Afschermen voedingstransformator
Moderator: Beheerdersteam
- Fredvandam
Afschermen voedingstransformator
Het blijkt dat de audio kabels brom oppikken van de voedingstransformator in mijn buizenversterker. Ik heb de afgeschermde kabels verlegd, maar nog steeds een beetje brom.
Kan ik de voedingstrafo met koperfolie afschermen? Ik zie afbeeldingen van koperkleurig folie rondom het spoellichaam maar ook rondom de gehele trafo.
Kan ik de voedingstrafo met koperfolie afschermen? Ik zie afbeeldingen van koperkleurig folie rondom het spoellichaam maar ook rondom de gehele trafo.
Re: Afschermen voedingstransformator
Wat ook van belang is, hoe heb je de afscherming van die kabels aan de massa gekoppeld ? hierbij is ook de plaats van het ster-en-aardpunt van belang.
- Fredvandam
Wat betreft afscherming naar massa zit dat wel goed. Ik heb verschillende mogelijkheden gedaan, maar de RCA ingangen zit vrij dicht bij de trafo. Dus ik wil kijken hoe ik de trafo enigzins kan afschermen.ray5150 schreef:Wat ook van belang is, hoe heb je de afscherming van die kabels aan de massa gekoppeld ? hierbij is ook de plaats van het ster-en-aardpunt van belang.
Ik lees op internet dat ze trafo's met koperfolie "modden". Lijkt mij het proberen waard. Wat mij tegenhoud is dat je één grote kortsluitwikkeling maakt. Ik wil weten wat jullie ervaringen zijn voordat ik moet gaan blussen
- RobertD
- Contacteer:
Het lijkt mij toch heel sterk dat een afgeschermde kabel brom oppikt van een voedingstransformator.
Je kunt dat verbeteren door de richting waarin jouw kabel loopt 90 graden te draaien.
In jouw versterker zit volgens mij nog altijd een massafout waar de brom door ontstaat.
Je kunt dat verbeteren door de richting waarin jouw kabel loopt 90 graden te draaien.
In jouw versterker zit volgens mij nog altijd een massafout waar de brom door ontstaat.
- Fredvandam
Maar hoe verklaar ik dan dat ik, als ik de RCA ingangen losmaak en naar de voorkant van de versterker leidt, dan geen bom oppik. Als ik de afgeschermde kabel richting trafo beweeg dan vang ik brom op.RobertD schreef:Het lijkt mij toch heel sterk dat een afgeschermde kabel brom oppikt van een voedingstransformator.
- RobertD
- Contacteer:
Ik heb nog niet eerder meegemaakt dat dat zo'n invloed heeft.
Je kunt inderdaad experimenteren met koperfolie, maar dat is meer een elektrische dan een magnetische afscherming. Zoals Richard al aangeeft kun je magneetvelden alleen afschermen met Mu-metaal.
Wat voor afgeschermde kabel gebruik je?
Als je de ingang kortsluit en de kabel met de kortgesloten ingang van voor naar achter beweegt, heb je dan nog de brom?
In heel veel zelfbouw versterkers wordt helemaal geen afgeschermd draad gebruikt, maar in elkaar getwist PTFE draad.
Je kunt inderdaad experimenteren met koperfolie, maar dat is meer een elektrische dan een magnetische afscherming. Zoals Richard al aangeeft kun je magneetvelden alleen afschermen met Mu-metaal.
Wat voor afgeschermde kabel gebruik je?
Als je de ingang kortsluit en de kabel met de kortgesloten ingang van voor naar achter beweegt, heb je dan nog de brom?
In heel veel zelfbouw versterkers wordt helemaal geen afgeschermd draad gebruikt, maar in elkaar getwist PTFE draad.
- Fredvandam
Ik ben blij dat ik de oorzaak gevonden hebtRobertD schreef:Ik heb nog niet eerder meegemaakt dat dat zo'n invloed heeft.
