Pagina 1 van 2
Unity horn met vintage Philips componenten
Geplaatst: wo 03 apr 2013, 12:06
door Heatside
Zoals de topictitel al zegt ben ik begonnen met een projectje waarbij ik oude Philips componenten gebruik in een Unity horn.
Het gaat om een enkele behuizing die voorzien wordt van een 12v versterkertje en een accu.
De volgende componenten gebruik ik per hoorn:
- 2x AD0160/t4
2x AD5060/sq4
2x AD8066/w4
De Philips kenners onder ons zullen ongetwijfeld al ontdekt hebben dat dit met uitzondering van de AD8066/w4, de bezetting is van een 22RH426 luidspreker.
De reden dat ik voor een Unity horn kies:
- Relatief compact voor een 3-weg (h x b x d: 27 x 44 x 35cm)
Hoog rendement van ongveer 100db 1w/m
Leuk om te bouwen
Onderstaande afbeelding laat het voorlopige ontwerp zien, verdere updates volgen binnenkort.
Re: Unity horn met vintage Philips componenten
Geplaatst: wo 03 apr 2013, 12:16
door ds23man
Grappig, lijkt een beetje op line array kasten zoals die tegenwoordig in de PA wereld gebruikt worden!
Re: Unity horn met vintage Philips componenten
Geplaatst: wo 03 apr 2013, 12:25
door Heatside
ds23man schreef:Grappig, lijkt een beetje op line array kasten zoals die tegenwoordig in de PA wereld gebruikt worden!
Vaak passen ze daar wel multiple entry horns toe maar dan wel op een andere manier. De bedenker van dit systeem is Tom Danley en het idee erachter is dat de hoorn zich gedraagt als een puntbron.
Re: Unity horn met vintage Philips componenten
Geplaatst: wo 03 apr 2013, 12:34
door ds23man
Dat is bij line array kasten ook de bedoeling, anders kun je ze nooit bovenelkaar hangen.
Re: Unity horn met vintage Philips componenten
Geplaatst: wo 03 apr 2013, 13:04
door Ivo
Ik ben heel benieuwd naar het resultaat. Ik vind het een fascinerend principe, maar the proof is in the pudding en ik heb nog nooit een Unityhoorn gehoord.
Re: Unity horn met vintage Philips componenten
Geplaatst: wo 03 apr 2013, 13:14
door bartsegers
Is dit principe ook mogelijk zonder tweeter " op de as" ?
Ik zie 2 tweeters, maar mis de direct stralende. Is die nodig?
Wel leuk weer eens een hoorntje hier

Re: Unity horn met vintage Philips componenten
Geplaatst: wo 03 apr 2013, 13:32
door Heatside
bartsegers schreef:
Ik zie 2 tweeters, maar mis de direct stralende
Er is inderdaad geen direct stralende tweeter. De hoorn zal door een twee-kanaals versterkertje aangestuurd worden en dat is het makkelijkste als er even aantallen drivers aanwezig zijn.
In de PA- wereld zijn in het verleden verschillende systemen geweest die tweeters op één hoorn plaatste. Als ik me niet vergis vooral Renkus Heinz en EV.
mijn tweeters komen met behulp van dit verloopje bij elkaar:
Re: Unity horn met vintage Philips componenten
Geplaatst: wo 03 apr 2013, 13:41
door Vinculum
Heel bijzonder concept! Had er nog nooit van gehoord. Je creeert een soort breedbander/coaxiaal uit meerdere units.
Mijn boerenverstand zegt alleen dat de subtiele tweetertrillingen flink in de verdrukking zullen komen door a) het tunneltje waar ze doorheen moeten en b) het geweld van de woofers en de mids die later in de hoorn zitten.
En hoe zit het met de afstanden? De tweetergeluiden moeten een veel grotere afstand afleggen dan de mid en de woofers. Hoe krijg je die akoustisch op 1 lijn?
Verder ben ik wel heel erg benieuwd hiernaar en naar jouw ontwerp gezien jouw creatieve ontwerpen uit het verleden! Ga je Breda halen?

