Originele bouwtopic
Doel
Een ultra compacte monitor.
Reden
Gewoon omdat ik graag eens wat anders wilde en ik al tijden 'verliefd' ben op die hele kleine kastjes.
Drivers
Seas W12CY001 (E0021)
Seas H1212 (27TBFC/G)
Het ontwerp
Zoals jullie gewend zijn van me heeft het even geduurd voordat het definitieve ontwerp er was. Uiteindelijk is het dit geworden geinspireerd door de Wilson Benesch Vertex en de Audi R8:
De bouw
Men neme een stapeltje hout
1 vorm met de hand gemaakt en 3x gekopieerd. Dit zijn 2 bovenkanten en 2 onderkanten.
Samen met 2 hulpstukjes word een frame gemaakt. Deze hulpstukken zullen later verwijderd worden.
De gebogen zijkanten zijn opgebouwd uit 1 laag 8mm buigtriplex en 12mm buigMDF wat zorgt voor een gezonde 20mm wanddikte. Eerst een grof gezaagde plaat er op lijmen...
...en dan op maat frezen met de kopieerfrees. Hier zie je de 2 lagen. Aan de voorkant 2x 8mm buigtriplex. Samen met de aluminium blades komen deze nu mooi op hoogte tov de rest van de kast.
Beide zijkanten er op en een beter beeld van het blade gedeelte.
Het hulpstukje aan de achterkant kan nu weg. Ook zie je duidelijk de 2 lagen.
De achterkant is gemonteerd en met de schuurmachine is de ronding gemaakt.
Het voorste hulpstuk is verwijderd. De demping is toegevoegd (Bondum 800) en de boven en onderkant zijn afgedekt met 4mm mdf. Wat je niet ziet is dat de gaatjes van het buigmdf gevuld zijn met zilverzand. Deze techniek heb ik al eens toegepast in de Epilogue en zorgt voor een hele stevige massieve kast.
Gaatje voor de basreflexpoort
Afwerking
De basiskast is er nu. Eerst in de grondverf. Op de foto is de baffle ook gemonteerd. Het woofergat heeft de gebruikelijke afschuining gekregen aan de achterkant. De zijkanten zijn met de bovenfrees en schuurmachine afgerond.
De basreflexpijpjes zijn dikwandig PVC en met een restje Hammerite zwart gemaakt (binnen en buiten).
Om de blades te maken heb ik een mal gemaakt om de uitsparing te maken voor de magneettape waarmee ze vast komen te zitten.
Het frontje is gespoten. Simpel matzwart met een spuitbus van de Action. Wel meer lagen als een Bentley zoals in het topic door iemand werd geroepen!
De zijkanten en achterkant is bekleed met 1 stuk carbon folie. De bekende 3M DI-NOC. De bovenkant en onderkant zijn bekleed met 4 mm mdf en in kleur gespoten.
Het eindresultaat met nog blank aluminium blades
En met witte blades (hoogglans wit, ook action spuitbus)
Aan de achterkant nog de terminals
De stand
Er moest natuurlijk ook nog een stand bij. Dit werd het ontwerp:
Uittekenen op 18mm MDF
Uitzagen en kopies maken
De stand bestaat uit 4 lagen waarbij de middelste 2 voorzien zijn van een gleuf voor de kabels.
En die word ook zwart gemaakt
In de volgende post meer over het filter.
Elysium - Micro Seas Monitor
Moderator: Beheerdersteam
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Elysium - Micro Seas Monitor
Het filter
Gezien de geringe afmetingen was het niet mogelijk om een fatsoenlijk filter in het kastje te plaatsen dus het werd een extern filter.
Het originele filter is ontworpen door b_force na metingen bij hem thuis. Dit resulteerde in een mooi opgebouwd filter. Daar heb ik in 1 middag speciaal voor de ZBA dag een simpel kastje omheen gemaakt. Ziet er niet uit maar het was wel prettig met transport. Later komt dit toch onder een kastje uit het zicht. maar er was iets raars met het hoog. Na hermetingen door Jeroen_d op de ZBA dag zagen we wat er fout ging: De meting is op 30 graden. Een flinke dip op 4K (die was door b_force ook al gespot) en een teveel aflopend hoog. Hierin zat het probleem.
Ook bleek er wat problemen te zijn met de terminalverbinding in het filterkastje. Dit was de laatste keer dat ik zilversoldeer gebruik, dat is niet te doen op zulke lappen metaal.
Daarna heeft Jeroen de individuele units opgemeten Na wat stoeien heeft Jeroen een mooie aanpassing kunnen doen en met de aanwezige spullen op die dag hebben we het ter plekke kunnen testen.
We lopen er even doorheen.