Kan ik gewoon straffeloos en zonder gevaar een koperbandje om de trafo heenleggen? Om de kern of om de hele trafo?RobertD schreef:Je kunt inderdaad experimenteren met koperfolie, maar dat is meer een elektrische dan een magnetische afscherming. Zoals Richard al aangeeft kun je magneetvelden alleen afschermen met Mu-metaal.
Merk onbekend. Ik heb een -dacht ik- goede kwaliteit kabel opgeofferd. Ik vind de kabel er goed uitzien (maar wie ben ik?).RobertD schreef:Wat voor afgeschermde kabel gebruik je?
Dat moet ik uitproberen. Feit is, dat ik pas brom krijg als ik beide audiokabels van de speler aansluit. Dan krijg ik een soort lus.RobertD schreef:Als je de ingang kortsluit en de kabel met de kortgesloten ingang van voor naar achter beweegt, heb je dan nog de brom?
PTFE? Kan ik daar cat 5 kabel voor nemen? Of draad met een massieve kern (geen PTFE maar PVC)RobertD schreef:In heel veel zelfbouw versterkers wordt helemaal geen afgeschermd draad gebruikt, maar in elkaar getwist PTFE draad
- Fredvandam
Ik heb het volgende uitgeprobeerd qua bedrading RCA -> ALPS -> ingangsprint:
Foto 1. afscherming aan RCA ingangsplug, naar potmeter en pas op de print naar steraarde.
Foto 2. afscherming aan RCA ingangsplug, op potmeter bij elkaar met een draad naar steraarde. Vanaf de potmeter "zwevend" (dwz aan die kant niet op massa aangesloten) naar ingangsprint naar steraarde.
Beide variaties maken geen verschil.
Foto 1. afscherming aan RCA ingangsplug, naar potmeter en pas op de print naar steraarde.
Foto 2. afscherming aan RCA ingangsplug, op potmeter bij elkaar met een draad naar steraarde. Vanaf de potmeter "zwevend" (dwz aan die kant niet op massa aangesloten) naar ingangsprint naar steraarde.
Beide variaties maken geen verschil.
Zie filmpje op YT, er moet er ook een zijn, waarin 2 draden linksom gedraaid worden en 2 strengen van die getwiste draden tegendraads dus rechtsom nogmaals in elkaar worden gedraaid.Fredvandam schreef:Ik ben blij dat ik de oorzaak gevonden hebtRobertD schreef:Ik heb nog niet eerder meegemaakt dat dat zo'n invloed heeft.![]()
Kan ik gewoon straffeloos en zonder gevaar een koperbandje om de trafo heenleggen? Om de kern of om de hele trafo?RobertD schreef:Je kunt inderdaad experimenteren met koperfolie, maar dat is meer een elektrische dan een magnetische afscherming. Zoals Richard al aangeeft kun je magneetvelden alleen afschermen met Mu-metaal.
ZEKER NOOIT OM DE KERN!!!!dat wordt een extra wikkeling en een nogal zware, die de trafo zeker naar de eeuwige jachtvelden helpt.
Misschien dat een scherm van gewoon blik voor de trafo al meer helpt dan een koperen band.
Merk onbekend. Ik heb een -dacht ik- goede kwaliteit kabel opgeofferd. Ik vind de kabel er goed uitzien (maar wie ben ik?).RobertD schreef:Wat voor afgeschermde kabel gebruik je?
Dat moet ik uitproberen. Feit is, dat ik pas brom krijg als ik beide audiokabels van de speler aansluit. Dan krijg ik een soort lus.RobertD schreef:Als je de ingang kortsluit en de kabel met de kortgesloten ingang van voor naar achter beweegt, heb je dan nog de brom?
