L'Orfeo; 2-weg met ScanSpeak 6640+18WU (foto's op pagina 3)

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Motorfret

L'Orfeo; 2-weg met ScanSpeak 6640+18WU (foto's op pagina 3)

Bericht door Motorfret »

Om mij even (opnieuw) in het kort voor te stellen:
Mijn Naam is John troost, momenteel 42 jaar.

ooit op jonge leeftijd bij toeval begonnen met luidsprekers bouwen.
altijd al geinteresserd in electronica, kwam ik toevallig in de boekenwinkel een elektuur tegen met daarin een zelfbouw speakerset: de Seas Triplet (subwoofer met kleine sateliet speakers), speakers gehaald op de brommer bij speakerland en zagen en solderen maar.
zo is mijn zelfbouw geschiedenis begonnen.

Daarna nog aardig wat gebouwd, zoals de Seas BB1, speaker & co Quint, Seas froy en vele meer (ook voor familie en vrienden) en ook diverse meetings bezocht, o.a. in zutphen.
Maar op een gegeven moment is het gewoon minder geworden met het bouwen.

Na lange tijd begint het weer te kriebelen...
Ooit wilde ik de Seas EX4 bouwen, maar na proefluisteren thuis met deze jongens, bleek het laag veel te veel aanwezig te zijn (roomgain).
Toen ben ik uitgekomen op de Seas EX2 Mag: in mijn kleine huiskamer (4,8x8m) komen deze goed tot hun recht.
Deze heb ik tot op heden nog steeds.
Ik heb dit type vooral gekozen omdat alle muzieksoorten waar ik van hou, goed tot hun recht kwamen.
Andere speakers klonken met de ene muzieksoort gewelding, met de andere muzieksoort verschrikkelijk.
enige nadeel van de EX2 Mag is de lage gevoeligheid. (82db)

Maar, ik wil dus weer wat gaan bouwen.
mijn voorkeur gaat weer uit naar bijvoorbeeld 2-weg, of een MTM/d 'appolito opstelling, dit weer ivm het laag
open baffle trekt me om de een of andere reden ook enorm, maar door mijn kleine huiskamer en plaatsing van de speakers (ca 80cm uit de hoeken van de kamer) lijkt me dit niet bruikbaar.

na veel zoeken enkele interessante projecten gevonden, maar niet alle realiseerbaar ivm de opstelling. om jullie een idee te geven:
Linkwitz Orion, Seas small Thor, Speakerland Scan Speak Ultimo.
eigenlijk allemaal te groot (helaas..)
zelf ontwerpen ben ik gewoon niet goed in, dus dat gaat me niet lukken (iig niet zonder hulp)

Bij toeval via het duitse zelfbouw forum de Seas W8 + T35 tegen gekomen uit de exotic serie.
Zie: http://www.seas.no/images/stories/exoti ... te_mk2.pdf
en dit lijkt me wel wat.

Helaas tot op heden nog niks kunnen vinden over dit bouwvoorstel (afgezien van de Hobby&hifi variant met grotere kast)
Iemand een mening over dit ontwerp?

Of heeft er iemand goede tips voor projecten waar ik eens naar kan kijken? (en eventueel luisteren)

Qua kleinere units komt bijvoorbeeld de Scan Speak Reference monitor in het zicht, maar die is al zo vaak gebouwd... O:)

Edit: foto's op pagina 3...
Laatst gewijzigd door Motorfret op ma 10 mar 2014, 21:45, 5 keer totaal gewijzigd.
josh

Re: 2-weg: advies welkom

Bericht door josh »

Al eens gekeken op de site van troels?
Genoeg ontwerpen en aangezien je vertrouwd bent met seas zou ik daar een keuze maken....
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Als ervaren zelfbouwer ben je mogelijk al wel bekend met onderstaande websites:

Tony Gee (forumlid Geenius): www.humblehomemadehifi.nl
Forumlid Edo: www.xenophonics.net
Troels Gravesen: www.troelsgravesen.dk

Een aantal kleiner behuisde luidsprekers op humblehomemadehifi zijn de Black Box, DD8, Extremon, Phlea en een serie (Paper) Hatt's. De blackbox heeft een 10,5"woofer, de rest is wat compacter, waarbij subwooferondersteunig wenselijk kan zijn. Op xenophonics zijn ondermeer de Artemis, Dionysus en Ares beschaafd behuisd.

