Kantoor speakers

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
yannickvb

Kantoor speakers

Bericht door yannickvb »

Goedemiddag,

Op dit moment zitten wij met een man of 6 op een relatief klein kantoor. Iedereen houdt hier wel van een muziekje, maar niet iedereen is er altijd. We gebruiken op dit moment 1 setje goedkope computer speakers. Welke zo af en toe eens rouleren van bureau (omdat een persoon die dag afwezig is of iemand anders eens iets wil laten horen.) en dan maar zo tactisch mogelijk opgesteld worden, zodat iedereen het maar een beetje kan horen. Dit is natuurlijk verre van ideaal.

Ik ben dus zo tussen het werken door een beetje aan het dagdromen hoe dit verbeterd zou kunnen worden. De bedoeling is dat de geluidskwaliteit verbeterd(dit is niet zo moeilijk aangezien we nu computer speakertjes uit het jaar blok gebruiken), maar er hoeft geen hoog audiofiel niveau bereikt te worden aangezien 80% van de tijd er toch alleen radio afgespeeld wordt. Belangrijker is dat de verdeling van geluid beter wordt (er is dus ook geen stereo nodig) en dat het makkelijker wordt om snel van bron te wisselen.

Ik ben hier over na gaan denken en uiteindelijk misschien wel een te ingewikkelde optie bedacht. waarin er een soort "modulair" systeem gecreëerd wordt van actieve omni-directionele speakers. welke ieder via bluetooth o.i.d. te koppelen zijn. hierdoor zou je op verschillende plekken in het kantoor een speaker neer kunnen zetten welke daar alleen in het stopcontact gestoken hoeft te worden.

Nu lijkt me dit onnodig moeilijk en redelijk prijzig. Dus was mijn vraag of jullie ideeën hadden om dit beter/goedkoper/makkelijker op te lossen. of zou met een goede aanpak zoiets nog vrij goedkoop en makkelijk te maken zijn?
meiborg

Re: Kantoor speakers

Bericht door meiborg »

Om apparaten te koppelen via bluetooth lijkt mij inderdaad een ingewikkelde oplossing. Is het niet makkelijker om muziek te streamen via een centraal servertje wat alle werknemers kunnen benaderen en naar believen kunnen meeluisteren middels een setje speakers op hun bureau?

Mvg Reinder
yannickvb

Bericht door yannickvb »

hm, in principe is ons kantoor dusdanig klein dat een setje speakers per bureau niet nodig is. er staan 2 "eilandjes" van 3 bureau's en tussen deze "eilandjes" zit anderhalve meter. hierdoor zou dus 1 speaker in het midden van elk "eilandje" genoeg moeten zijn.

ik heb een indeling van ons kantoor bijgevoegd
Bijlagen
indeling kantoor
indeling kantoor
ray5150

Bericht door ray5150 »

Kun je niet gewoon 2 speakerts aan de muur hangen, op een meter of 2 hoogte ?
EppeRRR

Bericht door EppeRRR »

Het 'makkelijkste' is om in elke hoek een speaker te pakken en in mono te knallen, dan heeft iedereen gelijk geluid maar klinkt het niet super.

Maar van mij heeft een soort van Bluetooth streamer van Logitecch voor nog geen 3 tientjes, fantastisch ding als je via je telefoon muziek wilt delen. Sluit je aan op je versterker en zo kun je draadloos muziek delen :D

suc6 :D
beewee

Bericht door beewee »

Op Ebay staat een stel vintage luidsprekers van Grundig, van die rondom stralende hangende bollen, die zijn ook leuk voor zo'n situatie.
bartsegers

Bericht door bartsegers »

Marktplaats ook overigens.
Maar of dit echt goede rondstralers zijn ?

Zoiets van visaton is ook mooi:

Afbeelding
grimoire
Contacteer:

Bericht door grimoire »

Op de pilaar 2 speakertjes hangen, naar elk eilandje een gericht
yannickvb

Bericht door yannickvb »

als je het in die pilaar doet zou je ze redelijk hoog moeten hangen.. en waar laat je dan de versterker etc. verder is het voor mij ook een excuus om een keer iets te gaan knutselen :P doe een redelijk simpele zelfbouw mogelijkheid is wel gewenst.

Hoe doen ze dat eigenlijk bij die draadloze 5.1 systemen?
EppeRRR

Bericht door EppeRRR »

Actieve luidsprekers een idee? Ben je ook van je versterker 'probleem' af :-)

En waarom geen 2 keer stereo naar beide eilandjes? Woofertje per eilandje misschien?
Dubbel 2.1 systeem :-)
grimoire
Contacteer:

Bericht door grimoire »

Speakers in het plafond zou ook ideaal zijn lijkt me indien mogelijk inbouw
Heatside

Bericht door Heatside »

Goede inbouwluidsprekers voor in het plafond of twee simpele kastjes verdeeld over het kantoor lijken mij prima opties. Mijn ervaring is dat op gewoon achtergrondniveau een setje breedbanders erg prettig klinkt.
Als je een audio selector neemt of gewoon een erg eenvoudig mengpaneeltje, kan je vanaf elke pc en of radiotuner een line-in binnen laten komen en het gewenste signaal over je luidsprekers laten horen.
bartve

Bericht door bartve »

Wanneer je wifi hebt op kantoor is er via upnp/dlna een mooi systeem neer te zetten.
Om te beginnen op een van desktops (nog liever: op een NAS) een upnp/dlna server (bijv. Twonky) draaien (met mp3/flac bestanden en via internet toegang tot radiostreams).
Verder heb je dan nog actieve luidsprekers nodig met een upnp/dlna renderer, die je zelf kunt knutselen met bijv. een Raspberry Pi (wel een USB-audiokaart inpluggen, de standaard audio uit is niet zo denderend) of zo'n Android stick of zelfs een oude (Android) smartphone die je toch niet meer gebruikt.
Wanneer dat werkt kan iedereen met toegang tot het netwerk (kabel of wifi) via een upnp/dlna controlpoint (progje op desktop of op smartphone, voor Android bijv. UPnPlay) bepalen wat er van de upnp/dlna server naar de upnp/dlna renderer in de actieve luidspreker wordt gestuurd. Klaar! ;-)
sevenup

Bericht door sevenup »

Je kunt ook lekker ouderwets een 100V systeem aanleggen. Dan kun je op 1 hoofdlijn meerdere speakers aansluiten waar je maar wilt. Is ook volumeregeling voor te krijgen. Is volgens mij genoeg tweedehands te koop voor weinig. Eventueel kun je zelf speakers bouwen en deze via een aanpassingstrafo aansluiten op het systeem.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”