Re: Unity horn met vintage Philips componenten
Geplaatst: wo 03 apr 2013, 13:49
door ds23man
Weet je zeker dat het wel werkt met gewone tweeters? Het principe is gebaseerd op compressiedrivers. Het laag en mid worden door kamer ervoor tot compressiedriver omgetransformeerd en op het uiteinde komt een echt compressiedriver.
Re: Unity horn met vintage Philips componenten
Geplaatst: wo 03 apr 2013, 14:20
door Heatside
Vinculum schreef:
Mijn boerenverstand zegt alleen dat de subtiele tweetertrillingen flink in de verdrukking zullen komen door a) het tunneltje waar ze doorheen moeten en b) het geweld van de woofers en de mids die later in de hoorn zitten.
En hoe zit het met de afstanden? De tweetergeluiden moeten een veel grotere afstand afleggen dan de mid en de woofers. Hoe krijg je die akoustisch op 1 lijn?
Wat de woofers en mids zullen doen met het geluid van de tweeters zal de tijd leren. Voorlopig ga ik eerst eens kijken hoe het bouwen lukt en dan komen de antwoorden op de vragen vanzelf.
Vinculum schreef:Verder ben ik wel heel erg benieuwd hiernaar en naar jouw ontwerp gezien jouw creatieve ontwerpen uit het verleden! Ga je Breda halen?

Eerlijk gezegd heb ik nog helemaal niet in mijn agenda gekeken of ik naar Breda kan komen, het is een hobby project dat in wat verloren uurtjes gedaan zal worden. Ik zal het wel in mijn achterhoofd houden
ds23man schreef:Weet je zeker dat het wel werkt met gewone tweeters? Het principe is gebaseerd op compressiedrivers. Het laag en mid worden door kamer ervoor tot compressiedriver omgetransformeerd en op het uiteinde komt een echt compressiedriver.
Dat is nog even de vraag. Arjank heeft al eens geëxperimenteerd met deze tweeter op een hoorn en boekte daar hele leuke resultaten mee. Als ik zonder compressie voldoende rendement haal om de midsectie bij te houden is het prima.
Re: Unity horn met vintage Philips componenten
Geplaatst: wo 03 apr 2013, 14:25
door Ivo
Heatside schreef:
mijn tweeters komen met behulp van dit verloopje bij elkaar:
20130317_173130.jpg
Mooi bedacht.
Re: Unity horn met vintage Philips componenten
Geplaatst: wo 03 apr 2013, 14:27
door Ivo
En niet zonder precedent...

Re: Unity horn met vintage Philips componenten
Geplaatst: wo 03 apr 2013, 14:31
door Vinculum
Pfff, daar zal een stoot geluid uitgekomen zijn!
Re: Unity horn met vintage Philips componenten
Geplaatst: wo 03 apr 2013, 14:35
door Ivo
Vinculum schreef:En hoe zit het met de afstanden? De tweetergeluiden moeten een veel grotere afstand afleggen dan de mid en de woofers. Hoe krijg je die akoustisch op 1 lijn?
TD (Tom Danley) stelt dat het in principe in orde is, wanneer de drivers ergens binnen een halve golflengte van de wisselfrequentie vallen. Hoe lager de wisselfrequentie, hoe groter de toelaatbare afstand is. Tussen woofer en mid zal dat wel loslopen, schat ik in, maar de overgang naar de tweeter wordt misschien krap.
Maar als je niks probeert, heb je ook geen lol.
Re: Unity horn met vintage Philips componenten
Geplaatst: wo 03 apr 2013, 14:52
door Heatside
Ivo schreef:Vinculum schreef:En hoe zit het met de afstanden? De tweetergeluiden moeten een veel grotere afstand afleggen dan de mid en de woofers. Hoe krijg je die akoustisch op 1 lijn?
TD (Tom Danley) stelt dat het in principe in orde is, wanneer de drivers ergens binnen een halve golflengte van de wisselfrequentie vallen. Hoe lager de wisselfrequentie, hoe groter de toelaatbare afstand is. Tussen woofer en mid zal dat wel loslopen, schat ik in, maar de overgang naar de tweeter wordt misschien krap.
Het is de bedoeling om rond de 1200hz te gaan filteren. Dan heb ik een halve golflengte van ongeveer 14cm, als het goed is blijf ik daar net binnen.
Ivo schreef:Maar als je niks probeert, heb je ook geen lol.
Dat is ook mijn instelling