Luisteren wordt bij Troels Gravesen een probleem, maar wellicht kunnen Tony en Edo je nog wel verwijzen naar iemand die een luidspreker nog kan/wil laten horen. Volgens mij kennen beiden ook de door jou aangehaalde Scan-Speak Refmon's, dus je zou bij ze kunnen informeren of is aan te geven welke luidspreker deze het meest benadert.
markbakk

Bericht door markbakk »

Of deze van John 'Zaph' Krutke. De 2,5-weg dan... Let niet op de foto's ervan, in het definitieve ontwerp zit de onderste 18W netjes vlak onder de bovenste. (Al heeft de opstelling van de foto ook weer een akoestische reden, dat wel).
Motorfret

Bericht door Motorfret »

De site van Edo kende ik nog niet,
Die van Troels Gravensen en Tony Gee uiteraard wel.

Op die twee site's ook ieder een project gevonden dat me aanstaat:
TrGr: de Illuminator Monitor, http://www.troelsgravesen.dk/Illuminator-Monitor.htm
ToGe: de Orfeo, http://www.humblehomemadehifi.nl/Orfeo.html

beiden projecten gebruiken dezelfde mid/woofer, de 18WU/8741T00 unit.

Verder staat in een van de laatste hobby hifi uitgaven ook een mooi project:
de illumunata 15. http://www.hobbyhifi.de/Archiv/13/02_13/02_13.html
en twee weg met de Scan Speak 15WU/8741T00 en naar keus de D3004/832000 of D3004/664000 tweeter

Samen met de eerder genoemde Seas W8 + T35 4 mooie optie's...

Van de week bij hobby & Hifi even de uitgave ophalen waarin een grote vloerstaander met deze Seas units word besproken en dan maar eens een keuze maken :D
Motorfret

Re: 2-weg met ScanSpeak 66400 en 18WU

Bericht door Motorfret »

Van de week bij toeval de scanspeak 18WU en 664000 drivers gehoord in een prototype ontwerp van een vloerstaander bij Speakerland
Wat een mooie weergave!

het geluid komt ZO makkelijk uit deze drivers.
mooi gedetailleerd hoog, met een prachtig gortdroog laag.
Mijn huidige speakers zijn nu hard aan vervanging toe. :sure:
Wel nog even sparen, want het zijn helaas geen goedkope unit's.
dre

Bericht door dre »

bas focal m180
Contacteer:

Bericht door bas focal m180 »

Motorfret schreef:
Van de week bij toeval de scanspeak 18WU en 664000 drivers gehoord in een prototype ontwerp van een vloerstaander bij Speakerland
Wat een mooie weergave!
Ik heb ze even gehoord toen ik in die kamer stond , lijken me een prima keus en kwa units nieuwste van scan speak waarmee je wel weer 10-15 jaar mee vooruit kan .
Motorfret

Bericht door Motorfret »

dre schreef:
@Dre,

Deze stonden in dezelfde luisterruimte, maar de monitor klinkt lang niet zo ruimtelijk en open.
dre

Bericht door dre »

oke,maar dat kan ook van andere factoren afhangen.

maar het risico zou ik ook niet nemen. :mrgreen:

ik vind scan-speak in br toch niet zo fraai eigenlijk.
ik ben er onderhand wel achter dat een lichte konus met een dikke aandrijving een hoop dingen beter doet.
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

dre schreef:
ik vind scan-speak in br toch niet zo fraai eigenlijk.
ik ben er onderhand wel achter dat een lichte konus met een dikke aandrijving een hoop dingen beter doet.
Dre,
die mening kan ik delen, maar ... heb je de Illuminator als eens BR gehoord? dat is een heel ander verhaal dan de Revelator.

