In-ear monitoring maar dan totaal anders

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Dan

In-ear monitoring maar dan totaal anders

Bericht door Dan »

Na tien jaar te hebben gewerkt als dj (in de jaren '80 en '90) en basgitaar spelen in diverse bandjes heb ik inmiddels behoorlijk last van tinnitus en hyperacusis. De tinnitus is voornamelijk een kwestie van accepteren maar het ergste is eigenlijk mijn overgevoeligheid voor hard geluid tussen 2k en 4k.
Dat maakt een bezoek aan een concert (of zelfs maar de kroeg) zonder gehoorbescherming vrijwel onmogelijk. Het doet echt zéér aan mijn arme oortjes. Ik heb dan ook een paar Elacin doppen, speciaal voor muzikanten die redelijk vlak 15db wegfilteren. Echt mooi wordt het helaas nooit waardoor het luisteren toch enigszins ieletjes en dof klinkt. Het nodigt niet uit om nu eens lekker naar muziek te gaan luisteren.

Ik zag onlangs een Youtube filmpje met een dude die zelf in-ear monitors maakt van een soort twee componenten siliconen in zijn oren propt, samen met een paar Sennheiser CX 300-II Precisiondopjes en daarmee in zijn bandje speelt. Nu dacht ik: Stel je voor dat je er ook een paar microfooncapsels bij in drukt en een goede microfoonversterker/equaliser/koptelefoonversterker op zakformaat aan hangt en zo naar het meest luide concert kan gaan waarbij je zelf het geluid kan corrigeren tot een acceptabel luisternivo (tussen 80 en 90dB). Het leuke is dat je ook nog gewoon contact houdt met de omgeving waardoor een praatje maken geen enkel probleem zou moeten zijn.

Je kan natuurlijk ook een paar gehoorapparaatjes aanschaffen maar dit lijkt me nou net niet geschikt voor deze toepassing omdat het vooral op spraakniveau moet werken. de bedoeling is juist dat het lekker gaat klinken.

Ik zou wel graag willen weten of dit electronisch te realiseren is in een kastje ter grootte van zeg maar een pakje sigaretten en of dit uberhaupt handig zou kunnen zijn. Ik heb al gekeken naar die kekke recordertjes zoals de http://www.audiorecordershop.nl/product ... order.html maar die heeft geen toonregeling en dus is het monitorgeluid dan wat het is. Je kan alleen het volume regelen.

Voor het youtubefilmpje (het eerste minuutje is een beetje knullig):
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=jgLMqTR3rbE[/youtube]
Plaats reactie