Pagina 1 van 4

Makizou M-8BH voor de Fostex Fe87e

Geplaatst: wo 08 mei 2013, 19:11
door DKM
Lang geleden de Fostex FE87e gekocht maar weinig mee gedaan. Destijds overgenomen van mikekiwi incl behuizing.
De behuizing had ik wat geplamuurd en in de grondverf gezet maar nooit afgerond.

Nu kwam ik het ontwerp van Makizou tegen en dat leek me wel een leuk mini projectje. Nu maar afronden :oops:

Hieronder het ontwerp en voorbeelden.

maten
Part # Dimension
1 : 235mm
2 : 45mm
3 : 65mm
4 : 85mm
5 : 230mm
6 : 50mm
7 : 420mm
8 : 55mm
9 : 75mm
10 : 180mm
11 : 195mm
12 : 50mm
13 : 30mm
14 : 30mm
15 : 15mm
16 : 420mm
17 : 420mm

Re: Makizou M8BH voor de Fostex Fe87e

Geplaatst: wo 08 mei 2013, 19:25
door DKM
MDF inmiddels gezaagd en de eerste lijmklemmen doen hun werk.

Re: Makizou M8BH voor de Fostex Fe87e

Geplaatst: wo 08 mei 2013, 21:49
door ff lunche
soooo. dat benne een boel plankies.

Re: Makizou M8BH voor de Fostex Fe87e

Geplaatst: wo 08 mei 2013, 22:03
door DKM
ff lunche schreef:
soooo. dat benne een boel plankies.
Dit is een kleine behuizing, het zagen gaat dan een stuk makkelijker. :mrgreen:

Re: Makizou M8BH voor de Fostex Fe87e

Geplaatst: wo 08 mei 2013, 22:45
door ff lunche
is dat een Japans ontwerp ? is er meer over te vinden ergens ?

Re: Makizou M8BH voor de Fostex Fe87e

Geplaatst: wo 08 mei 2013, 22:50
door DKM

Re: Makizou M8BH voor de Fostex Fe87e

Geplaatst: wo 08 mei 2013, 23:03
door DKM
nog een Sketchup bestand gevonden.

Re: Makizou M8BH voor de Fostex Fe87e

Geplaatst: wo 08 mei 2013, 23:14
door ff lunche
niet goed
vertaalprogramma's doen japans-nederlands vaak beter dan duits-nederlands merkwaardig genoeg.
zie maar weinig aziatische ontwerpen eigenlijk

Re: Makizou M8BH voor de Fostex Fe87e

Geplaatst: wo 08 mei 2013, 23:14
door EppeRRR
Wat een gaaf (intern) design :D Deze ga ik volgen :D

Re: Makizou M-8BH voor de Fostex Fe87e

Geplaatst: wo 08 mei 2013, 23:26
door ff lunche
beetje gegoogled
Kom de naam Nagoaka Tetsuo tegen
volgens mij een beetje de Martin King van Japan
eens verder zoeken, het blijkt dat deze meneer nogal wat ontwerpen op zijn naam heeft.
Veelal BL-horns.

Re: Makizou M-8BH voor de Fostex Fe87e

Geplaatst: wo 08 mei 2013, 23:33
door ff lunche
Olson-Nagaoka Cabinets -- Kongo, Haruna & Kirishima

These cabinets employ manifold, rather than constant expansion. In such designs, the horn flare is created by an cascade of untapered manifolds of increasingly greater cross-section. This approach is most often associated with Mr. Tetsuo Nagaoka, one of the great figures in Japanese speaker design, who produced a vast number of cabinets over several decades, mostly for Fostex drive units.

Datgene in vet beschrijft wat je aan het bouwen bent, met al die schotjes op steeds grotere afstand

ook hier leuke info
http://telavox.web.fc2.com/backload.html

lees dat de beste man leefde van 1926-2000

Re: Makizou M-8BH voor de Fostex Fe87e

Geplaatst: za 11 mei 2013, 12:25
door MichaelB
Als ik jou was dan zou ik wel een zijkant loslaten en experimenteren met de plaatsing en hoeveelheid van de demping. Dus niet klakkeloos overnemen en dicht lijmen :wink:

Re: Makizou M-8BH voor de Fostex Fe87e

Geplaatst: za 11 mei 2013, 13:04
door DKM
MichaelB schreef:
Als ik jou was dan zou ik wel een zijkant loslaten en experimenteren met de plaatsing en hoeveelheid van de demping. Dus niet klakkeloos overnemen en dicht lijmen :wink:
Ja dat ga ik zeker doen. Gisteren de nog wat verlijmd, maar ben nog niet thuis geweest.
Vanavond de volgende bups...

Re: Makizou M-8BH voor de Fostex Fe87e

Geplaatst: za 11 mei 2013, 13:04
door DKM
MichaelB schreef:
Als ik jou was dan zou ik wel een zijkant loslaten en experimenteren met de plaatsing en hoeveelheid van de demping. Dus niet klakkeloos overnemen en dicht lijmen :wink:
Ja dat ga ik zeker doen. Gisteren de nog wat verlijmd, maar ben nog niet thuis geweest.
Vanavond de volgende bups...

