Elysium - Micro Seas Monitor
Geplaatst: di 29 jan 2013, 15:48
Originele bouwtopic
Doel
Een ultra compacte monitor.
Reden
Gewoon omdat ik graag eens wat anders wilde en ik al tijden 'verliefd' ben op die hele kleine kastjes.
Drivers
Seas W12CY001 (E0021) Seas H1212 (27TBFC/G) Het ontwerp
Zoals jullie gewend zijn van me heeft het even geduurd voordat het definitieve ontwerp er was. Uiteindelijk is het dit geworden geinspireerd door de Wilson Benesch Vertex en de Audi R8: De bouw
Men neme een stapeltje hout 1 vorm met de hand gemaakt en 3x gekopieerd. Dit zijn 2 bovenkanten en 2 onderkanten. Samen met 2 hulpstukjes word een frame gemaakt. Deze hulpstukken zullen later verwijderd worden. De gebogen zijkanten zijn opgebouwd uit 1 laag 8mm buigtriplex en 12mm buigMDF wat zorgt voor een gezonde 20mm wanddikte. Eerst een grof gezaagde plaat er op lijmen... ...en dan op maat frezen met de kopieerfrees. Hier zie je de 2 lagen. Aan de voorkant 2x 8mm buigtriplex. Samen met de aluminium blades komen deze nu mooi op hoogte tov de rest van de kast. Beide zijkanten er op en een beter beeld van het blade gedeelte. Het hulpstukje aan de achterkant kan nu weg. Ook zie je duidelijk de 2 lagen. De achterkant is gemonteerd en met de schuurmachine is de ronding gemaakt. Het voorste hulpstuk is verwijderd. De demping is toegevoegd (Bondum 800) en de boven en onderkant zijn afgedekt met 4mm mdf. Wat je niet ziet is dat de gaatjes van het buigmdf gevuld zijn met zilverzand. Deze techniek heb ik al eens toegepast in de Epilogue en zorgt voor een hele stevige massieve kast. Gaatje voor de basreflexpoort
Afwerking
De basiskast is er nu. Eerst in de grondverf. Op de foto is de baffle ook gemonteerd. Het woofergat heeft de gebruikelijke afschuining gekregen aan de achterkant. De zijkanten zijn met de bovenfrees en schuurmachine afgerond. De basreflexpijpjes zijn dikwandig PVC en met een restje Hammerite zwart gemaakt (binnen en buiten). Om de blades te maken heb ik een mal gemaakt om de uitsparing te maken voor de magneettape waarmee ze vast komen te zitten. Het frontje is gespoten. Simpel matzwart met een spuitbus van de Action. Wel meer lagen als een Bentley zoals in het topic door iemand werd geroepen! De zijkanten en achterkant is bekleed met 1 stuk carbon folie. De bekende 3M DI-NOC. De bovenkant en onderkant zijn bekleed met 4 mm mdf en in kleur gespoten. Het eindresultaat met nog blank aluminium blades En met witte blades (hoogglans wit, ook action spuitbus) Aan de achterkant nog de terminals De stand
Er moest natuurlijk ook nog een stand bij. Dit werd het ontwerp: Uittekenen op 18mm MDF Uitzagen en kopies maken De stand bestaat uit 4 lagen waarbij de middelste 2 voorzien zijn van een gleuf voor de kabels. En die word ook zwart gemaakt In de volgende post meer over het filter.
Doel
Een ultra compacte monitor.
Reden
Gewoon omdat ik graag eens wat anders wilde en ik al tijden 'verliefd' ben op die hele kleine kastjes.
Drivers
Seas W12CY001 (E0021) Seas H1212 (27TBFC/G) Het ontwerp
Zoals jullie gewend zijn van me heeft het even geduurd voordat het definitieve ontwerp er was. Uiteindelijk is het dit geworden geinspireerd door de Wilson Benesch Vertex en de Audi R8: De bouw
Men neme een stapeltje hout 1 vorm met de hand gemaakt en 3x gekopieerd. Dit zijn 2 bovenkanten en 2 onderkanten. Samen met 2 hulpstukjes word een frame gemaakt. Deze hulpstukken zullen later verwijderd worden. De gebogen zijkanten zijn opgebouwd uit 1 laag 8mm buigtriplex en 12mm buigMDF wat zorgt voor een gezonde 20mm wanddikte. Eerst een grof gezaagde plaat er op lijmen... ...en dan op maat frezen met de kopieerfrees. Hier zie je de 2 lagen. Aan de voorkant 2x 8mm buigtriplex. Samen met de aluminium blades komen deze nu mooi op hoogte tov de rest van de kast. Beide zijkanten er op en een beter beeld van het blade gedeelte. Het hulpstukje aan de achterkant kan nu weg. Ook zie je duidelijk de 2 lagen. De achterkant is gemonteerd en met de schuurmachine is de ronding gemaakt. Het voorste hulpstuk is verwijderd. De demping is toegevoegd (Bondum 800) en de boven en onderkant zijn afgedekt met 4mm mdf. Wat je niet ziet is dat de gaatjes van het buigmdf gevuld zijn met zilverzand. Deze techniek heb ik al eens toegepast in de Epilogue en zorgt voor een hele stevige massieve kast. Gaatje voor de basreflexpoort
Afwerking
De basiskast is er nu. Eerst in de grondverf. Op de foto is de baffle ook gemonteerd. Het woofergat heeft de gebruikelijke afschuining gekregen aan de achterkant. De zijkanten zijn met de bovenfrees en schuurmachine afgerond. De basreflexpijpjes zijn dikwandig PVC en met een restje Hammerite zwart gemaakt (binnen en buiten). Om de blades te maken heb ik een mal gemaakt om de uitsparing te maken voor de magneettape waarmee ze vast komen te zitten. Het frontje is gespoten. Simpel matzwart met een spuitbus van de Action. Wel meer lagen als een Bentley zoals in het topic door iemand werd geroepen! De zijkanten en achterkant is bekleed met 1 stuk carbon folie. De bekende 3M DI-NOC. De bovenkant en onderkant zijn bekleed met 4 mm mdf en in kleur gespoten. Het eindresultaat met nog blank aluminium blades En met witte blades (hoogglans wit, ook action spuitbus) Aan de achterkant nog de terminals De stand
Er moest natuurlijk ook nog een stand bij. Dit werd het ontwerp: Uittekenen op 18mm MDF Uitzagen en kopies maken De stand bestaat uit 4 lagen waarbij de middelste 2 voorzien zijn van een gleuf voor de kabels. En die word ook zwart gemaakt In de volgende post meer over het filter.