Hoe kies ik drivers?

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
ApaX
Berichten: 150
Lid geworden op: zo 05 feb 2006, 12:53

Hoe kies ik drivers?

Bericht door ApaX »

Hoi,

Ik zit al een tijdje te tubben over drivers die ik graag wou willen hebben. Ik kom er achter dat ik de keuze meer laat lijden door andere motieven dan de gene die ik zou kunnen onderbouwen.

Ik zoek een luidsrpeker met de volende eigenschappen:

Klein qua omvang (10-15 liter of iets dergelijks) maar wel instaat om een goede dynamiek weer te geven. Ik zoek een mid/laag voor ongeveer 150 euro (ca. 17 cm). En een tweeter van ongeveer het zelfde bedrag.

Dit is ongeveer het budget waar ik aan gebonden ben. Ook zit ik te denken aan de scan speak a4's, zijn deze hun geld waard? Ik vind ze namelijk erg duur.

Ik ga zowiezo binnenkort een keer naar speakerland om te luisteren, maar ik wil nu een kader hebben om me op te kunnen richten!

Welke combi's zouden leuk zijn?

Gr
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Persoonlijk zou ik een stukje van je budget van je tweeter naar je laag-mid overhevelen. Ik heb namelijk betere ervaringen met goedkopere tweeters en iets duurdere mid-woofers.
De ringradiators uit de Peerless V-line zijn goed (vroeger Vifa) en de dome tweeters van Seas zijn zeker en vast ook aan te raden.
Kwa mid-bas is er veel keuze. Het hangt er ook een beetje vanaf of je nog een sub gaat toevoegen of niet. Als dat wel het geval is kan je ook bij Seas gaan kijken. Zowel in de Excel als in de Reference lijn zijn erg mooie units te vinden. De Reference lijn geeft wel niet zo'n overweldigende bas in kleine behuzingen. Dus daar zou ik een subje bij durven aanbevelen. Ook de Nomex modellen van Peerless zijn hier erg aan te bevelen. Ook Eton maakt erg mooie units. Toch mag er daar ook wel eens regelmatig iets meer laag uit komen. (ik bedoel hier dan dat het -3dB punt niet zo laag ligt, kwa strakheid en geluidsdruk denk ik niet dat je te klagen gaat hebben)
Als je geen sub wil kan je bij ScanSpeak terecht, of misschien bij Thiel (Accuton) of de Excel reeks van Seas,...

Na enkele probeersels heb ik besloten om voor een vloerstaander te gaan met wat meer volume. Ik miste wat bassen bij de kleinere speakers. Niet zo bij de Sputnik 17-2 maar die speelt dan weer niet erg nauwkeurig en wat warm gekleurd. Geen slechte speaker, maar echt super is ie ook niet. (voor het budget wat je er aan moet spenderen dan weer wel.)
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Hoe kies ik drivers?

Bericht door jeroen_d »

ApaX schreef:
Hoi,

Ik zit al een tijdje te tubben over drivers die ik graag wou willen hebben. Ik kom er achter dat ik de keuze meer laat lijden door andere motieven dan de gene die ik zou kunnen onderbouwen.

Ik zoek een luidsrpeker met de volende eigenschappen:

Klein qua omvang (10-15 liter of iets dergelijks) maar wel instaat om een goede dynamiek weer te geven. Ik zoek een mid/laag voor ongeveer 150 euro (ca. 17 cm). En een tweeter van ongeveer het zelfde bedrag.

Dit is ongeveer het budget waar ik aan gebonden ben. Ook zit ik te denken aan de scan speak a4's, zijn deze hun geld waard? Ik vind ze namelijk erg duur.

Ik ga zowiezo binnenkort een keer naar speakerland om te luisteren, maar ik wil nu een kader hebben om me op te kunnen richten!

Welke combi's zouden leuk zijn?

Gr
Qua mid Vifa XG18 of de Peerless HDS excl 180. Dat is zo ongeveer het beste wat je kan krijgen op dit moment. Je kan wel naar Accuton maar dat is boven jouw budget. Scan Speak biedt geen betere kwaliteit dan de 2 drivers die ik hier noem. Is mijn mening althans (en stokpaardje zoals bekend bij velen hier).
Qua tweeter keuze volop. De SS9700 is erg gemakkelijk te filteren en behoort tot de besten binnen dit budget als je hem filtert op 2000 Hz of hoger.
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi apax

Is dit de eerste luidspreker die je zelf bouwt? Als dat zo is zou ik drivers kiezen die erg breedbandig zijn, zodat je met een simpel filter afkan.

Groeten Roland
ApaX
Berichten: 150
Lid geworden op: zo 05 feb 2006, 12:53

Bericht door ApaX »

rho schreef:
Persoonlijk zou ik een stukje van je budget van je tweeter naar je laag-mid overhevelen. Ik heb namelijk betere ervaringen met goedkopere tweeters en iets duurdere mid-woofers.
Hoe dat budget precies verdeeld wordt is niet zo belangrijk voor mij, het lijk mij logisch om het half half te doen. Maar ik snap dat dat misschien niet helemaal handig is!
ApaX
Berichten: 150
Lid geworden op: zo 05 feb 2006, 12:53

Bericht door ApaX »

Roland schreef:
Hoi apax

Is dit de eerste luidspreker die je zelf bouwt? Als dat zo is zou ik drivers kiezen die erg breedbandig zijn, zodat je met een simpel filter afkan.

