Ik heb hier een tijdje geleden een ander draadje opgestart waarin ik van plan was om lbvs te maken. Nu is dit project wat op de achtergrond geschoven door de "is-het-wel-nodig" en "wat-wil-ik-precies" modus ... :s
Het feit is dat ik voor weinig geld toch wel goeie speakers wil die in het beste geval de bose-budgetserie achter zich laat.
Ik was redelijk overtuigd van de lbvs maar ik twijfel toch als ik niet beter voor wat kleiners ga die ik later evt kan aanvullen met een sub.
Op speakers en co zie ik de Rapid Mk V en de Transfer Sputnik aan een aantrekkelijke prijs staan.
Ik luister graag naar muziek en heb graag goed geluid bij een film maar ben zeker geen "audiofiel". Ik kan naar 10 luidsprekers luisteren en ik zal ze alle10 mooi vinden op hun manier zolang ze niet "dubbelslaan".
Ik ken niets over weerstanden, spoelen, ... dus alle informatie zou van elders moeten komen moest ik toch geen bouwpakket nemen.
Met hout kan ik wel overweg.
En dan nu de berichttitel,
ik heb vroeger in mijn "wannabe-kamer-dj-carriere" ooit eens een koppel marantz hd 545 luidsprekers gekocht waarvan de vorige eigenaar andere woofers heeft ingebouwd op toch wel een zeer onprofessionele manier ... Zou het de moeite zijn om deze terug op punt te zetten, al dan niet in een nieuwe kast?
Zoals gezegd ken ik niets van al de waarden maar misschien kent iemand iets van deze luidsprekers, ik heb momenteel geen zelfgenomen foto's, dit doe ik morgen anders wel als mijn fototoestel is opgeladen.
Dan had ik nog een laatste vraag, ik heb hier op het forum al (korte) antwoorden gelezen over folie kleven op luidsprekers. Echter staat er iedere keer weinig informatie, heeft er iemand info over prijzen, kwaliteiten, levensduur en verwerkbaarheid?
Welke mogelijkheden voor lowbudget speakers?(Marantz hd 545)
Moderator: Beheerdersteam
Welke mogelijkheden voor lowbudget speakers?(Marantz hd 545)
Laatst gewijzigd door ArcösS op wo 26 dec 2012, 21:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Marantz hd 545
Ik heb een paartje HD540 opgeknapt. De foamranden van de woofer waren vergaan, de potmeters kraakten en alles was vuil. Ik moet alleen nog een gaatje stoppen in een van de frontjes. Tip: zet de frontjes onder de douche en spoel ze schoon met een beetje shampoo, deze boxen zijn nog uit een tijd dat een rookvrij huishouden een bijzonderheid was. Het resultaat is niet denderend, het geeft een aardig geluid, voornamelijk omdat je door de potmeters de box zelf kan afstemmen op ruimte en versterker. Kwaliteiten als transparantie en plaatsing van geluid hoef je niet te verwachten. Kortom : leuke boxen om een beetje mee te spelen maar ik zou er niet veel geld aan uitgeven.
Bedankt voor uw antwoord,
over geluidskwaliteit was ik wel tevreden dat ze beter spelen dan de standaard tv-speakers en noem me vreemd, maar dat "vintage-model vindt ik super"
Zou die driver nog te vermaken zijn?
Ik sta nog altijd open voor ideeën voor volledig nieuwe zelfbouwluidsprekers hoor.
over geluidskwaliteit was ik wel tevreden dat ze beter spelen dan de standaard tv-speakers en noem me vreemd, maar dat "vintage-model vindt ik super"
Zou die driver nog te vermaken zijn?
Ik sta nog altijd open voor ideeën voor volledig nieuwe zelfbouwluidsprekers hoor.
Je moet doen waar je gelukkig mee wordt, als je het geluid mooi vindt dan kan ik je alleen maar feliciteren. Wil je het helemaal origineel restaureren dan heb je een originele (kapotte) woofer en bijbehorende alu ring nodig die moeilijk te vinden zullen zijn. Je kunt nog wel proberen of je de beschadigingen aan de rubber rolrand met iets solutie (bandenplaklijm) kunt verbeteren. Ga vooral niets maken omdat dat zo hoort, plezier is de grootste drijfveer achter deze hobby.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
dat is er een voor op een tegeltjeJohn P schreef:Ga vooral niets maken omdat dat zo hoort, plezier is de grootste drijfveer achter deze hobby.
Hier kan ik me in vinden, maar als je voor de 1ste keer iets maakt is het natuurlijk wel tof dat het direct lukt en zul je meer gedreven zijn om verder te zettenGa vooral niets maken omdat dat zo hoort, plezier is de grootste drijfveer achter deze hobby.
Als je bv 200€ neerlegt en je hebt slechter geluid dan de laptopspeakers is het niet motiverend om door te doen ...
Zoals gezegd ken ik niets van "elektronica" maar ik sta open om bij te leren, maar ik moet ergens beginnen.