Die groene kikkers (IC) die ik vorig jaar in Breda bij had heb ik na enkele maanden als BR afgesteld en die hebben mij tot voor kort heel aardig kunnen bekoren.

@TS: er is nog een duits ontwerp met de 18WU, het is van Klang & Ton dacht ik. Naam weet ik niet zeker, maar ik dacht dat het "Nada" was.

Groeten,
Ed.
dre

Bericht door dre »

nope,de illuminators heb ik nog niet ehoord in br,maar elke scan-speak die ik gehorrd heb in br heeft een zwaar en traag laag.....
ik heb liever een erg lichte en stijve conus.
Speakerland
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Speakerland »

Hoe een woofer "klinkt" in een basreflex afstemming hangt nogal af van zijn parameters. Een sterke aandrijving met een lichte konus levert een erg lage Qts op en leidt dan meestal tot een relatief kleine kastinhoud ten opzichte van de conusoppervlakte.
Zo'n afstemming gaat dan ook niet erg laag en trilt ook niet lang na omdat er in totaal weinig massa in het spel is.
Als je bijvoorbeeld een Peerless XLS 10 bekijkt dan zie je ook een extreem lage Q en kun je een BR afstemming maken in een heel klein kastje. Opvallend is dan dat er voor zo'n stevige woofer totaal geen diep laag uit komt, maar snel is het wel. Voeg je aan deze woofer een passieve radiator toe van 400g in 30 liter dan gaat het opeens wel heel diep (moet je onderin wel een beetje optrekken met een boost-regeling) en wordt het geheel ook gelijk een stuk trager.

Scan Speak fabriceert een enorm uitgebreide reeks woofers waar ook exemplaren bij zijn met een lichte conus en een lage Q.
Zoals bijvoorbeeld de nog steeds leverbare 18W8542.
Kenmerk van Scan Speak is wel dat de woofers een relatief lange lineair werkende mechanische ophanging hebben met geringe verliezen en daarmee een hoge gevoeligheid voor elektrische demping. Dus aansturen met een goede versterker en goede seriespoelen gebruiken.

De Illuninator woofers zijn hier al langer te horen als BR in de Audium en die bewijst al dat je met Scan Speak woofers een prima BR systeem kunt maken.
De nieuwe Ultimo (met de 18WU en de 6640 Beryllium bestendigt dit verder.
En zoals de Engelsen zeggen: The proof of the pudding is the eating.

Met vriendelijke groet

Ruud Jansen
Speakerland
Motorfret

Bericht door Motorfret »

Er zijn me 4 ontwerpen bekend met deze drivers;
l'orfeo van tony gee
Ultimo mk2 van speakerland
Illu 18 van de duitse scan speak importeur Aos
De nada van klang & ton inderdaad.

De orfeo en ultimo zitten in een grotere behuizing (vloerstaander)
De andere twee zitten in een kleinere compacte behuizing.
Allen in de basis een br. De illu 18 word ook gesloten aangeboden.
De ultimo heb ik inmiddels gehoord en binnenkort ga ik bij tony gee langs om de orfeo te beluisteren
In ieder geval klonk het laag van de ultimo voor mij zoals ik het zelden gehoord heb: strak en gortdroog.

Iig hebben zowel de orfeo als de ultimo het overnamepunt voor de tweeter een stuk lager liggen dan bij de andere twee. En in de orfeo is de ht unit relatief laag geplaatst.

