filtertips mid/hoog gevraagd
Moderator: Beheerdersteam
filtertips mid/hoog gevraagd
Dag beste mensen.
Het volgende
ben met een OB project bezig. Het laag en mid/hoog (samen) wordt middels DSP aangestuurd.
Het hoog wordt dan weer passief gescheiden van het mid.
Nu heb ik de B&G Neo3 (geen pdr versie) die ik wil toepassen , evt met de dekseltje eraf aan de achterzijde.
De combinatie met de mid unit moet nog bepaald worden
De gaten voor de drivers zijn al aanwezig en daar kan ik niet heel veel aan wijzigen. Ik denk nu aan de
-WAVECOR WF168WA02 of de
-Tangband W6-1974
De eerste heeft juist een dip vanaf 3 khz en de tweede geeft juist een piekje. Op welke frequentie filter ik het beste ?
en welk type filter ? Ik dacht zelf aan een LR filter2e orde op iets van 2500 hz. Dit om geen 3 db piek te krijgen.
Goed idee ?
Ik heb aardig gezocht op het forum en kom eigenlijk van alles tegen aan oplossingen waardoor ik het niet eenvoudig vind moet ik zeggen. Ik kwam een artikel tegen over de Neo3 prd waarin staat dat 6db/okt ook kan maar dan pas boven de 3000 hz. Maar dan zit ik met die hobbel of bobbel afhankelijk van de keuze van die mid-drivers.
Wie weet raad ?
grtz
Peter
Het volgende
ben met een OB project bezig. Het laag en mid/hoog (samen) wordt middels DSP aangestuurd.
Het hoog wordt dan weer passief gescheiden van het mid.
Nu heb ik de B&G Neo3 (geen pdr versie) die ik wil toepassen , evt met de dekseltje eraf aan de achterzijde.
De combinatie met de mid unit moet nog bepaald worden
De gaten voor de drivers zijn al aanwezig en daar kan ik niet heel veel aan wijzigen. Ik denk nu aan de
-WAVECOR WF168WA02 of de
-Tangband W6-1974
De eerste heeft juist een dip vanaf 3 khz en de tweede geeft juist een piekje. Op welke frequentie filter ik het beste ?
en welk type filter ? Ik dacht zelf aan een LR filter2e orde op iets van 2500 hz. Dit om geen 3 db piek te krijgen.
Goed idee ?
Ik heb aardig gezocht op het forum en kom eigenlijk van alles tegen aan oplossingen waardoor ik het niet eenvoudig vind moet ik zeggen. Ik kwam een artikel tegen over de Neo3 prd waarin staat dat 6db/okt ook kan maar dan pas boven de 3000 hz. Maar dan zit ik met die hobbel of bobbel afhankelijk van de keuze van die mid-drivers.
Wie weet raad ?
grtz
Peter
Re: filtertips mid/hoog gevraagd
Uiteindelijk gaat het bij filteren om de akoestische hellingen. Als je de tweeter als dipool inzet (wat natuurlijk wel zo mooi is binnen je concept), valt die van zichzelf al 6 dB/octaaf af zonder dat de uitslag daarbij afneemt. Dan is het belangrijk om vrij stijl te filteren. Ik zou gaan voor LR4 (akoestisch) op ca. 2 kHz en niet hoger, zodat je beaming van de mid voorkomt.
Ja, in dipool is natuurlijk in de gedachte van het concept. Dat klopt, daar gaat de voorkeur ook naar uit.
Wat bedoel je met "akoestisch" in verband met dat 4e orde LR ? Dat is 24 db/okt, over steil gesproken.
maar hoezo valt ie dan al 6db/okt af ? bedoel je aan de onderkant van zijn bereik ?
voordeel is het fasebehoud maar kom ik niet met een 2e orde filter weg en dan omgekeerde polariteit om de fase weer gelijk te krijgen ?
Minder componenten, op de een of andere manier heb ik iets met "less is more" .
Wat bedoel je met "akoestisch" in verband met dat 4e orde LR ? Dat is 24 db/okt, over steil gesproken.
maar hoezo valt ie dan al 6db/okt af ? bedoel je aan de onderkant van zijn bereik ?
voordeel is het fasebehoud maar kom ik niet met een 2e orde filter weg en dan omgekeerde polariteit om de fase weer gelijk te krijgen ?
Minder componenten, op de een of andere manier heb ik iets met "less is more" .
Met akoestisch bedoel ik de gecombineerde helling van de driver en filter.
Die tweeter heeft dus een dipoolafval van 6 dB/octaaf en zal zelf ook een 2e orde hoogdoorlaatgedrag vertonen. Zonder back cup zal hij onder ca. 700 Hz (free air Fs) daarom met 18 dB/octaaf afvallen door deze twee effecten. Wie weet kom je dus met een enkele condensator (en misschien een notch op de eigenfrequentie, mocht hij daar wat opslingeren) al in de buurt van de 24 dB/octaaf doelcurve voor de tweeter.
