Pushpull versterkertje met 7pins buisjes.
Moderator: Beheerdersteam
Pushpull versterkertje met 7pins buisjes.
Hey,
In het kader van de actie "Nu eindelijk eens wat bouwen met de spullen die hier al jaren liggen" heb ik besloten
om een PP versterker te bouwen met 6AQ5 eindbuisjes (JAN 6005W waarvan ik er 50 heb) en 6AB4 (1/2 12AT7).
De voedingstrafo komt van een gesloopte Pioneer en de uitgangen van een Lafayette.
Aangezien ik ook nog een deel 7pins voetjes voor PCB-montage heb gaat alles op een eurocard formaat print komen.
De voeding op een apart klein printje.
Het plan is om de eindbuizen in te stellen met stroombronnen, een idee van Ah!buis (Anne) hier in dit draadje.
Hier is ook nog het schema, graag jullie mening!
In het kader van de actie "Nu eindelijk eens wat bouwen met de spullen die hier al jaren liggen" heb ik besloten
om een PP versterker te bouwen met 6AQ5 eindbuisjes (JAN 6005W waarvan ik er 50 heb) en 6AB4 (1/2 12AT7).
De voedingstrafo komt van een gesloopte Pioneer en de uitgangen van een Lafayette.
Aangezien ik ook nog een deel 7pins voetjes voor PCB-montage heb gaat alles op een eurocard formaat print komen.
De voeding op een apart klein printje.
Het plan is om de eindbuizen in te stellen met stroombronnen, een idee van Ah!buis (Anne) hier in dit draadje.
Hier is ook nog het schema, graag jullie mening!
Re: Pushpull versterkertje met 7pins buisjes.
Leuk idee,redelijk eenvoudig,wel wat bedenkingen.
'tIs dat je buizen gebruikt die je nou eenmaal hebt anders is die 6AB4 niet zooo geschikt hier op deze manier.De eerste op 1,2mA ,onderin het kromme deel van z'n grafieken,moet wel in deze schakeling.Eigenlijk is de buis zo niet bedoelt,werkt wel.
Met de stroombronnen is ook wat mis.Je past waarschijnlijk de gegevens toe voor AB-instelling,30mA Ia +4mA Ig2.Maar met een stroombron gaat 't alleen goed in klasseA.Daarbij is de instelling Ia+Ig2 ong. 50mA.Dan zijn de emitterweerstanden 150ohm (ipv 220).
Anne
'tIs dat je buizen gebruikt die je nou eenmaal hebt anders is die 6AB4 niet zooo geschikt hier op deze manier.De eerste op 1,2mA ,onderin het kromme deel van z'n grafieken,moet wel in deze schakeling.Eigenlijk is de buis zo niet bedoelt,werkt wel.
Met de stroombronnen is ook wat mis.Je past waarschijnlijk de gegevens toe voor AB-instelling,30mA Ia +4mA Ig2.Maar met een stroombron gaat 't alleen goed in klasseA.Daarbij is de instelling Ia+Ig2 ong. 50mA.Dan zijn de emitterweerstanden 150ohm (ipv 220).
Anne
Als ik die 35mA per buis wil behouden, kan ik dan beter gewoon kathodeweerstanden gebruiken of werkt die AB-instelling enkel met negatieve roosterspanning?
De Pioneer voedingstrafo die ik wil gebruiken heeft een 165V/600mA (AC) wikkeling en een 38V/150mA (DC) wikkeling die ik serie wil gebruiken om aan ongeveer 250V te komen.
Ik vrees dat ik met 4x50mA voor de eindbuizen de 38V ga overbelasten.
In de originele schakeling werd de 38V wikkeling gebruikt voor de DC-gloeispanning van de ecc83's van de phonotrap.
Jim
De Pioneer voedingstrafo die ik wil gebruiken heeft een 165V/600mA (AC) wikkeling en een 38V/150mA (DC) wikkeling die ik serie wil gebruiken om aan ongeveer 250V te komen.
Ik vrees dat ik met 4x50mA voor de eindbuizen de 38V ga overbelasten.
In de originele schakeling werd de 38V wikkeling gebruikt voor de DC-gloeispanning van de ecc83's van de phonotrap.
Jim
Een stroombron is de slechtste manier als je buiten de A-instelling gaat.Bij grotere uitsturing wil de stroom toenemen maar kan niet zodat de kathode positiever wordt om meer neg.roosterspanning te krijgen.Daarmee schuift het instelpunt flink op en neer.Met een weerstand gebeurt dat ook maar minder want dan kan de stroom wel toenemen,vraagt minder extra neg.spanning.In dit geval zou 't 390ohm/buis zijn voor -15V.(neem maar 2W)
Anne
Anne
Ok, dan verder met gewone kathodeweerstanden voor de eindbuizen.
Eventueel een 6C4 voor de inverter?
Jim
Eerste buisje vervangen door een pentode misschien? 6AH6, 6AK5, 6AU6 en 6BH6 heb ik ook nog liggen.tIs dat je buizen gebruikt die je nou eenmaal hebt anders is die 6AB4 niet zooo geschikt hier op deze manier.De eerste op 1,2mA ,onderin het kromme deel van z'n grafieken,moet wel in deze schakeling.Eigenlijk is de buis zo niet bedoelt,werkt wel.
Eventueel een 6C4 voor de inverter?
Jim
Waarom niet eerst 's zien wat het zo wordt,er zit toch ook nog tegenkoppeling op,trekt wel wat recht.
Die penthodes zijn niet echt voor LF bedoeld.De 6BH6 lijkt me wel bruikbaar op een laag pitje.Even gekeken,RCA geeft niet zoveel data,wat te doen om een instelling met Va onder de 100V te hebben.Moet wel laag wegens de direkte koppeling met de fasedraaier.Dat ligt niet aan de triode,die kan daar best,maar om een redelijk verdeling van de voeding over de schakeling te krijgen.Dan kom ik op Rk=220ohm Ra=47k en R2g=120k. Stroom totaal 5mA (bijna) en versterking iets van 130x.
Anne
Die penthodes zijn niet echt voor LF bedoeld.De 6BH6 lijkt me wel bruikbaar op een laag pitje.Even gekeken,RCA geeft niet zoveel data,wat te doen om een instelling met Va onder de 100V te hebben.Moet wel laag wegens de direkte koppeling met de fasedraaier.Dat ligt niet aan de triode,die kan daar best,maar om een redelijk verdeling van de voeding over de schakeling te krijgen.Dan kom ik op Rk=220ohm Ra=47k en R2g=120k. Stroom totaal 5mA (bijna) en versterking iets van 130x.
Anne
Schema hertekend, nu zonder de stroombronnen voor de eindbuizen.
Nu alle componenten verzamelen en stilaan beginnen!
Nu alle componenten verzamelen en stilaan beginnen!
Afgelopen week print gemaakt en vandaag wat gesoldeerd.
Ik moet nog 6 buisvoeten solderen, deze zitten aan de andere kant van de print.
De gloeispanning heb ik ook niet over de print laten lopen, ga ik gewoon met getwiste draad doen.
Ik moet nog 6 buisvoeten solderen, deze zitten aan de andere kant van de print.
De gloeispanning heb ik ook niet over de print laten lopen, ga ik gewoon met getwiste draad doen.
Ziet er goed uit! Wat voor weerstanden heb je gebruikt?
1W metaalfilm van eBay, zo'n set met veel waardes.Fokko schreef:Ziet er goed uit! Wat voor weerstanden heb je gebruikt?