Maar; binnenkort maar eens luisteren of dat invloed heeft en hoe deze creatie klinkt.
Speakerland
Ook commercieel actief
Contacteer:

Die D3004/6640 Beryllium tweeter is in staat om zeer laag aangekoppeld te worden. Dat is een van de punten waarop deze tweeter zich onderscheidt en zonde om daar geen gebruik van te maken. Voor een twee-weg is laag filteren een must, anders levert het verschil in spreiding tussen de woofer en de tweeter rond de overgangsfrequentie een heleboel problemen op.
Het onwerpen van het filter voor deze nieuwe Ultimo was ook geen sinecure, de eerste meetsessies waren van oktober 2011 zag ik op mijn meet-PC.

Met vriendelijke groet

Ruud Jansen
Speakerland
Motorfret

Bericht door Motorfret »

IMG_20131023_213843.jpg
Zoals hierboven omschreven zou ik ook nog eens gaan luisteren Bij Tony Gee
dat duurde door omstandigheden wat langer, maar is uiteindelijk gelukt.
't was een aardig stuk rijden voor mij, maar zeker de moeite waard.
Zelfde muziek beluisterd (uiteraard) en om een lang verhaal kort te maken: dit zijn ze geworden. (sorry Ruud)

Prachtige gebalanceerde speaker met een hele mooie hoog en laag weergave.
Nu is de geoptimaliseerde luisterruimte van Tony ook wel even wat anders qua geluidsbeleving en niet vergelijkbaar met mijn simpele huiskamer, aan de andere kant weet ik nu (zoals Tony ook zei) wat het potentieel is van deze speaker.

Het originele ontwerp van de l'orfeo bleek nogal problematisch, met name door het gebruikte 25mm berken, wat haast nergens te krijgen was.
Na overleg met Tony zijn de tekeningen aangepast, waardoor dit geen probleem meer is (er worden nu lagen van meer "standaard" berken op elkaar gelijmd)

En nu ligt er dus een 'houtpakket' op me te wachten.
Het is geen kant-en-klaar houtpakket zoals bij veel andere speakers die ik gebouwd heb, met compleet gefreesde fronts e.d, dus ik moet aan de slag en zal nog wel wat hulp van hier nodig hebben. :wink:
't Zal ook nog even duren voor ik ermee aan de slag kan, want ik heb eerst een beurs in Milaan voor m'n werk, maar 't kriebelt nu al om te beginnen...
Laatst gewijzigd door Motorfret op do 31 okt 2013, 12:56, 1 keer totaal gewijzigd.
scanspeakman

Re: 2-weg met ScanSpeak 66400 en 18WU: L'Orfeo

Bericht door scanspeakman »

Mooi project! Heb de orfeo één keer mogen horen en klonk erg goed. Kortom; je bouw ga ik zeker volgen!

Scanspeakman
Speakerland
Ook commercieel actief
Contacteer:

Zelfde muziek beluisterd (uiteraard) en om een lang verhaal kort te maken: dit zijn ze geworden. (sorry Ruud)
Ach, een gefundeerde keuze op basis van luisteren is DE manier om te bepalen welk systeem het beste bij je past. Dat is namelijk puur persoonlijk en kun je nooit op basis van meningen van anderen of spannende technische feiten bepalen. Dus nog veel luisterplezier toegewenst met deze mooie luidspreker!

Overigens is de Ultimo nadat je die hier gehoord hebt nog wel op een paar punten aangepast (het ontwerp was toen nog niet definitief), waaronder het toepassen van een wat hoger niveau filtercomponenten (wat Tony ook doet). En daarmee komt de Ultimo Berylium op een vergelijkbare kostprijs als de Orfeo.

De zelfbouwende muziekliefhebber die een serieus goede vloerstaande luidspreker wil zonder zelf het wiel uit te moeten vinden kan nu 2 opties beluisteren en dat is alleen maar een voordeel voor iedereen.

Ik zie dan ook graag andere leveranciers op het gebied van zelfbouw die niet alleen maar dozen schuiven maar ook nog een goede toegevoegde waarde hebben.

Met vriendelijke groet

Ruud Jansen
Speakerland
avdboom

Bericht door avdboom »

Ik volg ook met grote interesse.

