Schakelende voedingen

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
dirklammers

Schakelende voedingen

Bericht door dirklammers »

Collega zelfbouwers,

sinds de bouw van mijn twee Hypex monoblokken ben ik wel onder de indruk van de prestaties van schakelende voedingen. Veel vermogen uit een compacte schakeling. Ja, ik weet het, er zijn audioliefhebbers die gruwelen van die dingen .....

Als tussenproject ben ik begonnen met de LM4780 eindversterker. Om te voorkomen dat ik twee grote ringkernen moet gebruiken zoek ik eigenlijk twee schakelende voedingen van 18-22 Volt. Op e-bay nog niets kunnen vinden, behalve dan enorm grote twee-de-hands units.

Ik heb op dit forum al eens een adresje langs ziens komen waar je die dingen "op maat" kon laten instellen, maar ik kan het nergens meer vinden. Weten jullie een adresje ?

Dank vast !
knuisje

Re: Schakelende voedingen

Bericht door knuisje »

audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Schakelende voedingen op ebay? wat dacht je van die laptopvoedingen? die zijn meestal rond de 19V en die heb je zo tot een ampere of 10
bijvoorbeeld:
http://www.ebay.com/itm/For-Gateway-M35 ... 519beac89d
Vinculum
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

audiomanics schreef:
Schakelende voedingen op ebay? wat dacht je van die laptopvoedingen? die zijn meestal rond de 19V en die heb je zo tot een ampere of 10
bijvoorbeeld:
http://www.ebay.com/itm/For-Gateway-M35 ... 519beac89d
Maar dan zou ik er een uitzoeken waarbij de verzendkosten niet het dubbele zijn van de productkosten.
Dickbest heeft er ook een stel. Alleen nog niet in dat amperage:
http://dickbest.nl/index.php?_a=viewProd&productId=8470
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Ik zou er zo maar geen voeding voor een Laptop aan gooien.
De voeding specifiek ontwikkeld voor audio is wel wat anders.

De schakende voeding die bij de Squeezebox Classic werd geleverd was ook slecht en duidelijk zichtbaar bij metingen (ruis) en gaf een negatief effect op de weergave.
dirklammers

Bericht door dirklammers »

Die units van Connexelectronics lijken me precies wat ik zoek. Dank voor de tip.
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Vinculum schreef:
[Maar dan zou ik er een uitzoeken waarbij de verzendkosten niet het dubbele zijn van de productkosten.
Was ook zomaar een voorbeeld.. Tuurlijk importeer ik 10 keer liever uit china vanwege de lage-gratis verzendkosten.. maar dan moest ik even zoeken.. dit was de eerste..

Kees
ray5150

Bericht door ray5150 »

Ebay voedingen, daar had Jerommel ook hele fijne ervaringen mee... :-$
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=16835
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

ray5150 schreef:
Jerommel is al een tijdje van de aardbodem verdwenen.
ray5150

Bericht door ray5150 »

ds23man schreef:
ray5150 schreef:
En jij denkt dat dat iets met die voedingen te maken heeft ? :mrgreen:
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

ray5150 schreef:
ds23man schreef:
ray5150 schreef:
En jij denkt dat dat iets met die voedingen te maken heeft ? :mrgreen:
Zou het haast gaan denken.... :shock:
SuperR

Bericht door SuperR »

Ik heb ook een voeding nodig voor een projectje. Nu had ik weinig zin om een print te maken dus ik heb het "risico genomen" en een paar PCB's van eBay gekocht met een LM2596 step-down IC. 7 segment display erop om aan te geven wat de spanning is. Ik ben benieuwd of het iets is. Volgens mij schakelt dat IC op 150kHz. Ik ben benieuwd hoe de output er op een scope uit ziet en wat ik tegen de rimpel kan doen.
Chris_T

Bericht door Chris_T »

Weet je heel zeker dat je met standaard geschakelde voedingen aan de slag wilt gaan?
Mijn ervaringen daarmee zijn erg bedroevend: de muziek ontbrak aan dynamiek en transparantie (plus vaak was er een vervelende fluittoon hoorbaar bij laag vermogen).
Daarbij moet ik wel vertellen dat ik nog geen ervaringen heb met schakelende voedingen speciaal voor audio ontworpen!

