Hallo,
Ik heb me vroeger intensief bezig gehouden met het zelf bouwen van luidsprekers met onder meer units van Focal en scan-speak. Daarna ben ik overgestapt op het zelf bouwen van electrostaten. Mijn laatste project was een zelfbouw electrostatische hoofdtelefoon een jaar of 12 geleden. Nu we ruim behuisd zijn en de kinderen groter wil ik weer eens wat met luidsprekers prutsen.
Hi
Moderator: Beheerdersteam
Re: Hi
Zeker, http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=4&t=18046
Ik ben al in de jaren tachtig begonnen met zelfbouw audio. Ik liep winkels als Audio dome in Amsterdam en Speaker & Co plat. In die tijd had je nog geen (bruikbaar) internet. Na een goed klinkende Vifa korrekt wilde ik zelf een ontwerp maken. Je moest het een beetje zelf uitvogelen. Ik had een computerprogrammaatje (LSOPT) met veel beperkingen waar ik filterberekeningen in maakte. Achteraf heb ik wel verkeerde keuzes gemaakt, waardoor ik een beetje flauw werd van luidsprekers. Daarom ben ik op een gegeven moment overgestapt op electrostaten. Met het boek van Fikier heb ik een zeer goed klinkend resultaat bereikt. Helaas een lage WAF. Toen één van de trafo's kapot ging zijn ze op zolder beland. Daarna nog een goed klinkende electrostatische koptelefoon gemaakt met enkele buizentrafo's.
Nu zie ik een actief forum waar mensen elkaar helpen. Via internet kun je heel makkelijk infomatie, reviews en achtergronden vinden. Filters en componenten zijn eenvoudig te bestellen op webshops. als je het vergelijkt met 20 jaar geleden is de hobby veel toegankelijker geworden.
Ik ben al in de jaren tachtig begonnen met zelfbouw audio. Ik liep winkels als Audio dome in Amsterdam en Speaker & Co plat. In die tijd had je nog geen (bruikbaar) internet. Na een goed klinkende Vifa korrekt wilde ik zelf een ontwerp maken. Je moest het een beetje zelf uitvogelen. Ik had een computerprogrammaatje (LSOPT) met veel beperkingen waar ik filterberekeningen in maakte. Achteraf heb ik wel verkeerde keuzes gemaakt, waardoor ik een beetje flauw werd van luidsprekers. Daarom ben ik op een gegeven moment overgestapt op electrostaten. Met het boek van Fikier heb ik een zeer goed klinkend resultaat bereikt. Helaas een lage WAF. Toen één van de trafo's kapot ging zijn ze op zolder beland. Daarna nog een goed klinkende electrostatische koptelefoon gemaakt met enkele buizentrafo's.
Nu zie ik een actief forum waar mensen elkaar helpen. Via internet kun je heel makkelijk infomatie, reviews en achtergronden vinden. Filters en componenten zijn eenvoudig te bestellen op webshops. als je het vergelijkt met 20 jaar geleden is de hobby veel toegankelijker geworden.
