Versterker op basis van LME49810
Geplaatst: do 28 feb 2013, 13:04
Heren,
Eerder heb ik een paar monitoren gebouwd. De Paper-hatt, een ontwerp van de bekende Tony Gee. Prachtige monitoren, al mis ik soms de lagere frequenties. Dit heeft mij doen besluiten om een subwoofer te gaan bouwen. Het zal een timide subwoofer worden op basis van de XLS10 en een bijbehorende passieve radiator. Als student zijn de financiële middelen beperkte, daarom zijn veel onderdelen tweedehands.
De behuizing van de subwoofer, binnenkort in de 2-componenten lak: De scheiding van frequenties zal voor rekening worden genomen door mini-dsp. Daarnaast heeft subwoofer een versterker nodig. Als versterker zal ik gebruik maken van twee LME49810 versterkers. Deze heb ik zelf niet in elkaar gesoldeerd, want voor zo'n LME49810 plank uit China kun je zelf de soldeerbout niet opwarmen.
Voor de versterker zijn twee spanningen nodig. Eentje voor het aansturen van de drivers, en eentje voor de output. Ik heb gekozen voor 70volt voor de drivers en 63 volt voor de output. Voor de driver-spanning wordt een gestabiliseerde voeding toegepast.
Als transformatoren maak ik gebruik van twee 500va transformatoren, waarbij de primaire 110volt in serie wordt geschakeld. Als dit niet werkt, omdat ze bijvoorbeeld toch te warm worden, dan ga ik opzoek naar een andere transformatoren.
Gelijkrichter: Condensatoren: In principe zijn nu alle onderdelen in huis, nu nadenken over een behuizing. Zelf wat bouwen, of toch een vertrouwde Modushop. Ik overweeg sterk om zelf een aantal koelblokken aan te schaffen en een mooi front te maken uit een exotische houtsoort. De achterkant laten maken door schaeffer.
Eerder heb ik een paar monitoren gebouwd. De Paper-hatt, een ontwerp van de bekende Tony Gee. Prachtige monitoren, al mis ik soms de lagere frequenties. Dit heeft mij doen besluiten om een subwoofer te gaan bouwen. Het zal een timide subwoofer worden op basis van de XLS10 en een bijbehorende passieve radiator. Als student zijn de financiële middelen beperkte, daarom zijn veel onderdelen tweedehands.
De behuizing van de subwoofer, binnenkort in de 2-componenten lak: De scheiding van frequenties zal voor rekening worden genomen door mini-dsp. Daarnaast heeft subwoofer een versterker nodig. Als versterker zal ik gebruik maken van twee LME49810 versterkers. Deze heb ik zelf niet in elkaar gesoldeerd, want voor zo'n LME49810 plank uit China kun je zelf de soldeerbout niet opwarmen.
Voor de versterker zijn twee spanningen nodig. Eentje voor het aansturen van de drivers, en eentje voor de output. Ik heb gekozen voor 70volt voor de drivers en 63 volt voor de output. Voor de driver-spanning wordt een gestabiliseerde voeding toegepast.
Als transformatoren maak ik gebruik van twee 500va transformatoren, waarbij de primaire 110volt in serie wordt geschakeld. Als dit niet werkt, omdat ze bijvoorbeeld toch te warm worden, dan ga ik opzoek naar een andere transformatoren.
Gelijkrichter: Condensatoren: In principe zijn nu alle onderdelen in huis, nu nadenken over een behuizing. Zelf wat bouwen, of toch een vertrouwde Modushop. Ik overweeg sterk om zelf een aantal koelblokken aan te schaffen en een mooi front te maken uit een exotische houtsoort. De achterkant laten maken door schaeffer.