Philips AD0160/T8 filter

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Xeres

Philips AD0160/T8 filter

Bericht door Xeres »

Ik ben redelijk leek als het om filters gaat maar begrijp waarom ik er 1 nodig heb. Ik wil nu een filter bouwen voor mijn Philips AD0160/T8. deze wordt door Troels uitgebreid behandeld maar ik snap zijn filter niet helemaal. Ik lees ook dat een simpele 1e orde niet handig is. De T4 versie wordt vaak genoemd maar die heeft natuurlijk andere waardes. En in de verschillende threads wordt steeds alleen de frequentie genoemd waarop men wil filteren maar niet de waardes van de onderdelen.

Kan iemand mij vertellen welk filter ik nodig heb en met welke waardes. Ik zou daar heel gelukkig van worden...
arjank

Re: Philips AD0160/T8 filter

Bericht door arjank »

Xeres schreef:
Ik ben redelijk leek als het om filters gaat maar begrijp waarom ik er 1 nodig heb. Ik wil nu een filter bouwen voor mijn Philips AD0160/T8. deze wordt door Troels uitgebreid behandeld maar ik snap zijn filter niet helemaal. Ik lees ook dat een simpele 1e orde niet handig is. De T4 versie wordt vaak genoemd maar die heeft natuurlijk andere waardes. En in de verschillende threads wordt steeds alleen de frequentie genoemd waarop men wil filteren maar niet de waardes van de onderdelen.

Kan iemand mij vertellen welk filter ik nodig heb en met welke waardes. Ik zou daar heel gelukkig van worden...
Dat kan niemand jou zo vertellen, dat hangt van heel veel factoren af.
Met welke speaker wil je deze AD0160 combineren?, Wat voor behuizing (breedte van de baffle is belangrijk)?
Xeres

Bericht door Xeres »

beste,

De bedoeling is om de tweeter te combineren met een Philips AD12100/M8 en wellicht later de toevoeging van een AD12100/W

Het ontwerp is nog niet helemaal klaar maar de speakers komen in een open baffle/plank te zitten van zeg...h=120cm bij b=45cm
met de tweeter boven aan.... en het idee is om het vooral simpel te houden..
mtb
Contacteer:

Bericht door mtb »

Kijk eens op http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=3&t=13334.
Ik zou alleen de Philips-woofer gebruiken met een breedband FRS8.
De AD0160/T8 werkt alleen redelijk vanaf 3kHz en ik vind de FRS8 beter klinken.
Xeres

Bericht door Xeres »

De FRS8 is een leuke speaker. Maar voor het fullrange gebied heb ik de AD12100/M en wil het hoog ondersteunen met de AD0160T8
en het laag dmv. de AD12100/W. Deze laaste gaat misschien in een gesloten kist maar ik wil het eerst open proberen.

aangezien ik nog een FRS8 heb liggen zal ik het topic wat je stuurde nog eens goed doorlezen....je hebt nooit genoeg ideeen voor later...

Ik weet overigens dat de AD0160 wellicht niet echt een handige keuze is maar ik heb ze liggen ...nieuw in doos, ach en alles philips heeft zo zijn ouderwetse charme.
arjank

Bericht door arjank »

Een leuke combinatie met die Ad12100/M8, deze loopt tot ongeveer 12khz (maar begint al veel vroeger flink te bundelen).
De AD0160 zou ik dan als "ambient" tweeter toevoegen, deze doet dan alleen het gebied boven de 8khz of zo.
Je kunt bijvoorbeeld een 0,3mh spoel voor de AD12100/M8 zetten zodat deze een beetje het hoog dempt. Vervolgens probeer je eerst een 1,5uf consensator voor de AD0160/T8 (polariteit is effe uitproberen, wat het lekkerste klinkt zeg maar :D ).
Je zou daarna nog andere condensator waarden kunnen uitproberen, 1uf en 2,2uf.

