Mijn Naam is John troost, momenteel 42 jaar.
ooit op jonge leeftijd bij toeval begonnen met luidsprekers bouwen.
altijd al geinteresserd in electronica, kwam ik toevallig in de boekenwinkel een elektuur tegen met daarin een zelfbouw speakerset: de Seas Triplet (subwoofer met kleine sateliet speakers), speakers gehaald op de brommer bij speakerland en zagen en solderen maar.
zo is mijn zelfbouw geschiedenis begonnen.
Daarna nog aardig wat gebouwd, zoals de Seas BB1, speaker & co Quint, Seas froy en vele meer (ook voor familie en vrienden) en ook diverse meetings bezocht, o.a. in zutphen.
Maar op een gegeven moment is het gewoon minder geworden met het bouwen.
Na lange tijd begint het weer te kriebelen...
Ooit wilde ik de Seas EX4 bouwen, maar na proefluisteren thuis met deze jongens, bleek het laag veel te veel aanwezig te zijn (roomgain).
Toen ben ik uitgekomen op de Seas EX2 Mag: in mijn kleine huiskamer (4,8x8m) komen deze goed tot hun recht.
Deze heb ik tot op heden nog steeds.
Ik heb dit type vooral gekozen omdat alle muzieksoorten waar ik van hou, goed tot hun recht kwamen.
Andere speakers klonken met de ene muzieksoort gewelding, met de andere muzieksoort verschrikkelijk.
enige nadeel van de EX2 Mag is de lage gevoeligheid. (82db)
Maar, ik wil dus weer wat gaan bouwen.
mijn voorkeur gaat weer uit naar bijvoorbeeld 2-weg, of een MTM/d 'appolito opstelling, dit weer ivm het laag
open baffle trekt me om de een of andere reden ook enorm, maar door mijn kleine huiskamer en plaatsing van de speakers (ca 80cm uit de hoeken van de kamer) lijkt me dit niet bruikbaar.
na veel zoeken enkele interessante projecten gevonden, maar niet alle realiseerbaar ivm de opstelling. om jullie een idee te geven:
Linkwitz Orion, Seas small Thor, Speakerland Scan Speak Ultimo.
eigenlijk allemaal te groot (helaas..)
zelf ontwerpen ben ik gewoon niet goed in, dus dat gaat me niet lukken (iig niet zonder hulp)
Bij toeval via het duitse zelfbouw forum de Seas W8 + T35 tegen gekomen uit de exotic serie.
Zie: http://www.seas.no/images/stories/exoti ... te_mk2.pdf
en dit lijkt me wel wat.
Helaas tot op heden nog niks kunnen vinden over dit bouwvoorstel (afgezien van de Hobby&hifi variant met grotere kast)
Iemand een mening over dit ontwerp?
Of heeft er iemand goede tips voor projecten waar ik eens naar kan kijken? (en eventueel luisteren)
Qua kleinere units komt bijvoorbeeld de Scan Speak Reference monitor in het zicht, maar die is al zo vaak gebouwd...
Edit: foto's op pagina 3...