Tweeter weerstand veranderd naar 2.7 ohm 22uF verwijderd, daarmee zie je dat de specifieke dip rond 4kHz verdwijnt. Het wordt nu meer een brede glooiing ten opzichte van het laag. Om de glooiing op te heffen wordt de 4.7uF verhoogd naar 5.6uF, dat geeft meer detail, de dufheid in de klank verdwijnt. Door de smalle baffle blijkt on-axis een flinke dip op 4k over. Op 30 graden is deze volledig verdwenen. Deze luidsprekers luister ik dus ook op die 30 graden.
Klank
Wat een kleine krachtpatsers! Ik was prettig verrast door de diepgang die deze kleine jongens weten neer te zetten. Tuurlijk, het is geen vetpot onderin maar wat er uitkomt klinkt beheerst en moeiteloos. Het mid is heelijk open. Bij het luisteren verdwijnen de luidsprekers en verschijnt er een vol podium voor me. Zangers of spraak bij film staat kaarsrecht voor me midden tussen de speakers (als dat de opname is natuurlijk). Instrumenten zijn daar waar ze waren in de opname. De kracht van de kleine monitor en de imposante Excel woofers.
Kortom, ik ben zeer tevreden en ik ondanks mijn constante drang om iets te bouwen zullen deze nog wel even blijven.
Als extra bonus is de WAF enorm hoog. Alle bezoekers vinden het hele mooie speakers en vragen waar ze te koop zijn. Wat een groot compliment vind ik dat! Het formaat is heel huiskamer vriendelijk en door de verwisselbare blades aan elke interieur aan te passen, zelfs aan de sfeer van de dag.
Om het laag wat op te rekken en de kleine units op hogere volumes te ontlasten heb ik er nog 2 bijpassende subs bijgebouwd.
Hiervoor is een andere showcase maar op deze foto zie je het totaalplaatje zoals het er nu bij staat. Missie geslaagd!
Gezien de geringe afmetingen was het niet mogelijk om een fatsoenlijk filter in het kastje te plaatsen dus het werd een extern filter.
Het originele filter is ontworpen door b_force na metingen bij hem thuis. Dit resulteerde in een mooi opgebouwd filter. Daar heb ik in 1 middag speciaal voor de ZBA dag een simpel kastje omheen gemaakt. Ziet er niet uit maar het was wel prettig met transport. Later komt dit toch onder een kastje uit het zicht. maar er was iets raars met het hoog. Na hermetingen door Jeroen_d op de ZBA dag zagen we wat er fout ging: De meting is op 30 graden. Een flinke dip op 4K (die was door b_force ook al gespot) en een teveel aflopend hoog. Hierin zat het probleem.
Ook bleek er wat problemen te zijn met de terminalverbinding in het filterkastje. Dit was de laatste keer dat ik zilversoldeer gebruik, dat is niet te doen op zulke lappen metaal.
Daarna heeft Jeroen de individuele units opgemeten Na wat stoeien heeft Jeroen een mooie aanpassing kunnen doen en met de aanwezige spullen op die dag hebben we het ter plekke kunnen testen.
We lopen er even doorheen.
Tweeter weerstand veranderd naar 2.7 ohm 22uF verwijderd, daarmee zie je dat de specifieke dip rond 4kHz verdwijnt. Het wordt nu meer een brede glooiing ten opzichte van het laag. Om de glooiing op te heffen wordt de 4.7uF verhoogd naar 5.6uF, dat geeft meer detail, de dufheid in de klank verdwijnt. Door de smalle baffle blijkt on-axis een flinke dip op 4k over. Op 30 graden is deze volledig verdwenen. Deze luidsprekers luister ik dus ook op die 30 graden.
Klank
Wat een kleine krachtpatsers! Ik was prettig verrast door de diepgang die deze kleine jongens weten neer te zetten. Tuurlijk, het is geen vetpot onderin maar wat er uitkomt klinkt beheerst en moeiteloos. Het mid is heelijk open. Bij het luisteren verdwijnen de luidsprekers en verschijnt er een vol podium voor me. Zangers of spraak bij film staat kaarsrecht voor me midden tussen de speakers (als dat de opname is natuurlijk). Instrumenten zijn daar waar ze waren in de opname. De kracht van de kleine monitor en de imposante Excel woofers.
Kortom, ik ben zeer tevreden en ik ondanks mijn constante drang om iets te bouwen zullen deze nog wel even blijven.
Als extra bonus is de WAF enorm hoog. Alle bezoekers vinden het hele mooie speakers en vragen waar ze te koop zijn. Wat een groot compliment vind ik dat! Het formaat is heel huiskamer vriendelijk en door de verwisselbare blades aan elke interieur aan te passen, zelfs aan de sfeer van de dag.
Om het laag wat op te rekken en de kleine units op hogere volumes te ontlasten heb ik er nog 2 bijpassende subs bijgebouwd.
Hiervoor is een andere showcase maar op deze foto zie je het totaalplaatje zoals het er nu bij staat. Missie geslaagd!