Re: Makizou M-8BH voor de Fostex Fe87e

Geplaatst: zo 12 mei 2013, 21:56
door DKM
Het duurt lang als je te weinig lijmklemmen hebt.
Het duurt nog langer als je nog een leesfout maakt. De Grr#*$(&, de ene keer wordt de afstand tussen de twee plankjes gemeten en de andere keer tot de buitenzijde.

Ik kwam er achter toen ik de verhouding op de tekening zag tov de andere delen. Kon er gelukkig met een handzaag, en zie je er nog weinig van (die tweede foto). Dus we doen weer twee stappen terug..

Re: Makizou M-8BH voor de Fostex Fe87e

Geplaatst: wo 15 mei 2013, 19:59
door DKM
Weer een stapje verder.

Re: Makizou M-8BH voor de Fostex Fe87e

Geplaatst: wo 15 mei 2013, 20:05
door DKM
En nu sta ik voor een dilemma.

Ga ik lakken, fineren of lamellen plakken.

Mijn voorkeur gaat uit naar de laatste twee aangezien ik het matriaal daarvoor heb gekocht.
Maar ja de keuze is moeilijk. Toch zeker als ik tegen droog hout sta te kijken..

Ik heb ze even weer op een rijtje gezet en het hout wat nat gemaakt.

Re: Makizou M-8BH voor de Fostex Fe87e

Geplaatst: wo 15 mei 2013, 20:27
door MichaelB
Ik zou zeggen: fineren in noten en dan alleen een wax laagje. In ieder geval geen hoogglans.

Ga je trouwens nog iets doen aan filtering?
Zie net de specs en de Fe87e heeft een heel mooi verloop, dus dat is waarschijnlijk niet eens nodig. Ben benieuwd!

Re: Makizou M-8BH voor de Fostex Fe87e

Geplaatst: wo 15 mei 2013, 20:44
door DKM
MichaelB schreef:
Ik zou zeggen: fineren in noten en dan alleen een wax laagje. In ieder geval geen hoogglans.

Ga je trouwens nog iets doen aan filtering?
Zie net de specs en de Fe87e heeft een heel mooi verloop, dus dat is waarschijnlijk niet eens nodig. Ben benieuwd!
Enige fineer dat ik heb is essen.
En ik heb het aantal stroken geteld. Dat wordt krap aan. (is nog bedoeld voor een ander setje dat ik in gedachte heb)

Rest is allemaal lamellen van 3 a 4 mm dikte.

Re: Makizou M-8BH voor de Fostex Fe87e

Geplaatst: wo 15 mei 2013, 22:06
door RobertD
Zou een Visaton FRS 8M ook kunnen in dit kastje?

Re: Makizou M-8BH voor de Fostex Fe87e

Geplaatst: wo 15 mei 2013, 23:03
door DKM
RobertD schreef:
Zou een Visaton FRS 8M ook kunnen in dit kastje?
Hoi Robbert :D

Geen idee, kan zo gauw geen gedetaileerde specs vinden van de visaton

Specifications

Model: FE87E
Size: 80mm (3")
Baffle Hole Diametre: 70mm (2.8")
Overall Diameter: 83mm (3.3")
Depth: 45.6mm (1.8")
Voice Coli Diametre: 16mm
Impedance: 8 ohm
Frequency Response: fs - 30kHz
Sound Pressure Level: 89dB/W (1m)
Rated Input: 5 Watts
Music Power: 10 Watts
Net Weight: 288gm
Magnet Material: Ferrite
Cone Material: Banana plant's fiber

Re: Makizou M-8BH voor de Fostex Fe87e

Geplaatst: wo 15 mei 2013, 23:06
door DKM
Ik zie wel dat ze naast andere driver ook de mini uitvoering hebben, soort nachtlampje. Muziek voor het slapen gaan :mrgreen:

Re: Makizou M-8BH voor de Fostex Fe87e

Geplaatst: wo 15 mei 2013, 23:18
door richard
ff lunche schreef:
beetje gegoogled
Kom de naam Nagoaka Tetsuo tegen
volgens mij een beetje de Martin King van Japan
eens verder zoeken, het blijkt dat deze meneer nogal wat ontwerpen op zijn naam heeft.
Veelal BL-horns.
Onduidelijke website met heel veel exotische Japanse hoorn-ontwerpen: http://doki02.dokidoki.ne.jp/home2/yh13 ... x.html#spg

Nog meer onduidelijkheid: http://homepage3.nifty.com/spida/framepageeng-9.htm

Re: Makizou M-8BH voor de Fostex Fe87e

Geplaatst: do 16 mei 2013, 7:28
door Vinculum
MichaelB schreef:
Ik zou zeggen: fineren in noten en dan alleen een wax laagje. In ieder geval geen hoogglans.
+1
Dat is verreweg de mooiste houtsoort uit het rijtje. Vrij druk maar mag wel op de relatief kleine kast.

Re: Makizou M-8BH voor de Fostex Fe87e

Geplaatst: do 16 mei 2013, 20:29
door ff lunche
Vinculum schreef:
MichaelB schreef:
Ik zou zeggen: fineren in noten en dan alleen een wax laagje. In ieder geval geen hoogglans.
+1
Dat is verreweg de mooiste houtsoort uit het rijtje. Vrij druk maar mag wel op de relatief kleine kast.
Inderdaad mooi, maar DKM zegt "Enige fineer dat ik heb is essen."
waarom ie dan noten laat zien als mogelijke optie volg ik ook even niet.