Die tweeter heeft dus een dipoolafval van 6 dB/octaaf en zal zelf ook een 2e orde hoogdoorlaatgedrag vertonen. Zonder back cup zal hij onder ca. 700 Hz (free air Fs) daarom met 18 dB/octaaf afvallen door deze twee effecten. Wie weet kom je dus met een enkele condensator (en misschien een notch op de eigenfrequentie, mocht hij daar wat opslingeren) al in de buurt van de 24 dB/octaaf doelcurve voor de tweeter.
Zie nu dat ik in de verkeerde rubriek heb gepost, had wellicht in het filter gedeelte gemoeten. eea ter beoordeling van de mod dan maar.....
Maar die Neo3 moet niet teveel energie krijgen die voor de woofer bedoeld is natuurlijk
Hoef ik daar met die sterke afval al niet eens bang voor te zijn ? en is één C dan voldoende of toch ook maar een spoel erbij. Eigenlijk kom ik dan toch op een 1e orde filter uit ?
Hoef ik daar met die sterke afval al niet eens bang voor te zijn ? en is één C dan voldoende of toch ook maar een spoel erbij. Eigenlijk kom ik dan toch op een 1e orde filter uit ?
Met een condensator filter je inderdaad 1e orde elektrisch, maar akoestisch (waar het om gaat voor goede optelling van de drivers) heb je waarschijnlijk al rond 4e orde onder ca. 800 Hz.
Ik niet snap niet wat je zegt. Ga er maar vanuit dat het aan mij ligt, hoorRonkel schreef:Met een condensator filter je inderdaad 1e orde elektrisch, maar akoestisch (waar het om gaat voor goede optelling van de drivers) heb je waarschijnlijk al rond 4e orde onder ca. 800 Hz.
Wat je niet snapt is dat de luidspreker zelf ook al filtert. De tweeter geeft heel zacht lage tonen weer namelijk. Speakers doen dat allemaal. Een middentoner geeft de lage en hoge tonen zwakker weer. Dat kun je al zien in de datasheet van de fabrikant, met de grafieken van de respons.
Het gaat dus om de combinatie van het filter dat je voor de luidspreker zet en de filterende werking van de luidspreker zelf. Die combinatie bepaalt de respons, wat hetzelfde wil zeggen als de frequentie afhankelijke geluidsdruk en fasedraaiing.
Het gaat dus om de combinatie van het filter dat je voor de luidspreker zet en de filterende werking van de luidspreker zelf. Die combinatie bepaalt de respons, wat hetzelfde wil zeggen als de frequentie afhankelijke geluidsdruk en fasedraaiing.
Dat is wat ik dus wel snap. Een grafiek kan ik wel interpreteren. Vertalen naar een filter is vers 2
wat ik niet snapte was de zin die Ronkel typte.
Stukje ervan
" heb je waarschijnlijk al rond 4e orde onder ca. 800 Hz."
net alsof er een of meer woorden zijn weggevallen waardoor ik het niet volg.
grtz
wat ik niet snapte was de zin die Ronkel typte.
Stukje ervan
" heb je waarschijnlijk al rond 4e orde onder ca. 800 Hz."
net alsof er een of meer woorden zijn weggevallen waardoor ik het niet volg.
grtz
Wat ik bedoelde is dat je door de dipoolafval (1e orde), highpassgedrag van de driver (2e orde) en een 1e orde filter samen akoestisch een 4e orde afval overhoudt onder de Fs (700 a 800 Hz).
ok helder. Dat betekent dus een flink steile afval in dat gebied.
ik las trouwens in de docu van B & G dat ze een tweede orde filter adviseren op 2000-2500 hz
wil men een 1e orde filtering toepassen dan adviseren ze een wisselfrequentie van 3000 of liefst nog wat hoger
over een 4e orde filter zeggen ze niets.
ik las trouwens in de docu van B & G dat ze een tweede orde filter adviseren op 2000-2500 hz
wil men een 1e orde filtering toepassen dan adviseren ze een wisselfrequentie van 3000 of liefst nog wat hoger
over een 4e orde filter zeggen ze niets.
Ik sluit me aan bij dat advies. Doe je het niet, krijg je hoorbaar compressie.
heren. reuze bedankt voor het constructieve meedenken zover. Wordt vervolgd van mijn kant uit vwb de vorderingen en bevindingen
Post straks gerust eens metingen als je die hebt, de akoestische curve waar je mee begint is natuurlijk erg belangrijk. Als je ook nog impedantie kunt meten kan er ook meteen met Boxsim een filter gesimuleerd worden.
citaat van mezelf
"De combinatie met de mid unit moet nog bepaald worden"
heb dus nog niets meetbaars nu
"De combinatie met de mid unit moet nog bepaald worden"
heb dus nog niets meetbaars nu