Re: Unity horn met vintage Philips componenten
Geplaatst: wo 03 apr 2013, 20:56
door Heatside
Voorlopig wil ik de originele crossover frequentie van 500hz aanhouden tussen de AD8066/w4 en de ad5060/sq4.
Volgens hornresp komt de ad5060sq/sq4 met originele achterkamer namelijk niet lager:
Stel dat ik de achterkamer kleiner maak (0.1l) krijg ik de volgende respons. Hij is dan inzetbaar vanaf ongeveer 300hz.
De hoorns zijn gesimuleerd als offset hoorn met gesloten achterkamer (4Pi).
Helaas heb ik geen programma's om iets te simuleren voor de tweeter. Wel heb ik bekeken wat de opties zijn voor de AD8066/w4. Met een offset hoorn met een gesloten achterkamer kreeg ik niet voor elkaar wat ik voor ogen had. Een offset hoorn met gepoortte achterkamer lijkt er al meer op. De kunst is om de voorkamer zo klein mogelijk te krijgen en de achterkamer zo groot mogelijk. De Achterkamer zal ik rond 100hz afstemmen, daaronder valt de boel stijl af.
Echt overtuigd ben ik niet maar dit is voorlopig het beste resultaat dat ik gehaald heb met deze driver.
2pi ziet het er gelukkig stukken beter uit:
Tot zover deze update.
Re: Unity horn met vintage Philips componenten
Geplaatst: wo 03 apr 2013, 22:42
door bartsegers
Pas je nu wel of niet compressie toe bij je woofer en midrange ?
Re: Unity horn met vintage Philips componenten
Geplaatst: wo 03 apr 2013, 22:45
door Heatside
bartsegers schreef:Pas je nu wel of niet compressie toe bij je woofer en midrange ?
Bij zowel mijn woofer als midrange pas ik compressie toe. De mids hebben een kleine voorkamer met een korte poort. De woofer heeft een iets grotere voorkamer met een grotere poort, dat is eerder een manifold afstemming.
Re: Unity horn met vintage Philips componenten
Geplaatst: vr 05 apr 2013, 12:58
door michelvandebeek
Leuk om dit hier te zien! Zeer interessant concept ...
Heb zelf ook aardig gestoeid met hoorns waaraan / -in drivers op verschillende posities gemonteerd werden. Een tip ... probeer eerst zoveel als mogelijk proefhoorns te maken van 'waaibomenhout'. De kans is namelijk groot dat je wat iteraties nodig zal hebben. Besteed veel aandacht aan de filtering ... een van de belangrijkste succesfactoren voor het slagen van dit soort ontwerpen.
Re: Unity horn met vintage Philips componenten
Geplaatst: vr 05 apr 2013, 16:49
door bartsegers
mocht je ooit nog 1 losse compressiondriver nodig hebben, dan heb ik er hier nog eentje liggen van peavey.
(een nieuwe, niet heel zware)
het is er maar eentje, maar wellicht wel handig.
Re: Unity horn met vintage Philips componenten
Geplaatst: ma 08 apr 2013, 9:16
door Heatside
michelvandebeek schreef:Leuk om dit hier te zien! Zeer interessant concept ...
Besteed veel aandacht aan de filtering ... een van de belangrijkste succesfactoren voor het slagen van dit soort ontwerpen.
En daar ligt nu net mijn probleem, ik heb geen middelen om metingen uit te voeren en van filtering heb ik nog weinig kaas gegeten. Voorlopig is mijn doel om het originele filter te gebruiken, wel zal de crossover frequentie van mid naar hoog moeten veranderen. deze ligt nu op 5000hz en zal naar ongeveer 1200hz moeten.
bartsegers schreef:mocht je ooit nog 1 losse compressiondriver nodig hebben, dan heb ik er hier nog eentje liggen van peavey.
(een nieuwe, niet heel zware)
het is er maar eentje, maar wellicht wel handig.
Bedankt voor de hint. Voorlopig probeer ik het met de originele tweeters, mede door de relatief lage fs waardoor ik ze al laag in kan zetten. Als ik met een enkele cd ga werken zal ik heel het concept moeten veranderen (triampen?)
Re: Unity horn met vintage Philips componenten
Geplaatst: di 14 mei 2013, 22:29
door Heatside
Op dit moment staat de behuizing gelijmd te wachten op een TA2020 bordje.
Re: Unity horn met vintage Philips componenten
Geplaatst: wo 15 mei 2013, 10:34
door arjank
Heatside schreef:Op dit moment staat de behuizing gelijmd te wachten op een TA2020 bordje.
+1
Cool, ben benieuwd!
Re: Unity horn met vintage Philips componenten
Geplaatst: wo 15 mei 2013, 10:40
door bartsegers
Mooi zaag en freeswerk!
Hoop dat de philipsen matchen met de looks, dan zit het wel goed

Re: Unity horn met vintage Philips componenten
Geplaatst: wo 15 mei 2013, 12:02
door Heatside
Eigenlijk is alles redelijk quick and dirty gebouwd. Het zaagwerk is vrij vrij strak maar de handgrepen en andere gaten zijn gewoon met gatenzaag en decopeerzaag gemaakt. De frees heb ik enkel gebruikt voor de afrondingen.