DIY LB VERSTERKER

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
gmat

DIY LB VERSTERKER

Bericht door gmat »

Ik ben van plan om straks met de LBVS te beginnen, maar nu heb ik nog een passende versterker nodig. Ik weet echter niet direct welke versterker ideaal is voor deze floorstanders...

Ik zou het liefst mijn eigen versterker samen knutselen. Klein probleem: ik ben totaal niet thuis in de wereld van versterkers, laat staan in die van DIY versterkers.

Mijn vraag is nu, hebben jullie suggesties voor mij? Wat maak ik best niet en wat is wel aan te raden? ook zou ik graag een phones output hebben op de versterker zelf(6.3mm of 3.5mm, maakt me eigenlijk niet veel uit) weet wel niet of dit mogelijk is?

Groeten
ray5150

Re: DIY LB VERSTERKER

Bericht door ray5150 »

Een hoofdtelefoon uitgang is op iedere versterker te maken door middel van een spanningsdeler met vermogens weerstanden.
Zoek hier op het forum eens wat rond met "LM4780" en "Knuisje". dat is een poplulair Chipversterketje dat vrij makkelijk te bouwen is.
SuperR

Bericht door SuperR »

Als LB ook in dit geval voor LowBudget staat is de LM4780 inderdaad een goede optie. Het is een eenvoudig IC wat een hoop vermogen kan leveren. Met de printen van Knuisje kun je voor een bescheiden bedrag prima aan de slag.
ray5150

Bericht door ray5150 »

gmat schreef:
Ik ben van plan om straks met de LBVS te beginnen, maar nu heb ik nog een passende versterker nodig. Ik weet echter niet direct welke versterker ideaal is voor deze floorstanders...
Dat maakt niet zo heel veel uit, de LBVS is niet echt een heel kritische luidspreker wat versterkers betreft.

gmat schreef:
Ik zou het liefst mijn eigen versterker samen knutselen. Klein probleem: ik ben totaal niet thuis in de wereld van versterkers, laat staan in die van DIY versterkers.

Mijn vraag is nu, hebben jullie suggesties voor mij? Wat maak ik best niet en wat is wel aan te raden?
Tja, moeilijk. kun je ook aangeven of je enige kennis van elektrotechniek hebt ? en hoe zit je in de gereedschappen, en heb je een werkplekje ?
vergis je ook niet in de kosten, componenten, transformator, aansluitmateriaal, een net kastje, kunnen bij elkaar aardig in de papieren gaan lopen, kijk niet op van een bdrag van een paar honderd euro...
als je daar nog wat handgereedschappen bij optelt (je hebt nooit genoeg gereedschap in huis.) kun je een hele aardige gebruikte fabrieks versterker kopen...
En als je daadwerkelijk aan de slag wilt zul je ook met netspanning (230 Volt.) moeten gaan werken, en dan is het wel verstandig om bepaalde richtlijnen en vuistregels te kennen.
sander1238

Bericht door sander1238 »

gmat schreef:
ik heb deze luidsprekers ook en ook nog een versterker printje van knuisje en moet zeggen dat dit een mooie combinatie is.
draai op dit moment met een el84pp buizenversterker en dit is helemaal geweldig.

weet niet waar je vandaan komt, als je uit de buurt komt (zo brabant) mag je wel een vergelijkend luisteronderzoek komen doen

sander
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ray5150 schreef:
vergis je ook niet in de kosten, componenten, transformator, aansluitmateriaal, een net kastje, kunnen bij elkaar aardig in de papieren gaan lopen, kijk niet op van een bdrag van een paar honderd euro....
valt wel mee hoor: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 15&t=13268 :rofl:
ray5150

Bericht door ray5150 »

Uhm, Henkjan, ik schreef dus :
ray5150 schreef:
een net kastje.
Zeg maar, zoiets als dit :
pesdiss10x7.jpg
pesdiss10x7.jpg (11.09 KiB) 164 keer bekeken
da's iets heel anders dan een gepromoveerde bananendoos... :mrgreen:
gmat

Bericht door gmat »

Ik denk dat ik voor de 4780 ga. Lijkt me een leuk en niet al te duur project. Hoewel die buizenversterker me ook wel wat zegt. Ik zal nog de pro's en con's moeten afwegen.

Dit jaar haal ik (hopelijk) mijn bachelor elektromechanica op, dus maak u geen zorgen. Ik weet wel wat kan en wat niet.
Sowieso heb ik alles in huis van materiaal en werkplek zat.

Bedankt voor alle antwoorden boys. Als ik verder nog vragen heb, zal ik deze hier stellen.
Gegroet ;)
Plaats reactie