Een nieuwe groundsound adept, met oude speakers.

Nieuw hier? Dan lezen we hier graag wie, wat, waar, waarom, etc.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
gerdageert

Een nieuwe groundsound adept, met oude speakers.

Bericht door gerdageert »

Hallo allemaal,
Ik kijk regelmatig even op het forum en wil me graag even voorstellen hier.
Ook heb ik een vraag en zou graag via dit forum wat contacten leggen om mijn hobby nog wat verder te kunnen brengen. Met wederzijdse inbreng hoop ik.
In de jaren 80 heb ik, samen met een inmiddels overleden vriend, twee paar Atkinsons State of the Art Transmission Lines gebouwd. Zie plaatje. Ik deed de kasten en speakers en hij de (actieve) filtering en de mosfet versterkers. We wilden 3-weg actief en 2 weg passief. Dat is wel gelukt, maar er heeft echter altijd een hardnekkige brom in gezeten. Circa 10 jaar geleden heb ik de 4 TL's passief gemaakt, maar eigenlijk is me dat nooit helemaal bevallen.
Onlangs kon ik de hand leggen op een aantal ICEpower versterkermodules van B&O, en heb ik de boel weer actief gemaakt, en wel 4weg actief en 1weg passief.
De versterkers zitten onder in de box ingebouwd, de speakers zijn KEFB139, KEFB110, Audax HD13D37, Focal T21 en de Visaton RHT 12S, uit de jaren 80.
Bij één set gebruik ik een Ashly XR4001 4 weg Xover, en bij de andere set een GroundSound DCN24.
Heb geen elektronika achtergrond, maar solderen en gebruiksaanwijzingen volgen gaat prima, en ik ben voorlopig heel blij met wat ik hoor.
Een enorme verbetering!!
Ik speel veel muziek vanaf de computer via een Apogee Duet. Dat CD-rippen en downloaden (altijd FLAC) is toch wel een hele vooruitgang t.o.v. cassettebandjes :) .
Ik geniet er nu al zeer van, maar het besef dat er door metingen en filterafstellingen nog veel meer uit te halen valt heeft me naar dit forum gebracht.
Ik zou graag in contact komen met iemand die mij een beetje wegwijs kan maken in luidsprekermetingen. Liefst iemand die ook geworsteld heeft met de XOver Wizard van Groundsound. Ik heb wel het boek luidspreker-meettechniek aangeschaft, en een meetmicrofoon, maar ik hik er tegenaan....
Hoe kan ik dat het beste insteken? Topic? Advertentie? Bij voorbaat dank voor de eerste tips.
Veel groeten en audiogenot aan eenieder die dit leest.
Geert
rikpost

Re: Een nieuwe groundsound adept, met oude speakers.

Bericht door rikpost »

Hallo Geert .
Robert heeft voor mij een procedure omschreven over het bouwen van de filters in X over Wizard .
My procedure EQ.pdf
(70.56 KiB) 88 keer gedownload
Let wel dit zijn maar handvaten .
Met meten komt er ook veel op de ruimte aan .
En de delay door de software laten uitrekenen na het meten pakt bij mij niet goed uit

.Dit heb ik gewoon gedaan door de delay tussen de units zo in te stellen dat ik bij de crossover frequentie een zo groot mogelijke output heb
gerdageert

Bericht door gerdageert »

Hallo Rik,
Dank voor de info. Ik heb inderdaad al ergens een topic van jou gezien dat je correspondeerde met Robert.
Ik ben alvast blij met deze EQ procedure. Eerste stap is nog de metingen, daar heb ik nog geen ervaring in.
Ik heb Fuzzmeasure en een microfoon, ik ga daar zsm mee aan de slag.
Top, zo'n forum.
rikpost

Bericht door rikpost »

Hallo Geert .
Fuzzmeasure ken ik niet maar het zal elkaar allemaal wel niet zo veel ontlopen.
Over het hoe te meten kun je op dit forum wel voldoende vinden.
Kijk ook eens of je nog fabrieks frequentie curve's kunt vinden van de door jou toegepaste luidsprekers.
Wellicht hoef je weinig bij te sturen met je dsp .
Al kan de behuizing aardig roet in het eten gooien natuurlijk :(
Bij zo'n vierweg systeem hoeft zo'n unit maar in een beperkte bandbreedte te werken wat een voordeel kan zijn.
Hoe minder je bij hoeft te sturen des te beter.

Als je ruimte problemen geeft dan kun je ook met bv Arta , welke een geïntregeerde db meter heeft en een frequentie generator .
ook een hoop zichtbaar maken.

Over het gehele frequentie bereik dezelfde output meten geeft een goed beeld van je afstelling .
Meten met een inpuls respons in je meetprog niet altijd .
Dat is tenminste mijn ervaring ,of meetfout :oops:

je hoeft dan ook niets te ijken de relatieve waarden zijn voldoende.

In ieder geval succes .
Mocht je vragen hebben dan zal ik je voor zo ver mogelijk proberen te helpen .
Ik ben er inmiddels wel achter dat zo'n filter bouwen minder makkelijk is dan ze je willen doen geloven.
Voordeel geen soldeerbout nodig en van het proberen leer je veel ,ik weet al wel dat het fantastisch kan klinken .
geef het de tijd .
Plaats reactie