Ik heb zelf een hybride gemaakt van de DD8 MkII met L'orfeo behuizing, naar grote tevredenheid. Maar dit is toch wel een stap hoger, zal wel erg goed klinken! Ben benieuwd hoe jij het straks in je eigen kamer vindt klinken!
markbakk

Bericht door markbakk »

Motorfret schreef:
Het originele ontwerp van de l'orfeo bleek nogal problematisch, met name door het gebruikte 25mm berken, wat haast nergens te krijgen was.
Klinkt ook niet echt als een standaardmaat. Berkentriplex 24mm en 30mm zijn bij de betere houthandel probleemloos verkrijgbaar.

Overigens kun je zien dat Tony z'n Orfeo wat te weinig dempt, er is een leuke resonantie op 150-160Hz wat aardig overeenkomt met de kasthoogte. Zijn suggestie om nauwelijks dempingsmateriaal toe te passen zou ik niet zonder meer opvolgen.
bas focal m180
Contacteer:

Bericht door bas focal m180 »

markbakk schreef:

Overigens kun je zien dat Tony z'n Orfeo wat te weinig dempt, er is een leuke resonantie op 150-160Hz wat aardig overeenkomt met de kasthoogte. Zijn suggestie om nauwelijks dempingsmateriaal toe te passen zou ik niet zonder meer opvolgen.
Maar de kast volproppen met dempings matriaal om een enkele storing weg te krijgen lijkt me juist geen goed idee , je beinvloed dan de hele weergave over een heel groot berijk .

Ik kom even niet op de naam , maar een klein inwendig kastje met een poortje getuned op die frequentie lijkt me dan veel beter .

Maar in hoeverre is het daadwerkelijk noodzakelijk om dat aan te pakken ?
Tony er niets aan , valt het klankmatig mee ?

De impedantie laat idd daar een storing zien , helaas lopen frequentie en waterval plotjes niet ver genoeg door om te zien hoe erg het is .
markbakk

Bericht door markbakk »

Ik kan je wel vertellen hoe dat klinkt. Zet maar eens een goed stuk pianomuziek op. Pooonngg, pooonngg
Motorfret

Bericht door Motorfret »

@ruud; na 2 a 4 nummers had ik echt zoiets van wow, dit is wat ik wil. Als je dan een goed gevoel erbij hebt, weet iedereen denk ik wel dat, ook al ga je nog ergens anders naar luisteren, je toch zoiets hebt van "dat was het", hoe fout dat ook misschien is.
Kom zeker nog langs bij je.

Wat de dip betreft: het is een een bewuste keuze van Tony (als ik het me goed herinner} om deze niet te dempen, daar de kast nagenoeg geen demping in zich heeft vanwege het ontwerp.

@markbakk; wil ze tzt best een keer meenemen naar een luisterdag? :)
markbakk

Bericht door markbakk »

Niet dat je je al te druk moet maken om zo'n resonantie. Rond de 150Hz is de invloed van resonanties in je woonkamer nog veel te groot om zulke problemen in een speaker gemakkelijk te kunnen onderscheiden. Maar het gaat mij erom dat je als speakerontwerper zoiets niet hoort te doen. In een echt goede luisterruimte hoor je dit soort dingen.
Motorfret

Bericht door Motorfret »

vandaag maar eens begonnen;
via marktplaats een frees aangeschaft (dewalt) en een frees geleider gemaakt voor de kleine circels.

de eerste gaten heb ik nu gefreesd. had ik nog nooit gedaan, daar ik (tot op heden) altijd kant en klare pakketten gebruikt heb.
enige wat ik heb, zijn wat rafels aan de randen. niks ernstigs, maar;

is dit op een of andere manier te voorkomen? (toerental, frees, frees diepte, etc)

heb nu de gaten voor de baspoort gedaan en die valt toch over de randen heen, maar zou wel mooi zijn als ik het bij de baffle niet heb.
Bijlagen
IMG_20131116_160106.jpg
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”