audio meten met externe USB geluidskaart
Moderator: Beheerdersteam
audio meten met externe USB geluidskaart
Ik wil graag audio meten, en dan vooral een spectrum analyse van zeg 20 Hz - 20 kHz. Daar wil ik graag een computer voor gebruiken, en dan het programma VA - Visual Analyser, zie hier: http://www.sillanumsoft.org/prod01.htm
Het plaatje wat ik er nu uitkrijg, met de ingebouwde geluidskaart dus, is zoals dit: (zie onderste grafiek)
Dit zou een rechte sweep van een test-cd moeten zijn. Maar dat is hij dus niet. Vergeet het laag, let even op de hoge frequenties, die nemen langzaam af. Ik vermoed dat de goedkope audio chip op het mainboard de boosdoener is.
Dus, ik vermoed dat een betere geluidskaart aan de orde is. Nu wil ik graag een externe, want laptop én mogelijkheid om aan verschillende computers te hangen.
Welke USB geluidskaart is hiervoor nu goed geschikt? Ik denk bv. aan een Tascam, zoals de US-100, mits die recht is tot 20kHz.
Maar ik vind dit veel geld, en er zitten veel functies op die ik nooit ga gebruiken.
Dus de vraag is: heeft er iemand ervaring met een dergelijk apparaat en/of kan een aanbeveling doen?
Alvast hartelijk bedankt
Het plaatje wat ik er nu uitkrijg, met de ingebouwde geluidskaart dus, is zoals dit: (zie onderste grafiek)
Dit zou een rechte sweep van een test-cd moeten zijn. Maar dat is hij dus niet. Vergeet het laag, let even op de hoge frequenties, die nemen langzaam af. Ik vermoed dat de goedkope audio chip op het mainboard de boosdoener is.
Dus, ik vermoed dat een betere geluidskaart aan de orde is. Nu wil ik graag een externe, want laptop én mogelijkheid om aan verschillende computers te hangen.
Welke USB geluidskaart is hiervoor nu goed geschikt? Ik denk bv. aan een Tascam, zoals de US-100, mits die recht is tot 20kHz.
Maar ik vind dit veel geld, en er zitten veel functies op die ik nooit ga gebruiken.
Dus de vraag is: heeft er iemand ervaring met een dergelijk apparaat en/of kan een aanbeveling doen?
Alvast hartelijk bedankt
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33822
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: audio meten met externe USB geluidskaart
als je ff gezocht had, dan was je dit topic tegegekomen:
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 25&t=11024
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 25&t=11024
Re: audio meten met externe USB geluidskaart
Hallo Henkjan,
Bedankt voor je bericht.
Ik kan het antwoord op mijn vraag niet helemaal uit die thread halen, maar goed.
Ik koop een TASCAM en hoop dat hij goed is.
-Philip.
Bedankt voor je bericht.
Ik kan het antwoord op mijn vraag niet helemaal uit die thread halen, maar goed.
Ik koop een TASCAM en hoop dat hij goed is.
-Philip.
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Re: audio meten met externe USB geluidskaart
Als je geen poespas nodig hebt is een eenvoudig kaartje als de behringer uca-200 of uca-202 perfect
Meet echt heel netjes vlak.
Kost denk ik een fractie van de tascam.
Meet echt heel netjes vlak.
Kost denk ik een fractie van de tascam.
Re: audio meten met externe USB geluidskaart
Bedankt voor je post.
Als het rechter meet dan zoals in mijn screenshot, dan ga ik denk ik voor zo'n kaartje. Ik heb idd geen poespas nodig. En het moet op linux werken, eigenlijk.
-Philip
Als het rechter meet dan zoals in mijn screenshot, dan ga ik denk ik voor zo'n kaartje. Ik heb idd geen poespas nodig. En het moet op linux werken, eigenlijk.
-Philip
Re: audio meten met externe USB geluidskaart
Prima tips wat betreft de geluidskaarten denk ik, niks aan toe te voegen.
Ik zie dat het programma dit soort afwijkingen ook kan compenseren (frequency response compensation, zie screenshot hieronder). Ken het programma verder niet, dus je zult even in de handleiding moeten graven hoe dit werkt
.
ALS de meetafwijking consistent is, is hiervoor compenseren dus misschien al genoeg, en kan de portemonnee gesloten blijven ? (Ik ken je toepassing niet, en weet dus ook niet hoe exact je het resultaat nodig hebt...)
Ik zie dat het programma dit soort afwijkingen ook kan compenseren (frequency response compensation, zie screenshot hieronder). Ken het programma verder niet, dus je zult even in de handleiding moeten graven hoe dit werkt
Re: audio meten met externe USB geluidskaart
Is i.d.d. een prima kaartje voor rond de 25 euries. Nadeel is wel dat er géén microfoonversterker in zit.bartsegers schreef:Als je geen poespas nodig hebt is een eenvoudig kaartje als de behringer uca-200 of uca-202 perfect
Meet echt heel netjes vlak.
Kost denk ik een fractie van de tascam.
Zelf heb ik VA een jaartje geleden eens geprobeerd onder XP maar dat liep toen niet zo lekker. Synchroniseerde niet zo goed met de geluidskaart. Misschien is het nu wat beter?
Re: audio meten met externe USB geluidskaart
I see. 'ns Kieken of we dat onder wine kunnen laten draaien.Pjotr schreef:
Tanx.
-Philip
edit: I see. commercial software. license key. laat maar.
Re: audio meten met externe USB geluidskaart
Arta draait ook in demo mode, je kunt alles doen alleen niet opslaan. Maar grafiekjes kun je opslaan dmv screenshots.
Re: audio meten met externe USB geluidskaart
Leuke binnenkomer op een forum waar de meesten het gebruiken of i.i.g. kennen....pvdm schreef:edit: I see. commercial software. license key. laat maar.
Typisch gevalletje van wat de boer niet weet wat de boer niet vreet
Re: audio meten met externe USB geluidskaart
En gezien de uitgaven aan hifi van de gemiddelde liefhebber is de licentie van ARTA een spotkoopje. Mag een softwareboer ook wat verdienen?
Overigens kan ARTA ook responsegegevens exporteren in de demostand. Prima stukje gereedschap hoor!
Overigens kan ARTA ook responsegegevens exporteren in de demostand. Prima stukje gereedschap hoor!
Re: audio meten met externe USB geluidskaart
Komt nog bij dat het niet eens commercieel is maar een project van de universiteit van Split en die jongens weten goed wat ze doen. De licentie die voor een dergelijke kwaliteit gevraagd wordt is i.d.d. belachelijk laag in vergelijk met commerciële meet systemen en wordt gebruikt om de kosten te dekken.
Het staat je vrij om de gratis versie te gebruiken. Die is volledig functioneel op de beperking na dat je geen responsiefiles kun saven. Voor simpel meetwerk om mee te beginnen heb je die functionaliteit ook niet nodig. De plotjes zelf kun je ook in de gratis versie voor later gebruik kopiëren naar het clip board.
Het staat je vrij om de gratis versie te gebruiken. Die is volledig functioneel op de beperking na dat je geen responsiefiles kun saven. Voor simpel meetwerk om mee te beginnen heb je die functionaliteit ook niet nodig. De plotjes zelf kun je ook in de gratis versie voor later gebruik kopiëren naar het clip board.
