audio meten met externe USB geluidskaart

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
pvdm
Berichten: 6
Lid geworden op: za 09 feb 2013, 22:38
Locatie: Castricum
Contacteer:

audio meten met externe USB geluidskaart

Bericht door pvdm »

Ik wil graag audio meten, en dan vooral een spectrum analyse van zeg 20 Hz - 20 kHz. Daar wil ik graag een computer voor gebruiken, en dan het programma VA - Visual Analyser, zie hier: http://www.sillanumsoft.org/prod01.htm

Het plaatje wat ik er nu uitkrijg, met de ingebouwde geluidskaart dus, is zoals dit: (zie onderste grafiek)
spectrum sweep testcd.jpg
Dit zou een rechte sweep van een test-cd moeten zijn. Maar dat is hij dus niet. Vergeet het laag, let even op de hoge frequenties, die nemen langzaam af. Ik vermoed dat de goedkope audio chip op het mainboard de boosdoener is.

Dus, ik vermoed dat een betere geluidskaart aan de orde is. Nu wil ik graag een externe, want laptop én mogelijkheid om aan verschillende computers te hangen.
Welke USB geluidskaart is hiervoor nu goed geschikt? Ik denk bv. aan een Tascam, zoals de US-100, mits die recht is tot 20kHz.
Maar ik vind dit veel geld, en er zitten veel functies op die ik nooit ga gebruiken.

Dus de vraag is: heeft er iemand ervaring met een dergelijk apparaat en/of kan een aanbeveling doen?

Alvast hartelijk bedankt
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: audio meten met externe USB geluidskaart

Bericht door Henkjan »

als je ff gezocht had, dan was je dit topic tegegekomen:
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 25&t=11024
pvdm
Berichten: 6
Lid geworden op: za 09 feb 2013, 22:38
Locatie: Castricum
Contacteer:

Re: audio meten met externe USB geluidskaart

Bericht door pvdm »

Hallo Henkjan,

Bedankt voor je bericht.

Ik kan het antwoord op mijn vraag niet helemaal uit die thread halen, maar goed.
Ik koop een TASCAM en hoop dat hij goed is.

-Philip.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: audio meten met externe USB geluidskaart

Bericht door bartsegers »

Als je geen poespas nodig hebt is een eenvoudig kaartje als de behringer uca-200 of uca-202 perfect

Meet echt heel netjes vlak.
Kost denk ik een fractie van de tascam.
pvdm
Berichten: 6
Lid geworden op: za 09 feb 2013, 22:38
Locatie: Castricum
Contacteer:

Re: audio meten met externe USB geluidskaart

Bericht door pvdm »

Bedankt voor je post.

Als het rechter meet dan zoals in mijn screenshot, dan ga ik denk ik voor zo'n kaartje. Ik heb idd geen poespas nodig. En het moet op linux werken, eigenlijk.

-Philip
Gebruikersavatar
MarcoSQ
Berichten: 1106
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 20:45
Locatie: Mijdrecht

Re: audio meten met externe USB geluidskaart

Bericht door MarcoSQ »

Prima tips wat betreft de geluidskaarten denk ik, niks aan toe te voegen.

Ik zie dat het programma dit soort afwijkingen ook kan compenseren (frequency response compensation, zie screenshot hieronder). Ken het programma verder niet, dus je zult even in de handleiding moeten graven hoe dit werkt :lol: .
Naamloos.png
ALS de meetafwijking consistent is, is hiervoor compenseren dus misschien al genoeg, en kan de portemonnee gesloten blijven ? (Ik ken je toepassing niet, en weet dus ook niet hoe exact je het resultaat nodig hebt...)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: audio meten met externe USB geluidskaart

Bericht door Pjotr »

bartsegers schreef:
Als je geen poespas nodig hebt is een eenvoudig kaartje als de behringer uca-200 of uca-202 perfect

Meet echt heel netjes vlak.
Kost denk ik een fractie van de tascam.
Is i.d.d. een prima kaartje voor rond de 25 euries. Nadeel is wel dat er géén microfoonversterker in zit.

Zelf heb ik VA een jaartje geleden eens geprobeerd onder XP maar dat liep toen niet zo lekker. Synchroniseerde niet zo goed met de geluidskaart. Misschien is het nu wat beter?
pvdm
Berichten: 6
Lid geworden op: za 09 feb 2013, 22:38
Locatie: Castricum
Contacteer:

Re: audio meten met externe USB geluidskaart

Bericht door pvdm »

welk programma gebruik je nu dan?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: audio meten met externe USB geluidskaart

Bericht door Pjotr »

pvdm schreef:
welk programma gebruik je nu dan?
ARTA
pvdm
Berichten: 6
Lid geworden op: za 09 feb 2013, 22:38
Locatie: Castricum
Contacteer:

Re: audio meten met externe USB geluidskaart

Bericht door pvdm »

Pjotr schreef:
I see. 'ns Kieken of we dat onder wine kunnen laten draaien.
Tanx.

-Philip

edit: I see. commercial software. license key. laat maar.
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: audio meten met externe USB geluidskaart

Bericht door Ivo »

Arta draait ook in demo mode, je kunt alles doen alleen niet opslaan. Maar grafiekjes kun je opslaan dmv screenshots.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: audio meten met externe USB geluidskaart

Bericht door Pjotr »

pvdm schreef:
edit: I see. commercial software. license key. laat maar.
Leuke binnenkomer op een forum waar de meesten het gebruiken of i.i.g. kennen....

Typisch gevalletje van wat de boer niet weet wat de boer niet vreet :roll:
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: audio meten met externe USB geluidskaart

Bericht door markbakk »

En gezien de uitgaven aan hifi van de gemiddelde liefhebber is de licentie van ARTA een spotkoopje. Mag een softwareboer ook wat verdienen?
Overigens kan ARTA ook responsegegevens exporteren in de demostand. Prima stukje gereedschap hoor!
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: audio meten met externe USB geluidskaart

Bericht door Pjotr »

Komt nog bij dat het niet eens commercieel is maar een project van de universiteit van Split en die jongens weten goed wat ze doen. De licentie die voor een dergelijke kwaliteit gevraagd wordt is i.d.d. belachelijk laag in vergelijk met commerciële meet systemen en wordt gebruikt om de kosten te dekken.

Het staat je vrij om de gratis versie te gebruiken. Die is volledig functioneel op de beperking na dat je geen responsiefiles kun saven. Voor simpel meetwerk om mee te beginnen heb je die functionaliteit ook niet nodig. De plotjes zelf kun je ook in de gratis versie voor later gebruik kopiëren naar het clip board.
Plaats reactie