Softtherm

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
dirklammers

Softtherm

Bericht door dirklammers »

Collega zelfbouwers,

ik heb nu typisch zo'n vraag waarop ik zou antwoorden met "wat denk je zelf" als ze het mij zouden vragen. Maar ja, even voor de zekerheid toch maar aan jullie vragen.

Voor de montage van twee stuks LM4780 heb ik een stukje softtherm aangeschaft. Een vierkant blauw velletje "schuim" van 50 X 50 mm dat geplakt zit op een net even groter stukje transparant folie.
Ik denk dat ik die folie moet verwijderen toch zeker ?? En dus alleen het blauwe "schuim" moet gebruiken ?
knuisje

Re: Softtherm

Bericht door knuisje »

Beschermingsfolie verwijderen voor gebruik. Op maat knippen gaat het beste met de folie er nog omheen.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Hoe dik is het? Dat schuimspul is bedoeld om op een IC te plakken als gap filler en de warmte naar b.v. de kast vandaar af te voeren.

Onder het IC hoort een dunne Silpad of mica + warmte geleidende pasta. Is het IC van zichzelf al geïsoleerd dan kun je het mica weg laten maar wel pasta gebruiken dan.
dirklammers

Hoe dik is het? Dat schuimspul is bedoeld om op een IC te plakken als gap filler en de warmte naar b.v. de kast vandaar af te voeren.

Onder het IC hoort een dunne Silpad of mica + warmte geleidende pasta. Is het IC van zichzelf al geïsoleerd dan kun je het mica weg laten maar wel pasta gebruiken dan.

O jee, nu word ik toch ongerust. Ik had begrepen dat je dat softtherm tussen IC (LM4780) en behuizing plaatst en dat het dient tegelijk als isolatie én warmtegeleiding. Geen extra zaken dus ertussen zoals mico o.i.d.
0,5 mm dik.
Lieuwe

Bericht door Lieuwe »

Ik denk dat je dit plaatje hebt:
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/189038/

Dat kun je gewoon op maat knippen en tussen de ic en heatsink doen, verder is niks nodig!
Althans bij mij werkt het al meer dan een jaar zo ;).
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Dat dunne van 0,5 mm dik doet het wel als je niet al te veel warmte kwijt moet maar het is lang zo goed niet als als het speciaal daarvoor bedoelde dunnere en hardere materiaal voor tussen het IC/transistor en koelprofiel.
dirklammers

Ik denk dat je dit plaatje hebt:
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/189038/
Klopt inderdaad. Ik ga het gewoon gebruiken.
Dat dunne van 0,5 mm dik doet het wel als je niet al te veel warmte kwijt moet maar het is lang zo goed niet als als het speciaal daarvoor bedoelde dunnere en hardere materiaal voor tussen het IC/transistor en koelprofiel.
Snap ik, vanuit mijn ervaringen "vroeger" ben ik ook op zoek geweest naar de bekende mica-plaatjes, maar die zijn alleen te vinden voor de bekende standaardbehuizingen van torren, TO3, TO220 etc.
Vandaar dat ik blij was met het bestaan van Softtherm.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Och, ik heb er twee TO247 siliconen plaatjes naast elkaar tussen gedaan bij mijn LM3886 versterker.

Dat betere spul in grotere maten (10cm x 10cm, 30cm x 30cm) is er wel maar is lastig te krigen, b.v. bij Farnell. Maar die levert weer niet particulier
knuisje

Bericht door knuisje »

Softtherm is het enige spul dat in kleine formaten leverbaar is voor particulieren in NL.

Vanaf nu zal ik daarom een stukje Silpad meeleveren met de LM4780. De prijs wordt hierdoor een eurootje hoger.
dirklammers

Bedoel je nu dat Silpad beter is dan Softtherm en zo ja, kun je dat nog "naleveren" (tegen betaling uiteraard) ?
knuisje

Bericht door knuisje »

Volgens Pjotr wel. Ik heb een stukje van 20x40cm besteld, uiteraard kun je een stukje bij mij nabestellen. SIL-PAD 400
Laatst gewijzigd door knuisje op ma 18 feb 2013, 11:59, 1 keer totaal gewijzigd.
dirklammers

Zou trouwens dat teflon bakfolie wat ze bij oa. Blokker verkopen ook niet goed voldoen ? Iemand ervaring mee ? Het is in ieder geval goed hittebestendig en dun genoeg om met aan beide zijden wat koelpasta de warmte te geleiden schat ik zo. Wordt verkocht in grote vellen (over-formaat) en kost drie keer niks.
Over de doorslagvastheid heb ik geen idee, maar enkele tientallen volts moet het toch wel kunnen houden. Wat de veroudering betreft maak ik me niet zoveel zorgen, want in de oven wordt het zo 250 graden en dat gaan mijn IC's hopelijk nooit halen .....
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Met teflon bakfolie zou ik enkel experimenteren als je weet of het geen toevoegingen bevat om de matige warmtegeleiding van teflon te verbeteren. De meeste warmtegeleidende toevoegingen zijn namelijk ook electrisch geleidend, wat dus de goede electrische isolatiewaarde van teflon om zeep helpt.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Als Knuis nu zo aardig is om het juiste materiaal aan te bieden waarom dan zo moeilijk zelf verder willen prutsen met ongewis resultaat?
dirklammers

Oké oké, ik wil natuurlijk weer voor een dubbeltje op de eerste rang zitten :D
Maar jullie hebben uiteraard gelijk, ga voor een paar centen geen kostbare IC's op het spel zetten. Het contact met Knuisje is inmiddels gelegd en de nalevering besteld.
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”