Reparatie advies voor een Sony Tuner gevraagd
Geplaatst: di 09 apr 2013, 21:01
Ik heb wat hulp nodig met het volgende probleem.
Ik ben in het bezit van een Sony tuner, type is de STS 390.
Hij is ongeveer 20 jaar oud. ik heb hem destijds nieuw gekocht en ben dus de eerste eigenaar.
Het is een erg fijne tuner met een mooie klank. het programmeren is ook vrij makkelijk te doen.
Ook een groot plus punt vind ik de grote draaiknop, je kunt hem zo programmeren dat je met de draaiknop door de pre-sets heen scrollt.
Als laatste punt moet ik ook het duidelijke display noemen, dat je ook kunt dimmen, en uitschakelen in verschillende standen.
De ontvangst geschied via het kabel signaal van de Ziggo.
De laatste paar jaar heeft hij wat "kuurtjes".
Eerst dacht ik dat het kwam door het kabel signaal. nu gebruik ik voor mijn werk een Kathrein MSK25 meet ontvanger, dus dit was na een paar metingen al vrij snel uitgesloten.
Ik zal de problemen even omschrijven :
- De tuner wil niet meer ontvangen in stereo, pas als ik handmatig omschakel naar mono hoor ik geluid.
- De tuner onvangt op ongeveer 150 a 200 kHz. hoger dan wat de eigenlijke onvangst frequentie hoort te zijn op papier, en dan nog in mono alleen.
voorbeeldje, als volgens het Ziggo lijstje een zender hoort te zitten op 94.0 MHz; dan moet ik afstemmen op ongeveer 94.150 tot 94.200 MHz.
- De RDS gegevens komen niet goed door. waarschijnlijk hangt dit samen met bovenstaande problemen.
Voor de rest is de tuner in orde, geluid, display, geheugen en dergelijke zijn pico bello.
Nu heb ik wat onderzoek gedaan, en dit schijnt een veel voorkomend probleem te zijn bij tuners van deze leeftijd.
Volgens een aantal topics op Circuits-online is de boosdoener een zogeheten keramisch bandfilter. enkele voorbeelden van zo'n filter : Klik.
Als ik het goed begrijp zijn dit 2 spoeltjes en 2 condensatortjes die in een serie/paralel schakeling staan, en met z'n allen in een keramisch huisje zitten.
Het probleem schijn bij die condensators te zitten, als er een door de leeftijd gaat verlopen is de zaak niet meer in balans en komen er dit soort problemen van.
Omwisselen van dit filter zou het probleem moeten verhelpen.
Nu mijn vragen :
- Kan ik dit zelf repareren ? ik weet niet of dit alleen een kwestie is van het onderdeeltje omwisselen is, of dat de tuner ook weer moet worden afgeregeld.
Ik heb verder geen verstand van HF en daar ook de meet en test apparatuur niet voor.
- Wat voor waarde (in Mhz) moet dat nieuwe filter hebben ? in de service manual kan ik dat niet terug vinden.
- En welke zou er dan vernieuwd moeten worden ? in het schema staan er namelijk meerdere aangegeven.
Foto van de PCB :
Voor wie wil meedenken staat hieronder de service manual.
[edit: service manual in 1 bestand toegevoegd.]
Ik ben in het bezit van een Sony tuner, type is de STS 390.
Hij is ongeveer 20 jaar oud. ik heb hem destijds nieuw gekocht en ben dus de eerste eigenaar.
Het is een erg fijne tuner met een mooie klank. het programmeren is ook vrij makkelijk te doen.
Ook een groot plus punt vind ik de grote draaiknop, je kunt hem zo programmeren dat je met de draaiknop door de pre-sets heen scrollt.
Als laatste punt moet ik ook het duidelijke display noemen, dat je ook kunt dimmen, en uitschakelen in verschillende standen.
De ontvangst geschied via het kabel signaal van de Ziggo.
De laatste paar jaar heeft hij wat "kuurtjes".
Eerst dacht ik dat het kwam door het kabel signaal. nu gebruik ik voor mijn werk een Kathrein MSK25 meet ontvanger, dus dit was na een paar metingen al vrij snel uitgesloten.
Ik zal de problemen even omschrijven :
- De tuner wil niet meer ontvangen in stereo, pas als ik handmatig omschakel naar mono hoor ik geluid.
- De tuner onvangt op ongeveer 150 a 200 kHz. hoger dan wat de eigenlijke onvangst frequentie hoort te zijn op papier, en dan nog in mono alleen.
voorbeeldje, als volgens het Ziggo lijstje een zender hoort te zitten op 94.0 MHz; dan moet ik afstemmen op ongeveer 94.150 tot 94.200 MHz.
- De RDS gegevens komen niet goed door. waarschijnlijk hangt dit samen met bovenstaande problemen.
Voor de rest is de tuner in orde, geluid, display, geheugen en dergelijke zijn pico bello.
Nu heb ik wat onderzoek gedaan, en dit schijnt een veel voorkomend probleem te zijn bij tuners van deze leeftijd.
Volgens een aantal topics op Circuits-online is de boosdoener een zogeheten keramisch bandfilter. enkele voorbeelden van zo'n filter : Klik.
Als ik het goed begrijp zijn dit 2 spoeltjes en 2 condensatortjes die in een serie/paralel schakeling staan, en met z'n allen in een keramisch huisje zitten.
Het probleem schijn bij die condensators te zitten, als er een door de leeftijd gaat verlopen is de zaak niet meer in balans en komen er dit soort problemen van.
Omwisselen van dit filter zou het probleem moeten verhelpen.
Nu mijn vragen :
- Kan ik dit zelf repareren ? ik weet niet of dit alleen een kwestie is van het onderdeeltje omwisselen is, of dat de tuner ook weer moet worden afgeregeld.
Ik heb verder geen verstand van HF en daar ook de meet en test apparatuur niet voor.
- Wat voor waarde (in Mhz) moet dat nieuwe filter hebben ? in de service manual kan ik dat niet terug vinden.
- En welke zou er dan vernieuwd moeten worden ? in het schema staan er namelijk meerdere aangegeven.
Foto van de PCB :
Voor wie wil meedenken staat hieronder de service manual.
[edit: service manual in 1 bestand toegevoegd.]