Groeten Roland
Het is de eerste DIY die ik niet volgens een refferentie ontwerp wil gaan bouwen.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Leuk zelf iets ontwerpen hè.
Qua drivers moet je zoals Jeroen al opperde eens kijken bij de Peerless HDS serie. Erg goede woofers voor relatief weinig. Goede pr/qua verhouding.
De tweeter die ik nu in mijn systeem gebruik ik de ScanSpeak 97000. Heeeel lekker dingetje wat zeker in je budget past. Goede ervaringen heb ik trouwens ook met meerdere Seas tweeters. Staan zeker ook met hun pr/qua erg hoog.

Succes
ApaX
Berichten: 150
Lid geworden op: zo 05 feb 2006, 12:53

Bericht door ApaX »

Edo schreef:
Leuk zelf iets ontwerpen hè.
Qua drivers moet je zoals Jeroen al opperde eens kijken bij de Peerless HDS serie. Erg goede woofers voor relatief weinig. Goede pr/qua verhouding.
De tweeter die ik nu in mijn systeem gebruik ik de ScanSpeak 97000. Heeeel lekker dingetje wat zeker in je budget past. Goede ervaringen heb ik trouwens ook met meerdere Seas tweeters. Staan zeker ook met hun pr/qua erg hoog.

Succes
Of het leuk is weet ik nog niet :D. Ik ga eerst nog even dagdromen en mezelf verdiepen in de theorie!

Ik moet eerst nog is kijken wat ik wil hebben, ik zit nu eigenlijk al te denken aan een kleine boekenplankluidspreker, welke ik via spike's op een kleine sub zet!
ApaX
Berichten: 150
Lid geworden op: zo 05 feb 2006, 12:53

Re: Hoe kies ik drivers?

Bericht door ApaX »

jeroen_d schreef:
ApaX schreef:
Hoi,

Ik zit al een tijdje te tubben over drivers die ik graag wou willen hebben. Ik kom er achter dat ik de keuze meer laat lijden door andere motieven dan de gene die ik zou kunnen onderbouwen.

Ik zoek een luidsrpeker met de volende eigenschappen:

Klein qua omvang (10-15 liter of iets dergelijks) maar wel instaat om een goede dynamiek weer te geven. Ik zoek een mid/laag voor ongeveer 150 euro (ca. 17 cm). En een tweeter van ongeveer het zelfde bedrag.

Dit is ongeveer het budget waar ik aan gebonden ben. Ook zit ik te denken aan de scan speak a4's, zijn deze hun geld waard? Ik vind ze namelijk erg duur.

Ik ga zowiezo binnenkort een keer naar speakerland om te luisteren, maar ik wil nu een kader hebben om me op te kunnen richten!

Welke combi's zouden leuk zijn?

Gr
Qua mid Vifa XG18 of de Peerless HDS excl 180. Dat is zo ongeveer het beste wat je kan krijgen op dit moment. Je kan wel naar Accuton maar dat is boven jouw budget. Scan Speak biedt geen betere kwaliteit dan de 2 drivers die ik hier noem. Is mijn mening althans (en stokpaardje zoals bekend bij velen hier).
Qua tweeter keuze volop. De SS9700 is erg gemakkelijk te filteren en behoort tot de besten binnen dit budget als je hem filtert op 2000 Hz of hoger.
Hoi Jeroen,

Hoe zit dan dan bijvoorbeeld met de XG 18 en de XT18? @ vrijwel iedentieke units, de ene is uit glasfiber en de andere uit woodfiber. Ik kan me voorstellen dat de woodfiber meer interne demping heeft.

Ik ben zaterdag bij speakerland geweest, en ik was best wel onder de indruk van de XG18 (in de korrekt). Daarnaast is het ook nog is een hele mooie unit.

Ik heb ook geluisterd naar de A4 van SS, wow! Wat is dat een gaaf speakertje!!
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Tsja, je kan meerdere kanten op, Vifa XG18 is inderdaad een goede en betaalbare keuze, met bijvoorbeeld een H1212 Seas tweeter is een goede combinatie te maken. Of twee stuks Seas L12RCY met een H1212 Seas tweeter, dat maakt een heel muzikaal en compacte luidspreker zoals ik heb laten zien met m'n Silverado ontwerp.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
ApaX
Berichten: 150
Lid geworden op: zo 05 feb 2006, 12:53

Bericht door ApaX »

SSassen schreef:
Tsja, je kan meerdere kanten op, Vifa XG18 is inderdaad een goede en betaalbare keuze, met bijvoorbeeld een H1212 Seas tweeter is een goede combinatie te maken. Of twee stuks Seas L12RCY met een H1212 Seas tweeter, dat maakt een heel muzikaal en compacte luidspreker zoals ik heb laten zien met m'n Silverado ontwerp.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Het silverado ontwerp heb ik gezien! Die zit er erg goed uit!
RobT
Berichten: 151
Lid geworden op: vr 29 jul 2005, 18:13
Locatie: Deventer

Bericht door RobT »

Je kan eens kijken op deze site:
http://rjbaudio.com/Audiofiles/Vifa%20XT%20vs%20XG.html

Deze man heeft redelijk wat gebouwd en is enthousiast over beide types, geeft ook duidelijk de verschillen aan.
Ik heb zelf de XT18WO en vind 't een fraaie unit.
Plaats reactie