Buizenversterker 2x15W bouwen voor nog geen 100€ ?

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Ah!buis

Buizenversterker 2x15W bouwen voor nog geen 100€ ?

Bericht door Ah!buis »

Dagen lang geen ZBA-forum dan maar elders wat rondneuzen :wink: .
Toen kwam ik dit http://www.dickbest.nl/index.php?_a=vie ... uctId=3535 tegen.Heel wat trafo voor weinig geld.Is daar wat mee te doen op buizengebied ? Met 1 niet veel maar 3 stuks geeft mogelijkheden.Om niet nog een trafo erbij te moeten hebben voor de gloei,met de P-serie aan de slag.Moet wel een balansversterker worden,SE is te veeleisend voor de afvlakking :( .
Voor de hand ligt de PCL82 maar omdat die al vaak gebruikt wordt zal de prijs wel niet zo laag zijn.Nu werd die buis in oude TV's gebruikt voor de vertikale afbuiging en toen de afbuighoek groter moest (om de BB korter te krijgen)ging het daar niet meer mee.Toen kwam de PCL85 (en eigenlijk dezelfde PCL805).De triode in die buis lijkt meer op een ECC81 ,bij de ECL82 is het meer een ECC83,Daar moet dan wel wat meer stroom door,hindert niet.De penthode (eindbuis) kan goed 8W verstoken tegen 7W voor de 82.Geen wereldschokkend verschil maar de kathode piekstroom wel,die kan richting 300mA gaan,daar kan de 82 een punt aan zuigen :o .Op ebay gezien dat ze rond 5$ voor die buis vragen,bij W.Rotte nog minder :D .
Met die drie trafo's heb je rond 240V en daar gaat wat af door de verliesweerstand van een UGT,zeg 230V voor de buis.Da's wel zonder kathodeweerstand voor de instelling van de buis.Vandaar een negatieve spanning om de ruststroom in te stellen.Met een ECL82 zou je dan een Raa=7k moeten hebben maar door de hoge te bereiken piekstroom kan dat hier 3k zijn.Opent de mogelijkheid voor een 2x115V/2x6V voor UGT.
Voor zo'n 25€ heb je de voeding en per versterker waarschijlijk niet veel meer.Komt wel vanalles bij,chassis,stekkers,montagemat.(zekering?) enz.maar of dat tot 100€ oploopt ?
Hoe dan ook,een idee voor wie het 's wil doen met buizen :sure: .
Hiervoor wel een nieuw draadje begonnen,mtb heeft m'n vorige "in beslag genomen" :shock: ,hindert niks hoor :^o .
Anne
Bijlagen
VD85.JPG
PP85.JPG
Vinculum
Contacteer:

Re: Buizenversterker 2x15W bouwen voor nog geen 100€ ?

Bericht door Vinculum »

Leuk!
Nu nog een mooi printje ervan zodat knuppels zoals ik ook een bomvrije buizenbak kunnen maken.
mtb
Contacteer:

Bericht door mtb »

Ah!buis schreef:
Hiervoor wel een nieuw draadje begonnen, mtb heeft m'n vorige "in beslag genomen" :shock: ,hindert niks hoor :^o .
Anne
Sorry Anne, maar je brengt me steeds op nieuwe ideeën.
Ook nu weer: ik heb de PCL85 bekeken en zie niet veel verschil met de courantere PCL86, behalve dan dat de 85 een hoge piekspanning aankan.
Dat was weer inspiratie om de PCL86 op de gelijkgerichte netspanning uit een computervoeding te simuleren:
STA3.PNG
Bij 40W in Raa met nog geen 10% THD, dissiperen de buizen 12W elk, wat voor piekbedrijf moet kunnen.
Ik zal het t.z.t. wel eens uittesten, met mijn http://www.luidsprekers.org/STA/, ik hou de triodes en Vg2 wel op 165V.
JJRT

Bericht door JJRT »

Leuk !
Bedankt hiervoor :) voor mij als student is dit meer mijn prijsklasse + niet extreem ingewikkeld. Kan ik mooi weer wat leren.
Lijkt me een leuk project ga de schema's zeker opslaan !

