grote, hoge kamer - veel onduidelijk

Over mods aan je luisteromgeving

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
hayo

grote, hoge kamer - veel onduidelijk

Bericht door hayo »

Hallo, we zijn net verhuisd naar ons nieuwe huis; mijn zelfbouw speakers zijn natuurlijk meegekomen: visaton vox 300's. (drieweg met d`appolito opstelling) In het oude huis een prima geluid (yamaha 2500 receiver en Sony QS930 Cd).

Het nieuwe huis heeft mooie hoge huiskamer (3.80m hoog), veel inhoud (50m2) en betonnen muren en veel glas. Je raadt het al: speakers klinken voor geen meter meer. Door de hoge kamer weerkaatst het hoog en midden alle kanten op; transparantie is weg. Laag krijgt ook een vreemd karakter. Dempen van de huiskamer met veel tapijt en gordijnen is natuurlijk een oplossing tegen de weerkaatsing, maar geen optie. We houden van een strakke inrichting.

Vraag: zijn er andere mogelijkheden, bijvoorbeeld het karakter van de filter aan te passen, of meer/minder demping in de speaker aan te brengen?

Ik kijk uit naar jullie reactie.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ha die Hayo, welkom hier :!:

wat voor tips er gaan komen zie je wel, maar je kan vast wat virtueel uitproberen met een programma cara (computer aided room accoustics ofzo) link ff kwijt, maar t is naar verluid een pracht prog
Jan-Willem
Contacteer:

Bericht door Jan-Willem »

Henkjan schreef:
ha die Hayo, welkom hier :!:

wat voor tips er gaan komen zie je wel, maar je kan vast wat virtueel uitproberen met een programma cara (computer aided room accoustics ofzo) link ff kwijt, maar t is naar verluid een pracht prog
Ben ik ook wel benieuwd naar, ff googlen :)
edit: link: http://www.cara.de/ENU/index.html
Rademakers

Bericht door Rademakers »

Het nieuwe huis heeft mooie hoge huiskamer (3.80m hoog), veel inhoud (50m2) en betonnen muren en veel glas
Dat lijkt erg veel op mijn kamer (en de keuken) met ook vrijwel geen demping.

De plaatsing maakt hier echt veel uit, ca. 50 cm verplaatsen maakte bij mij het verschil tussen goed en slecht geluid. In de (of in buurt van de) hoek komen en kwamen alle 8 verschillende speakers tot nu toe helemaal tot hun recht.

Enkel langs de muur geplaatst klinkt de bas modderig en verder van de muren hou je zonder subwoofer weinig over. Door het afspelen van een sweep en een serie testtonen waren (kamer)resonanties makkelijk te vinden.

Mvg Johan
Plaats reactie