(Stereo) balansversterker met PCL86's.

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
mtb
Contacteer:

(Stereo) balansversterker met PCL86's.

Bericht door mtb »

Voortbordurend op het populaire ontwerp van de PCL86-balanseindtrap (zie http://www.luidsprekers.org/sta/ en het einde van http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =7&t=17227), kom ik, als er geen galvanische scheiding nodig is, op volgend ontwerp:
TSA.PNG
Alhoewel je met het eerste ontwerp in de praktijk niks tekort komt en het uitblinkt in pure eenvoud, heeft dit nieuwe ontwerp wel de volledige HiFi-bandbreedte van 15Hz tot 21kHz -1dB, ondanks de beroerde (gewone) uitgangstrafo.
Dit komt door de gebruikte kathode-tegenkoppeling (CFB) en het ontbreken van een ingangstrafo.
Zonder de IC's is het een pure balanseindtrap met een lange staart via R25. Je sluit het voorversterkersignaal direct op R24 en R30 aan als je een symmetrisch signaal hebt, of met een van de weerstanden aan massa voor een enkel signaal.
De ingangsimpedantie is ca. (2x) 300 kOhm zodat je ook een potmeter van 100k kan gebruiken.
Door de gloeispanningen handig aan te sluiten kan er eenvoudig een symmetrische voeding van +/- 12V gemaakt worden, wat het mogelijk maakt om er een voorversterker bij te bouwen, zodat je meteen een complete (stereo) versterker hebt.
De stereo-"truuk" met één UGT komt uit de Elektor Audio Special 1 van Ari Polisois. Het gaat eigenlijk om twee single-ended versterkers, die voor de DC-instelling de magnetische compensatie van de kern gebruikt. Ze gebruiken daar een drie-fase trafo zonder de middelste wikkelingen.
Als je bedenkt dat in het meeste stereo-geluid links en rechts de bas en leadzang vrijwel gelijk zijn en het dan dus een mono-signaal is, hoef je alleen links en rechts uitfase aan te bieden om een gebruikelijke balanstrap te krijgen.
Om het stereo-geluid te behouden kan je geen LTP (Long Tailed Pair) als fase-draaier gebruiken en dient J3 geplaatst te worden en de Op-Amps zorgen dan voor de fase-draai.
Met de FL14/6-trafo kan je geen knuppel-stereo verwachten, maar er moet toch wel een ruimtelijk geluid overblijven, omdat de koppeling tussen links en rechts maar 0,8 is terwijl die per kanaal 0,9 is. Er kan uiteraard ook met andere trafo's geëxperimenteerd worden.
Voordat ik aan de print ga beginnen, gaarne jullie gewaardeerde op- of aanmerkingen, zodat ik er nog rekening mee kan houden.
Ah!buis

Re: (Stereo) balansversterker met PCL86's.

Bericht door Ah!buis »

Afgezien dat 't wel een grappig ontwerp is O:) ,halfbakken stereo proberen te krijgen met één eindtrap in de tijd van 5- en meer kanalen surround :o .
Beetje eigenaardig die voorversterker ,links x6 en rechts x-11 :? .En een balansregelaar die de ingangen veranderlijk belast :shock: .
Met R5 en R23 van 220ohm zit 't wel mis met de instelling van de triodes als J3 gesloten is.Zou meer in de orde van zo'n 600ohm moeten zijn.
Anne
mtb
Contacteer:

Bericht door mtb »

Je kan de schakeling ook gebruiken als mono-block met of zonder de IC's.
R34,35 zijn 18k, dus de versterking is +10x, maar dat is niet goed: R34 kan vervallen en met R35=10k is de versterking ook 11x.
De balansregeling lijkt me geen probleem en je kan ook een andere gebruiken zonder P5 buiten de print.
De instellingen van de triode's verschillen inderdaad een beetje met of zonder J3, maar werken allebei goed.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

mtb schreef:
Je kan de schakeling ook gebruiken als mono-block met of zonder de IC's.
R34,35 zijn 18k, dus de versterking is +10x, maar dat is niet goed: R34 kan vervallen en met R35=10k is de versterking ook 11x.
De balansregeling lijkt me geen probleem en je kan ook een andere gebruiken zonder P5 buiten de print.
De instellingen van de triode's verschillen inderdaad een beetje met of zonder J3, maar werken allebei goed.
Voor R34 en R35 had ik 10k gelezen,vandaar die 6x.Is er nog een reden voor dat (kleine)verschil in versterking?
Met die kleine kathodeweerstanden kom ik op een anodespanning van nog geen 60V en iets van -0,3V voor Vg,lijkt me niet zo goed.
Anne
mtb
Contacteer:

Bericht door mtb »

Met die streep door de 0 lijkt ie net een 8, is mij ook wel eens overkomen. Maar zonder R34 en met R35=10k is de versterking toch hetzelfde? allebei 11x alleen geïnverteerd, ik had eerst een andere opzet en was vergeten het aan te passen.
Die 60V anode-spanning lijkt met geen probleem er blijft genoeg ruimte over voor ca. +/- 15Vt op de speakeroutputs, maar zal het controleren als de print af is.
Plaats reactie