Pagina 1 van 2

Bouw Sub met Eminence Lab 12

Geplaatst: vr 29 mar 2013, 22:55
door Paul groot
Hoi (daar ben ik weer),
Ik ga een sub maken ofschoon ik mooi en genoeg laag heb maar gewoon zin heb om te klooien…………….jullie kennen die kriebels wel…………
Ik heb wat vragen waarop ik hoop antwoorden te krijgen van jullie.
De sub zal een inhoud van ca. 80 liter krijgen, is dat de juiste inhoud voor een Eminence Lab 12.? Staat op de data sheet.
Quote;
Specificaties:
- 12" luidspreker
- ontworpen voor het weergeven van sublage tonen
- belastbaarheid: 400W
- impedantie: 6 Ohm
- resonantiefrequentie: 22
- frequentiebereik: 25 tot 125 Hz
- gevoeligheid: 89.2 dB
- papieren conus verstevigd met kevlar
- geperste stalen basket
- 3" spreekspoel
- gestapelde ferriet magneten
- geadviseerd cabinetvolume gesloten: 26 tot 31 l
- geadviseerd cabinetvolume geventileerd: 36 tot 79 l
Buitenmaat ca 50 x 50 x 50 cm met 3 dubbel 22mm MDF. (Een beetje spelen zal ik met de afmetingen om die ca. 80 liter netto te bereiken.)
Het mooiste vind ik als hij “downfired”, dan is er ook weinig kans op beschadigingen.
Heeft dat nog nadelen? Adviseren jullie wellicht dat de driver “zichtbaar” moet worden?
Als downfiring prima, is zijn er dan nog minimale afmetingen voor de openingen onder rondom?
De Sub komt links van de rechter speaker van de foto dus ik heb plenty ruimte. Hoger dan de buitenmaat van 50 wil ik niet want dan komt ie te veel in het zicht als ik een film kijk, als ik het doek laat zakken etc.
Versterking van de sub zal door een Conrad versterkertje gebeuren.
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/3010 ... ule-actief

Ik hoop wederom op jullie input.
Ps
Reden van de sub is dat ik dan volledig gebruik maak van de mogelijkheden van spelers, kanalen van pre-amps etc. en daarmee alleen het nodige “process” op de versterkers.
FYI Het active filter (naast de dubbele MonoBill’s) is naar een ontwerp van Jack Pieterson, genaamd de dirigent. Enigszins gemodificeerd door Robert D van dit forum. Werkt fantastisch.

Re: Bouw Sub met Eminence Lab 12

Geplaatst: vr 29 mar 2013, 23:37
door RobertD
Zyklop toch te groot, Paul?

Re: Bouw Sub met Eminence Lab 12

Geplaatst: vr 29 mar 2013, 23:40
door Paul groot
Dit moet genoeg zijn toch?

Re: Bouw Sub met Eminence Lab 12

Geplaatst: vr 29 mar 2013, 23:46
door Spekkie99
Leuk, maak je hem gesloten of met een reflex pijp?

Re: Bouw Sub met Eminence Lab 12

Geplaatst: vr 29 mar 2013, 23:58
door Paul groot
Spekkie99 schreef:
Leuk, maak je hem gesloten of met een reflex pijp?
Hoi Spekkie,
met dikke reflexpijp, dan gaat ie door naar het hele laag .............

Re: Bouw Sub met Eminence Lab 12

Geplaatst: za 30 mar 2013, 0:20
door Spekkie99
krijg morgen ook een shiva mk3 12 incher en twijfel nog tussen gesloten en gepoort nl.

je main speakers zien er ook goed uit, heb je daar ook een verslag van gemaakt?

ik zou voor de versterking kijken naar een hypex module, verwacht daar iets meer kwaliteit van.

ik ga je even volgen.

gr,
gerwin

Re: Bouw Sub met Eminence Lab 12

Geplaatst: za 30 mar 2013, 8:23
door Paul groot
Hoi Gerwin
de bouw staat hier http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... f=3&t=8300
als hij er nog staat.?

Ik heb de materialen al gekocht, wacht tot ze binnen komen dus ik switch niet over naar ander versterkertje (voorlopig).

Re: Bouw Sub met Eminence Lab 12

Geplaatst: za 30 mar 2013, 11:19
door Paul groot
Het mooiste vind ik als hij “downfired”, dan is er ook weinig kans op beschadigingen.
Heeft dat nog nadelen? Adviseren jullie wellicht dat de driver “zichtbaar” moet worden?
....................... :rock:

Niemand?

Re: Bouw Sub met Eminence Lab 12

Geplaatst: za 30 mar 2013, 11:31
door Spekkie99
Downfiring hangt de woofer wel naar beneden. De zwaartekracht beïnvloed dan de uitslag en evt uithangen. Maar gezien het aantal df subs kan je afvragen of dat een groot nadeel is.

