Pagina 1 van 7
psu sonos
Geplaatst: za 22 dec 2012, 16:03
door dre
na wat verhaaltjes gelezen te hebben over voedingsupgrades aan de sonos wil ik me er ook aan gaan wagen......
maar daar heb ik wel wat hulp bij nodig.

(lees heel wat....)
het apparaat heb ik uit elkaar gemold en de huidige voeding bestaat uit 2 delen:
+3.3v
+14.8V
zou ik daar de printen van ray voor kunnen gebruiken na wat aanpassingen?
http://audioforum.nl/viewtopic.php?f=16&t=10
de voeding komt extern,dus het formaat is niet enorm belangrijk.....
plaatjes komen er aan.
Re: psu sonos
Geplaatst: za 22 dec 2012, 16:10
door ray5150
Niet onbelangrijk, hoe worden die spanningen bereikt ?
Als er al (78XX) spanningsregelaars in zitten kan er wel mischien iets met een paar 317's worden gedaan.
Kan ik anders niet beter een print van de grond af opnieuw ontwerpen ?
Re: psu sonos
Geplaatst: za 22 dec 2012, 16:14
door dre
er zit nu een geschakelde voeding in....

- sonos_smps.jpg (29.64 KiB) 583 keer bekeken
die zit ook nog eens pal naast de rest van de printen geparkeerd,dus ik heb `m daar liever weg.
Re: psu sonos
Geplaatst: za 22 dec 2012, 16:15
door ray5150
Gatverdarrie...

Re: psu sonos
Geplaatst: za 22 dec 2012, 16:15
door dre
dat kan toch mooier?

Re: psu sonos
Geplaatst: za 22 dec 2012, 16:21
door ray5150
Absoluut !
Re: psu sonos
Geplaatst: za 22 dec 2012, 16:22
door ds23man
ray5150 schreef:Gatverdarrie...

He getsie, een geschakelde voeding! Denk dat ik maar afzie van Ncore's met smps

Re: psu sonos
Geplaatst: za 22 dec 2012, 16:24
door ds23man
Misschien een printje met een lineare voeding en dan extern een trafoadaptor??????
Re: psu sonos
Geplaatst: za 22 dec 2012, 16:31
door dre
Re: psu sonos
Geplaatst: za 22 dec 2012, 16:33
door dre
ds23man schreef:ray5150 schreef:Gatverdarrie...

He getsie, een geschakelde voeding! Denk dat ik maar afzie van Ncore's met smps

elke versterker onder de 20kg is altijd matig!

Re: psu sonos
Geplaatst: za 22 dec 2012, 16:47
door ds23man
En waarom zijn die dingen van jouw en Ray nog niet klaar dan?

Re: psu sonos
Geplaatst: za 22 dec 2012, 16:49
door ds23man
Gatverdamme, zit dat ook in mijn sonos?
Re: psu sonos
Geplaatst: za 22 dec 2012, 16:54
door dre
nee,die van jou natuurlijk niet!
ds23man schreef:En waarom zijn die dingen van jouw en Ray nog niet klaar dan?

bij mij staan er al 2.

Re: psu sonos
Geplaatst: za 22 dec 2012, 16:54
door ray5150
Ik vermoed dat Dre iets als dit in zijn hoofd heeft :
http://www.fidelityaudio.co.uk/sonos_psu.html
Re: psu sonos
Geplaatst: za 22 dec 2012, 16:56
door dre
ik vermoed het ook,maar dan met 2 trafo`s.
ook zou ik het liefst het hele dac gedeelte van de sonos loskoppelen..............
Re: psu sonos
Geplaatst: za 22 dec 2012, 16:57
door ray5150
staat er ook ergens aangegeven hoeveel stroom die uitgangen van die SMPS leveren ?
Re: psu sonos
Geplaatst: za 22 dec 2012, 16:58
door ds23man
Dat kan goedkoper! Intern een print met brugcel, elko's en spannigsregelaars. Extern een trafo.....
Re: psu sonos
Geplaatst: za 22 dec 2012, 16:58
door dre
ray5150 schreef:staat er ook ergens aangegeven hoeveel stroom die uitgangen van die SMPS leveren ?
goede timing!
nee,dat moet ik dus gaan meten.........
Re: psu sonos
Geplaatst: za 22 dec 2012, 17:01
door ds23man
Overigens kun je gewoon toe met brugcellen en elko's, want alle spanningsregelaars zitten verderop al in de Sonos.
Re: psu sonos
Geplaatst: za 22 dec 2012, 17:03
door dre
is dat zo?
wil je ook plaatjes van de rest zien?
Re: psu sonos
Geplaatst: za 22 dec 2012, 17:09
door ray5150
ds23man schreef:
Dat kan goedkoper! Intern een print met brugcel, elko's en spannigsregelaars. Extern een trafo.....
Je kan het zo gek maken als je zelf wilt, dus het kan ook nog wel duurder.
Waarom zou jij de trafo extern doen ?
ds23man schreef:Overigens kun je gewoon toe met brugcellen en elko's, want alle spanningsregelaars zitten verderop al in de Sonos.
Ik begrijp niet helemaal waarom de voeding dan 2 verschillende spanningen levert ?
3.3 VDC is wel een waarde die voor DAC's word geberuikt.
Re: psu sonos
Geplaatst: za 22 dec 2012, 17:13
door dre
er zit ook nog een 5v aftakking ergens op de print.
gelukkig heb ik hier de ballen verstand van.
hiero staat iets meer:
http://www.aktives-hoeren.de/viewtopic. ... &start=120
Re: psu sonos
Geplaatst: za 22 dec 2012, 17:13
door ds23man
De 3,3v wordt gebruikt voor het digitale gedeelte en de 12 volt voor analoge dingen. Alles wordt verderop gedaan met spanningsregelaars en inverters...... Dat geschakelde printje levert geen gestabiliseerde spanning!
Re: psu sonos
Geplaatst: za 22 dec 2012, 17:20
door ray5150
Ik zou iets maken in een kastje met 2 aparte trafo's, gescheiden gelijkrichting, CRCRC afvlakking, 317 voor de 3.3 en een LT1083 of 1084 voor de 15 VDC.
Dan ben je al een heel eind op weg.

Re: psu sonos
Geplaatst: za 22 dec 2012, 17:23
door dre
lijkt me ook ray!