* wat is eigenlijks hier de gemiddelde leeftijd onder de buizen fanaten ? voel me net een groentje met m'n 22 jaartjes :/
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

JJRT schreef:
Leuk !
Bedankt hiervoor :) voor mij als student is dit meer mijn prijsklasse + niet extreem ingewikkeld. Kan ik mooi weer wat leren.
Lijkt me een leuk project ga de schema's zeker opslaan !
* wat is eigenlijks hier de gemiddelde leeftijd onder de buizen fanaten ? voel me net een groentje met m'n 22 jaartjes :/
Mooie leeftijd :D ,71 hier :shock: .Was al ver voor m'n 22 met buizen in de weer.De transistors begonnen op te komen,stelde nog niet veel voor en nogal prijzig.
Buizen kunnen beter tegen te hoge spanningen/stromen dan halfgeleiders (als 't niet te lang duurt),goed om ervaring mee op te doen.Wel oppassen voor de hoge spanningen :roll: .
Nog even voor mtb over het verschil 85 en 86 (behalve die 1 dan :lol: ).Kijk 's hoeveel meer er uit is te halen,vooral in B :o .
Anne
Bijlagen
DTW.JPG
ray5150

Bericht door ray5150 »

JJRT schreef:
Zeg maar blanke mannen van middelbare leeftijd. ik heb er vanmiddag tientallen bij elkaar gezien... :lol:
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Zou je deze http://www.dickbest.nl/index.php?_a=vie ... uctId=5629 ook als uitgangstransformator kunnen gebruiken?

(Ik ben 43...)
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

RobertD schreef:
Zou je deze http://www.dickbest.nl/index.php?_a=vie ... uctId=5629 ook als uitgangstransformator kunnen gebruiken?
(Ik ben 43...)
Denk 't wel.Levert een Raa van 3k met een LS van 11ohm,zal met 8ohm wel minder presteren.

@Ray,mij heb je niet gezien maar ook wel blank ('s winters toch :lol: )

Voor de veiligheid moet er beter een waarschuwing bij dat de HS er is,ontlaadt ook de C (sneller) na uitschakelen.
Met drieste jongelui weet je maar nooit :sure: .
Anne
Bijlagen
ToeV.JPG
TheoK

Bericht door TheoK »

Lijkt me een mooi project Anne.
En voor dat geld? Een koopje.

(En ik ben 48)
Vinculum
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Ook met 33 dus geintresseerd. Niet voor de woonkamer (daar draaien inmiddels UCD's) maar voor dat bedrag leuk voor op de werkkamer oid.
Ik volg dit zeker even. Miss een leuke aanvulling voor de platenspeler die ik nu aan het bouwen ben. Oldskool analoog!
sander1238

Bericht door sander1238 »

als 1e project, ik zeg DOEN :rock:

( 38 jaar en sinds een dik jaar besmet met het buizen virus)

sander
democles

Bericht door democles »

Leuk project :wink:

[49 jaar al weer................ :mrgreen: ]
kupfer_m

Bericht door kupfer_m »

Ik zeg ook : DOEN!!!

(41 jaartjes jong)
mtb
Contacteer:

Bericht door mtb »

Ik probeer 10 trafo's uit het begin van dit topic te bestellen, maar ze hebben er maar één!
Verder staat er niet bij of het een 2x110V of 220V trafo is.
Dus ik weet niet waar jullie mee bezig zijn?
Over de PCL85 versus 86 kan ik kort zijn, het is 8W versus 9W, plus de verkrijgbaarheid.
Gewoon een kwestie van anders instellen, verder komt Vg1 boven 0V als je die met een condensator aanstuurt, dus zou de 86 wel eens meer stroom kunnen trekken!?
Voor iets wel reproduceerbaars van een paar tientjes, verwijs ik weer naar mijn http://www.luidsprekers.org/sta/.

Voor de statistiek, ik ben 57 en toen ik in 1973 naar de HTS ging, was ik maar wat blij dat ze geen buizen meer behandelden, behalve de beeldbuis dan, maar dat is nu gelukkig ook afgelopen.
Dat ik nu toch met buizen bezig, komt omdat ik een groot voordeel zie: ze hebben géén koellichaam nodig en kunnen eventueel direct uit het lichtnet gevoed worden, dus ook geen voedingstrafo!
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Ja,als ze d'r maar één hebben gaat 't feest niet door :-& .
Wel raar,er staat soms bij dat de voorraad beperkt is of niet meer leverbaar en zo,hier staat gewoon "in voorraad" :? .
Dat 2x110 of 220V maakt in dit geval niet uit.
's Kijken of er nog een andere oplossing is,hoewel voor 15€ wordt 't wel moeilijk :( .
Anne
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Iets anders,wel ruim 8€ duurder :( .
Anne
Bijlagen
VDGb.JPG
Vinculum
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Nou die 8€ die neem kinkel voor lief.
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Slik, 51...
En ik altijd maar denken dat UGT's zo duur mogelijk moesten zijn :?
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

