je er aan begind wees dan voorzichtig, er wordt met een behoorlijke spanning gewerkt met veel energie.
Een keer beet pakken en je bent klaar voor het crematorium.

Gr Buizerd

Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk

Geplaatst: vr 24 mei 2013, 8:13
door BUIZERD
Ik moet daar natuurlijk ook bij vermelden dat Peter dit samen met Triode Dick heeft ontwikkeld.
Dit om het eerlijk te houden.

Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk

Geplaatst: vr 24 mei 2013, 22:05
door Ah!buis
Is natuurlijk een heel mooie buis om te zien O:) maar om die te gebruiken,da's andere koek :o .
Wordt een dure grap,hoogspannings-voeding en ruim 60W gloei (2x) en vooral de UGT.Die moet ruim 100mA kunnen hebben (liever 150mA) bij minstens 1500V.
Het schema Lampidinges haal niet voldoende uitsturing,de voorversterker loopt vast ruim voor de eindtrap :( .
En dat van TD met een onbelaste koppeltrafo,geeft onvermijdelijk vroeg of laat vonken in de trafo.Net als bij een SE-buizenversterker zonder LS aangesloten.
Omdat zo'n eindbuis bij volledige uitsturing wel wat roosterstroom zal gaan trekken in de buurt van -Vg=0V en de ingangs(miller)capaciteit,lijkt me een kathodevolger als sturing geen luxe.Of een eindbuis als driver,begint 't ook al steeds meer op een kachel te lijken :shock: .
Anne

Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk

Geplaatst: vr 24 mei 2013, 22:50
door AatV
Ah!buis schreef:
Omdat zo'n eindbuis bij volledige uitsturing wel wat roosterstroom zal gaan trekken in de buurt van -Vg=0V en de ingangs(miller)capaciteit,lijkt me een kathodevolger als sturing geen luxe.Anne
Persoonlijk zou ik een mooie driverbuis uitkiezen, die netjes van de eindbuis gescheiden wordt door een soort kathodevolger (in dit geval een sourcevolger) dus een mosfet! Niet erg puristisch, maar wel effectief!

groet,
Aat

Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk

Geplaatst: vr 24 mei 2013, 23:29
door ray5150
Ah!buis schreef:
.Of een eindbuis als driver,begint 't ook al steeds meer op een kachel te lijken :shock:
Zeg maar, de buizenversie van een Pass Labs Aleph... :mrgreen:

Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk

Geplaatst: za 25 mei 2013, 3:35
door democles
Zou dit wat zijn?

http://www.diytriode.republika.pl/drugi_eng.htm

Alleen bij de tweede buis weet ik het even niet,nogal een exoot geloof ik,kan er niet veel over vinden.

Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk

Geplaatst: za 25 mei 2013, 10:10
door Fokko
Ik wil zelf altijd nog een keer een 845 versterker bouwen. Vooral het ontwerp van Audio Note spreekt mij aan. Twee 845 parallel. Echter ben ik momenteel nog student en zijn de transformatoren niet te betalen. De 845 is, net als de GM70, een lastige buis om aan te sturen. Je ziet vaak bijzondere uitgangs- en interstrage transformatoren, dit maakt het ontwerp lastig na te bouwen.

Ik volg het draadje met interesse.

Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk

Geplaatst: za 25 mei 2013, 10:53
door Barry2001
Oei, voor mij ook nog een droom een keer zo'n dikke bak met zendbuizen te bouwen... Plaatje van de Audio Note, dat ziet er impressive uit in elk geval.

De trafo's, is daar uberhaupt aan te komen zonder ze speciaal te laten wikkelen?

Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk

Geplaatst: za 25 mei 2013, 11:04
door RobertD
Ik ga het binnenkort maar eens proberen met de 807. Die is iets kleiner, maar kan nog zo'n 10W single ended leveren.
Als stuurtrap wil ik dezelfde als TheoK zijn EL34SE gaan toepassen.

Die grote triodes zijn heel mooi, maar de uitgangstransformatoren zijn erg kostbaar en de eindbuizen ook.

Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk

Geplaatst: za 25 mei 2013, 13:02
door Barry2001
Weet je zo waar die ugt's te koop zijn?

Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk

Geplaatst: za 25 mei 2013, 13:43
door democles
Vond dit op het net,

http://www.diyaudio.com/wiki/TransformerSuppliers

Nog geen verder onderzoek gedaan,misschien dat er wat tussen zit.

Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk

Geplaatst: za 25 mei 2013, 15:02
door Fokko
Ja ze zijn gewoon te koop. Bijvoorbeeld bij Acoustic-Dimension.

Volgens mij is het de Trans-180 uit de groep B. Per stuk 491,50 in de BTW.

Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk

Geplaatst: za 25 mei 2013, 15:28
door democles
Volgens mij is het de Trans-180 uit de groep B. Per stuk 491,50 in de BTW.
SLIK !!!!!!!!!!!!!

Kuch,,,Kuch,, :?

Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk

Geplaatst: za 25 mei 2013, 16:14
door Barry2001
Bij de andere merken word je al helemaal niet vrolijk van de prijs ... maar je hebt hier wel de hoofdprijs te pakken volgens mij. Hoe heet die man in Polen ook weer, Theo heeft daar z'n UGT's gekocht, ben de naam ff kwijt.

Edit: Indel, heb eens wat overgenomen van Vinculum, dat zijn ook Indel trafo's. http://www.indel.pl

Als ik google laat vertalen: 'dienen om signaalverwerking in de terminale fase van buizenversterkers' :D Verder word je er niet echt wijs uit, en ik zie ook geen prijzen staan, zal wel op aanvraag zijn ofzo. Heb een nederlandse collega van poolse oorsprong, zal hem eens vragen mee te kijken.

Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk

Geplaatst: za 25 mei 2013, 16:31
door TheoK
Bedoel je deze Barry?

http://sklep.lampyelektronowe.pl/

Zeer behulpzame mensen.
Ik heb in redelijk goed engels met hun gesproken via mail.

Wordt weer een mooi project Democles.
Blijf het zeker volgen.

Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk

Geplaatst: za 25 mei 2013, 16:44
door Barry2001
TheoK schreef:
Bedoel je deze Barry?

http://sklep.lampyelektronowe.pl/

Zeer behulpzame mensen.
Ik heb in redelijk goed engels met hun gesproken via mail.

Wordt weer een mooi project Democles.
Blijf het zeker volgen.
Tnx Theo, dat is 'm!

Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk

Geplaatst: za 25 mei 2013, 17:10
door Fokko
Barry2001 schreef:
Bij de andere merken word je al helemaal niet vrolijk van de prijs ... maar je hebt hier wel de hoofdprijs te pakken volgens mij.
Klopt, zijn hele dure trafo's. Een 300b produceert zo'n ~10Watt, die Ankoru kan ~45Watt leveren, dit zie je terug in de trafo.

Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk

Geplaatst: za 25 mei 2013, 17:10
door ds23man
Koper is nu eenmaal duur.........

Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk

Geplaatst: za 25 mei 2013, 17:24
door Barry2001
Barry2001 schreef:
TheoK schreef:
Bedoel je deze Barry?

http://sklep.lampyelektronowe.pl/

Zeer behulpzame mensen.
Ik heb in redelijk goed engels met hun gesproken via mail.

Wordt weer een mooi project Democles.
Blijf het zeker volgen.
Tnx Theo, dat is 'm!
20W maximaal in SE helaas...

Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk

Geplaatst: za 25 mei 2013, 20:34
door bas focal m180
Barry2001 schreef:
Barry2001 schreef:
TheoK schreef:
Bedoel je deze Barry?

http://sklep.lampyelektronowe.pl/

Zeer behulpzame mensen.
Ik heb in redelijk goed engels met hun gesproken via mail.

Wordt weer een mooi project Democles.
Blijf het zeker volgen.
Tnx Theo, dat is 'm!
20W maximaal in SE helaas...
20 of 40 , tja 3db verschil , is het ontwerp goed dan geeft dat de doorslag .

Ga je aan de buizen dan heb je speakers nodig zo groot als huizen .