Re: Bouw Sub met Eminence Lab 12

Geplaatst: za 30 mar 2013, 11:56
door Paul groot
ha.....dank je.....hij gaat dus downfiren.......

Re: Bouw Sub met Eminence Lab 12

Geplaatst: di 02 apr 2013, 22:47
door Paul groot
Het was buiten koud..............dus afgelopen weekend lekker door-geklust.....
Nu wachten op de versterker, speaker en een baspoortje halen en dan schuren, gronden en bijtsen.

Re: Bouw Sub met Eminence Lab 12

Geplaatst: di 02 apr 2013, 23:07
door Paul groot
Wie weet of ik de baspoort ook naar onder moet plaatsen of aan de zijkant?
Er komt een poort van speaker & co in van 10cm.
............

Re: Bouw Sub met Eminence Lab 12

Geplaatst: wo 03 apr 2013, 22:13
door RobertD
Volgens mij moet zo,n poort een beetje kunnen ademen,dus ik zou hem naar achteren laten wijzen. Naar beneden lijkt me wat benauwd. Hoe heb je de poort gekozen? Heb je een tekening van de kast?

Re: Bouw Sub met Eminence Lab 12

Geplaatst: wo 03 apr 2013, 22:32
door Spekkie99
Poortlengte en diameter, liters moeten wel op elkaar afgestemd worden.

Als de sub df wordt moet er toch ruimte onder komen om de woofer te laten ademen, dan kan de poort er ook wel bij.

Re: Bouw Sub met Eminence Lab 12

Geplaatst: do 04 apr 2013, 22:30
door Paul groot
Ok jongens
ik doe even een schets van de kast erbij,
dan ben ik benieuwd naar jullie mening.
De NETTO kastinhoud is fors; 95 liter.
Opm; 1 kant van de onderzijde is niet "open".
Hij kan van onderaf dus alleen maar 3 kanten op stralen.........(als dat juist verwoord is).

gr
en alvast bedankt,
Paul

Re: Bouw Sub met Eminence Lab 12

Geplaatst: za 06 apr 2013, 22:48
door Paul groot
De eerste stappen gaan meestal snel.
Daarna is het detailwerk tijdrovender…………………………… maar we komen er wel.
Baspoortje komt aan de korte-zijkant.
Risicoloos denk ik.
Ik moet voor dat € 3,- pijpje wel ca. 50km rijden………..maar je moet er wat voor overhebben…….
Gr
Paul

Re: Bouw Sub met Eminence Lab 12

Geplaatst: za 06 apr 2013, 23:11
door Spekkie99
Ziet er goed uit.

PIjpje wel met van die mooie toeters eraan?

Re: Bouw Sub met Eminence Lab 12

Geplaatst: za 06 apr 2013, 23:17
door Paul groot
:twisted:

Re: Bouw Sub met Eminence Lab 12

Geplaatst: za 06 apr 2013, 23:39
door Spekkie99
12 inch verzet best wat lucht, zonder toeters meer kans op poortruis.

vandaag net zon toeter gekocht bij speakerenco, 27 euri.

verkeerde besparing vlgs mij.

Re: Bouw Sub met Eminence Lab 12

Geplaatst: zo 07 apr 2013, 12:22
door morca
Idd poorten beter afronden ivm turbulentie.

Re: Bouw Sub met Eminence Lab 12

Geplaatst: zo 07 apr 2013, 13:36
door Paul groot
ok
deze dus........

dan gaan we die halen........
thanks
paul

Re: Bouw Sub met Eminence Lab 12

Geplaatst: zo 07 apr 2013, 16:00
door Spekkie99
Helemaal goed!

Re: Bouw Sub met Eminence Lab 12

Geplaatst: zo 07 apr 2013, 16:38
door Paul groot
Als het meezit komt ie deze week eraan.............ongeveer samen met speakertje.

Ik ben aant schuren en plamuren.
Hij wordt zwart omdat ie niet in het "zicht" komt als ik eerst wilde.
Mijn vrouw zei; Hij komt achter de bank Paul.................

En omdat ik de baas ben.........maar mijn vrouw erg overtuigend kan zijn soms......... :twisted:

Re: Bouw Sub met Eminence Lab 12

Geplaatst: zo 07 apr 2013, 17:40
door Spekkie99
10 cm versie?
poortlengte nog ff berekenen zeker?

Re: Bouw Sub met Eminence Lab 12

Geplaatst: zo 07 apr 2013, 18:42
door Paul groot
Inderdaad....de 10cm.

tja............poortlengte.............geen notie.
Ken jij dat op basis van de gegevens uitrekenen?