PTFE? Kan ik daar cat 5 kabel voor nemen? Of draad met een massieve kern (geen PTFE maar PVC)RobertD schreef:In heel veel zelfbouw versterkers wordt helemaal geen afgeschermd draad gebruikt, maar in elkaar getwist PTFE draad
Het beste is 2 verschillende kleuren te nemen. Alle draden van dezelfde kleur aan elkaar solderen en zo de buizen van gloei voorzien zou brom tegen moeten gaan.
https://www.youtube.com/watch?v=_WZl787eHgI
Aad
- Fredvandam
Dit draadje ging over het afschermen van de trafo, maar wellicht valt er ook nog wat winst te behalen in de keuze van de afgeschermde kabel. Ziet er zo wie zo esthetisch gezien mooi uit die getwiste draad, vind ik
Ik wil deze info meenemen naar een ander topic "Dynaco kloon".
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... &start=150
Daar zit ik nog steedt te stoeien met een hardnekkige brom
Naast instraling van de trafo ook brom afkomstig van de voedingsspanning. Ik hoop alleen niet dat ik de trafo moet vervangen.
Ik wil deze info meenemen naar een ander topic "Dynaco kloon".
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... &start=150
Daar zit ik nog steedt te stoeien met een hardnekkige brom
Naast instraling van de trafo ook brom afkomstig van de voedingsspanning. Ik hoop alleen niet dat ik de trafo moet vervangen.
- Tom Magchielse
Alles wijst erop dat je een aardlus hebt gemaakt. De brom die je dan hoort wordt veroorzaakt door het magnetisch strooiveld van de trafo. Afschermen met koperfolie helpt dan niet. Afschermen met mu-metaal trouwens ook niet, dat gaat door het sterke strooiveld in verzadiging en dan helpt het niet meer. De klassieke truc is om de afscherming van de kabels aan de versterkerkant via een lage weerstand met aarde te verbinden, i.p.v. direct. Daarmee reduceer je de stroom die in de aardlus wordt geïnduceerd.
Fundamenteler is om de aardes aan de bronkant los te maken van elkaar en van het chassis. Een afgeschermde kabel hoeft maar aan één kant geaard te zijn. De afschermingen dienen dan niet meer als doorverbinding voor de aarde.En dan jebruik je voor het doorverbinden van de aarde een derde losse aarddraad.
groet,
Tom
Fundamenteler is om de aardes aan de bronkant los te maken van elkaar en van het chassis. Een afgeschermde kabel hoeft maar aan één kant geaard te zijn. De afschermingen dienen dan niet meer als doorverbinding voor de aarde.En dan jebruik je voor het doorverbinden van de aarde een derde losse aarddraad.
groet,
Tom
Aan wat voor waarde voor die weerstand moet je dan denken, Tom ?
- Fredvandam
De Dynaco ST-70 heeft 10 ohm weerstanden voor de massa bij de ingangsbus.
De hybride eindversterker van Wim de Haan (Elektuur) maakt gebruik van 4,7 ohm weerstanden om de voortrap aan massa te leggen. Ik heb het schema niet hier liggen maar ik kan eraan komen.
De hybride eindversterker van Wim de Haan (Elektuur) maakt gebruik van 4,7 ohm weerstanden om de voortrap aan massa te leggen. Ik heb het schema niet hier liggen maar ik kan eraan komen.
- Fredvandam
Gevonden! De Mugen.
- Bijlagen
-
- Projekat 19 (hibridni pojacavac).pdf
- (1.89 MiB) 1282 keer gedownload
- Fredvandam
Dus zoiets:Tom Magchielse schreef:Alles wijst erop dat je een aardlus hebt gemaakt. De brom die je dan hoort wordt veroorzaakt door het magnetisch strooiveld van de trafo. Afschermen met koperfolie helpt dan niet. Afschermen met mu-metaal trouwens ook niet, dat gaat door het sterke strooiveld in verzadiging en dan helpt het niet meer. De klassieke truc is om de afscherming van de kabels aan de versterkerkant via een lage weerstand met aarde te verbinden, i.p.v. direct. Daarmee reduceer je de stroom die in de aardlus wordt geïnduceerd.
groet,
Tom