Btw, je kan eventueel overwegen om gewoon 1 grote ringkern te gebruiken (zoveel groter worden ze niet bij hogere >160VA vermogen).
Energiepieken worden toch door de elcobanken verzorgt en bovendien heeft een grotere ringkern betere regulatie (lees: minder spanningsvariatie).
SuperR

Bericht door SuperR »

Ik wil een spanning gebruiken van +/- 18Vdc. Daar mag hij niet over gaan om binnen de specs van de fabrikant te blijven. Verder is het hoe meer ik zak in spanning, hoe lager het beschikbare vermogen is. Ik wil dus echt rond die + en - 18 Vdc blijven. Er zal vast een nare 150kHz (driehoek?)golf in het signaal zitten, maar ik kijk wel wat ik daar aan wil/kan doen.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Chris_T schreef:
Weet je heel zeker dat je met standaard geschakelde voedingen aan de slag wilt gaan?
Mijn ervaringen daarmee zijn erg bedroevend: de muziek ontbrak aan dynamiek en transparantie (plus vaak was er een vervelende fluittoon hoorbaar bij laag vermogen).
Daarbij moet ik wel vertellen dat ik nog geen ervaringen heb met schakelende voedingen speciaal voor audio ontworpen!

Btw, je kan eventueel overwegen om gewoon 1 grote ringkern te gebruiken (zoveel groter worden ze niet bij hogere >160VA vermogen).
Energiepieken worden toch door de elcobanken verzorgt en bovendien heeft een grotere ringkern betere regulatie (lees: minder spanningsvariatie).
Nadat ik de schakelende voeding SMPS400A400 van Hypex heb mogen toepassen en beluisteren kan ik voorlopig concluderen dat ik hiermee verder ga. Het ringkerntrafo tijdperk mag wat mij betreft worden afgesloten.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Die Hypex is ook een speciale. Eigenlijk functioneert die precies eender als een gewone trafo +gelijkrichter +afvlakelco's, er zit geen uitgangsstabilisatie in: Het is meestal juist de regellus die een SMPS voor audio minder geschikt maakt. Hij is wel een stuk meer sophisticated waardoor ie klein kan zijn. Plus dat de hele klimbim van DC protectie er ook op zit en je geen last hebt van de inschakelkortsluiting van een flinke gewone ringkern.

Maar goed daar heeft SuperR niet zoveel aan, daarvoor levert die Hypex voeding veel te veel spanning. Het laagste wat ik kan vinden voor een dubbele voedingsspanning is de 300W van Connexelectronic: http://connexelectronic.com/product_inf ... cts_id/128 Die is +- 22V.

Wat voor versterker ga je er precies mee voeden Super dat je per se aan die 18V vast zit?
SuperR

Bericht door SuperR »

Pjotr schreef:
Wat voor versterker ga je er precies mee voeden Super dat je per se aan die 18V vast zit?
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 8#p1624828
Dat zijn IC's die een maximale voedingspanning hebben van zeg + en - 18Vdc. Iedere volt die ik minder neem zorgt voor NOG eerder clippen. Dus ik wil die 18Vdc houden. Het zou een stereo-bakje worden en de printjes van ebay kunnen niet zo veel stroom leveren. Dus ik wil per kanaal 2 van die printjes gebruiken.
Op die printjes zitten "LM2596". Ik kan zo snel niet vinden hoe ik de output-ripple slim kan verminderen, maar ze zijn vanochtend pas verzonden dus daar heb ik nog drie weken de tijd voor.
Hoe ziet een "speciale audio SMPS" er trouwens uit? Leuk dat ze er een sticker op plakken met een audio-merknaam, maar ook bij die dingen wordt er hoogfrequent geschakeld dus ik ben benieuwd wat ze meer/beter doen.
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”