Ik ben bezig met een luidspreker simulatie en gebruik daarvoor de combinatie ARTA/LIPM en Boxsim. Ik kan inmiddels goed uit de voeten met deze software, maar loopt toch tegen wat gekke dingen aan in Boxsim. Zo heb ik er zo nu en dan last van dat ik bepaalde menu opties niet meer kan aankiezen (zijn dan ook uitgegrijsd). Ik moet dan het programma afsluiten en opnieuw opstarten. Zijn er meer mensen die dit hebben onder Windows 7?
Verder vraag ik me af of het gedrag voor impedantiecorrectie wel klopt. Ik meet met LIMP de impedantie en exporteer dat naar een ZMA-file die ik bij de luidsprekerkenmerken kan importeren. Daarboven staat een verhaaltje dat alleen rekening wordt gehouden met de impedantie als er sprake is van een 'integrated enclosure'. Daarmee wordt de optie bedoeld voor tweeters om geen rekening te houden met T/S-parameters voor behuizingen. Het programma bypassed dan dus kennelijk alle parameters op dit gebied en kijkt alleen naar ingevoerde impedantie en frequentie karakteristieken. Ik kan niet overzien of dat zo maar kan.
Bij het importeren van ZMA en FRD files bevat de file standaard teveel data (720 records) dit wordt dan teruggebracht tot 600 records. Het is me niet duidelijk welke records geschrapt worden, want ik zie wel complete frequentie en impedantiegrafieken.
Boxsim vraagjes
Moderator: Beheerdersteam
Re: Boxsim vraagjes
Laat me raden: dit heb je bijv. met de "Weicheneditor"? Het probleem is dat je dat venster opent en niet meer sluit, maar wel een ander venster (bijv. het hoofdvenster) selecteert. Het venster staat dan nog open maar je ziet 'm niet meer. Je kunt ze weer tevoorschijn halen onder "Fenster" (ik heb nog steeds de Duitse versie overigens, dus ik weet ff niet hoe alles in het Engels heet).Taita schreef:Zo heb ik er zo nu en dan last van dat ik bepaalde menu opties niet meer kan aankiezen (zijn dan ook uitgegrijsd). Ik moet dan het programma afsluiten en opnieuw opstarten. Zijn er meer mensen die dit hebben onder Windows 7?
De beste optie is om de impedantie (en ook de response) te meten met de driver in de uiteindelijke box. Kan dat niet dan gebruikt Boxsim de combinatie van T/S parameters en gemeten impedantie. Volgens mij werkt dat vrij aardig, tenzij jouw driver sterk afwijkt van de opgegeven parameters (bijv. als de driver nog hagelnieuw is en de surround nog soepel moet worden gespeeld).Verder vraag ik me af of het gedrag voor impedantiecorrectie wel klopt. Ik meet met LIMP de impedantie en exporteer dat naar een ZMA-file die ik bij de luidsprekerkenmerken kan importeren. Daarboven staat een verhaaltje dat alleen rekening wordt gehouden met de impedantie als er sprake is van een 'integrated enclosure'. Daarmee wordt de optie bedoeld voor tweeters om geen rekening te houden met T/S-parameters voor behuizingen. Het programma bypassed dan dus kennelijk alle parameters op dit gebied en kijkt alleen naar ingevoerde impedantie en frequentie karakteristieken. Ik kan niet overzien of dat zo maar kan
Ik weet niet precies wat ie doet, maar ik gok dat ie de data gewoon interpoleert. Het frequentiebereik blijft dus hetzelfde alleen hou je minder meetpunten over. Mijn ervaring met het importeren van eigen metingen in Boxsim is erg goed en volgens mij werkt het allemaal netjes.Bij het importeren van ZMA en FRD files bevat de file standaard teveel data (720 records) dit wordt dan teruggebracht tot 600 records. Het is me niet duidelijk welke records geschrapt worden, want ik zie wel complete frequentie en impedantiegrafieken.
Re: Boxsim vraagjes
Bedankt voor de antwoorden. Ik ben best enthousiast over dit (freeware) programma, hoor.Enkele twijfels zijn weggenomen.