PA4URK schreef:
Slik, 51...
En ik altijd maar denken dat UGT's zo duur mogelijk moesten zijn :?
Heel goeie zijn ook duur.Maar 't is als met veel dingen,de laatste lootjes wegen 't zwaarst.Nog een klein beetje beter kost verhoudinggewijs erg veel.
Er wordt wel meer vermeld dat een gewone voedingstrafo best werkt.Met 'm in een tegenkoppeling op te nemen hebben de trafoeigenschappen minder invloed.Een trafo 2x6V voor 6€ komt nog wel 's van pas als ie niet bevalt als UGT.
Ik vermoed dat een ringkern het beter doet maar die kost en stuk meer.

Iets anders,die laatste voeding is eigenlijk te licht.Voor ("echte" :o ) muziek trekt ie 't nog wel,maar met voordurend veel herrie wordt 't teveel.
Wat rondgezocht en een Tjechisch adres gevonden die er hoopvol uitziet.Wel geen 30V maar 2x24V.
Moet de voeding weer iets anders,niet veel.
Ze hebben en type 44.312 voor 5€16 die trekt het net.Beter is hun type 44.443 voor 6€98.Dan is de kost voor de voedingstrafo's al bijna 27€ ipv de bedoelde 15€ :( .Was eigenlijk niet de bedoeling.
Hier heb ik die trafo gevonden http://www.relkocz.com/dt/enika/44-443- ... 2-0va.html
Anne
Bijlagen
VDGcz.JPG
Vinculum
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

En je moet ook rekenen op meerdere keren verzendkosten als je verschillende leveranciers gaat gebruiken. Telt eigenlijk ook mee...
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Vroeger naar 't stad,winkels afschuimen (waren er heel wat) en zich bij het meest bruikbare (betaabare) neerleggen.
Nu meer keus maar vaak ver weg en oa daardoor duur.Die trafo was maar een voorbeeld (je moet er voor minstens 500€ bestellen in hun buitenland).Een oplossing met gangbare 24V trafo's is toch hoopvoller dat je dan iets vindt ipv voor 30V.
Anne
Agent327

Bericht door Agent327 »

mtb schreef:
groot voordeel zie: ze hebben géén koellichaam nodig en kunnen eventueel direct uit het lichtnet gevoed worden, dus ook geen voedingstrafo!
kuch!!
ray5150

Bericht door ray5150 »

Agent327 schreef:
mtb schreef:
groot voordeel zie: ze hebben géén koellichaam nodig en kunnen eventueel direct uit het lichtnet gevoed worden, dus ook geen voedingstrafo!
kuch!!
Ja, die discussie hebben we al vaker gehad. hel en verdoemmenis waren zijn deel. Ik weet alleen niet het betrefende topic meer terug te vinden.

(ben zelf 43.....en heb buizen altijd al lief gevonden... :lol: als Tubehead zich even aanmeldt kan hij het gemiddelde flink naar beneden trekken.... :rofl: )
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

ray5150 schreef:
Agent327 schreef:
mtb schreef:
kuch!!
Ja, die discussie hebben we al vaker gehad. hel en verdoemmenis waren zijn deel. Ik weet alleen niet het betrefende topic meer terug te vinden.

(ben zelf 43.....en heb buizen altijd al lief gevonden... :lol: als Tubehead zich even aanmeldt kan hij het gemiddelde flink naar beneden trekken.... :rofl: )
Mot dat nou,begin me steeds ouder te voelen :cry:
Denk dat mtb de bui ook ziet hangen en pogingen onderneemt om 'r vervroegd in rook op te gaan :shock:

Anne
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Maarre, wat is dan het nadeel van direct uit het lichtnet te voeden? Die hoogspanning is gratis voorhanden zonder dure trafo. Of krijg je dan teveel 'zooi' uit het lichtnet in je versterker met rare bijgeluiden als gevolg?
Plaats reactie