Het voordeel van zo'n combi met ambient tweeter is dat je het geheel redelijk op het gehoor kunt afstemmen omdat je niet in een extreem kritisch frequentie gebied aan het filteren bent en het is een goedkope oplossing 8)
De AD12100/M8 is een mooie driver met een fraaie midden weergave.
Xeres

Bericht door Xeres »

Ah dat klinkt fantastisch en daar moet ik dan maar eens mee aan de slag... heb je toevallig ook een idee wat voor filtercomponenten ik tussen de AD12100/w kan plaatsen.....(al moet ik deze nog steeds zien te bemachtigen....heb net een setje voor mijn neus zien verdwijnen....argh).

ach uiteindelijk ga ik die vinden en dan kunnen we het afmaken....ondertussen draai ik op de AD12100/M8 en zelfs gewoon in een plank klinkt dat toch niet onaardig...al halen ze het zo nog niet bij mijn TWQT met AD9710/M8 (zonder filters)
arjank

Bericht door arjank »

Xeres schreef:
Ah dat klinkt fantastisch en daar moet ik dan maar eens mee aan de slag... heb je toevallig ook een idee wat voor filtercomponenten ik tussen de AD12100/w kan plaatsen.....(al moet ik deze nog steeds zien te bemachtigen....heb net een setje voor mijn neus zien verdwijnen....argh)
De AD12100/W8 staat geregeld te koop, opletten dus. Ik heb er gelukkig twee, eentje zit in mijn GHP-Sub en de ander is een reserve unit. Heb de membranen destijds met polyurethaan lak behandeld zodat ze wat stijver zijn, werkt perfect en de ophanging heb ik met siliconen spray behandeld.(beetje op een doekje spuiten en inwrijven). Tevens heb ik de stofkap vervangen door een luchtdoorlatend exemplaar (verkrijgbaar bij Goodhifi).

Zie verder ook mijn topics met de AD12100(W en M) http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... it=ad12100 en http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... it=ad12100

Heb trouwens nog wel een set AD12200/W8 de opvolger van de AD12100/W8, deze woofer is technisch gezien nog een stukje beter maar die oudjes zijn ook erg mooi. Wet nog niet of ik de AD12200/W8 verkoop, misschien als er een heel goed bod is.....

Het filteren van de AD12100/W8 kan op twee manieren, zoek een subwoofer plate-amp zodat je hem aktief kunt aansturen of inderdaad passief. De passieve uitvoering is als stereopaar denk ik bijna net zo duur als dat je een goedkope plate-amp op de kop tikt (Mivoc AM80 bijvoorbeeld). Het voordeel met de plate-amp is dat je dan makkelijk een GHP kastje kunt maken van maar 27liter en dat je het geheel wat makkelijker kunt afstemmen op de AD12100/M8.
Heb mijn GHP subje van 27liter met de AD12100/W8 vorig jaar nog in Breda laten horen, de meesten stonden er wel van te kijken wat ie presteerde :D
Xeres

Bericht door Xeres »

Bedankt voor de links, ik had de threads al een keertje doorgelezen en was erg benieuwd naar jouw GHP? Design. Ik heb de term ergens voorbij horen komen maar die is me ontschoten. De theorie die erbij hoor ken ik nog niet dus dat is voor nu wat lastig zoeken. Ik kom ze wel tegen maar in de artikelen wordt verder niet ingegaan op wat een GHP is etc.

Ik wil eerst de speakers allemaal (passief) in een open baffle stoppen en luisteren.. maar daarna met wellicht kleinere kastjes om het maximale eruit halen. Het actief actief aansturen lijkt me een leuke voor later.
evt. exotische dingen als coaten en het verwijderen van stofkappen laat ik nog even achterwege.... :D

over de AD12200/w denk ik even na
Xeres

Bericht door Xeres »

Bedankt voor de links, ik had de threads al een keertje doorgelezen en was erg benieuwd naar jouw GHP? Design. Ik heb de term ergens voorbij horen komen maar die is me ontschoten. De theorie die erbij hoor ken ik nog niet dus dat is voor nu wat lastig zoeken. Ik kom ze wel tegen maar in de artikelen wordt verder niet ingegaan op wat een GHP is etc.

Ik wil eerst de speakers allemaal (passief) in een open baffle stoppen en luisteren.. maar daarna met wellicht kleinere kastjes om het maximale eruit halen. Het actief actief aansturen lijkt me een leuke voor later.
evt. exotische dingen als coaten en het verwijderen van stofkappen laat ik nog even achterwege.... :D

over de AD12200/w denk ik even na
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”