Impendantie karakteristiek en actief filteren.

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
hrscharft

Impendantie karakteristiek en actief filteren.

Bericht door hrscharft »

De titel zegt het eigenlijk al wel. In hoeverre is de impendantie karakteristiek nog interessant bij het actief filteren.
Ik kan er naast zitten maar in feite is het bij actief filteren alleen nog interessant voor de 'load' van je eindversterker toch?

Bij het passief filteren heeft de impendantie voor zover ik weet invoed op je hele filter, veranderd de impendantie dan veranderd ook de werking van je filter enigzins enz enz.

Gr,

Harm.
ds23man
Ook commercieel actief

Re: Impendantie karakteristiek en actief filteren.

Bericht door ds23man »

hrscharft schreef:
De titel zegt het eigenlijk al wel. In hoeverre is de impendantie karakteristiek nog interessant bij het actief filteren.
Ik kan er naast zitten maar in feite is het bij actief filteren alleen nog interessant voor de 'load' van je eindversterker toch?

Bij het passief filteren heeft de impendantie voor zover ik weet invoed op je hele filter, veranderd de impendantie dan veranderd ook de werking van je filter enigzins enz enz.

Gr,

Harm.
Je hebt geheel gelijk, impedantiecurve doet niet terzake bij actief filteren.
Vuurkat

Bericht door Vuurkat »

Alleen als je versterker een hoge uitgangsimpedantie heeft, heeft de impedantiekarakteristiek invloed.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Casper schreef:
Alleen als je versterker een hoge uitgangsimpedantie heeft, heeft de impedantiekarakteristiek invloed.
Dan heb je het al over een buizenversterker....... Denk niet dat ie veel worden ingezet in een actief gefilterde setup.
Ronkel

Bericht door Ronkel »

Casper schreef:
Klopt en daarbij is het filter zelf is geen factor meer. Ook hebben veranderende spreekspoelinducties, toenemende Re door warmte e.d. veel meer nadelige effecten bij een passief filter, omdat dat de overdracht dan afhangt van de impedantie van de belasting. Bij een actief filter blijft de overdracht van het filter zelf gelijk, ook als de impedantie van de driver verandert.
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”