Filter ontwerp
Moderator: Beheerdersteam
Filter ontwerp
Klein vraagje van een leek op het gebied van scheidingsfilters. Is de kantelfrequentie in een scheidingsfilter het zelfde als de overname frequentie, of zijn dit twee verschillende frequenties en heeft de kastinhoud hier ook nog invloed op.
- Bertje
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Re: Filter ontwerp
Overname- of kantelfrequentie heeft dezelfde betekenis. En als je een speaker in een kast zet verandert er wel wat (afstraalgedrag en impedantiekarakteristiek) en dat zal je mee moeten nemen bij een filterontwerp.
- bartsegers
Misschien bedoel je iets anders met je vraag?
Een kast heeft geen invloed op de werking van je filter.
Wel op de werking van je units natuurlijk.
Een kast heeft geen invloed op de werking van je filter.
Wel op de werking van je units natuurlijk.
Ik begrijp dat het volume van de kast effect heeft op het gedrag van de driver. Mijn vraag komt voort uit het volgende. Ik wil de MID/LOW crossen met de HIGH op 2100Hz/-3 dB/tweede order. Ik heb advies gekregen om voor het LP filter te beginnen met een spoel van 2.2 mH en een condensator van 15 uF. Als ik dit echter in een filtercalculator simuleer kom ik meer in de richting van 820 Hz. Vandaar mijn vraag over de overname en kantelfrequentie.bartsegers schreef:Misschien bedoel je iets anders met je vraag?
Het gaat om de volgende drivers:
Ciare HW175
Fountek JP2.0
- Bijlagen
-
- Ciare HW175.pdf
- (704.9 KiB) 76 keer gedownload
-
- Fountek JP2.0.pdf
- (93.7 KiB) 137 keer gedownload
Waarom wil je zo'n ribbon (de NeoCD2.0 moet je niet onder 2,5 à 3k inzetten, de JP-versie laat in de datasheet ook een aardige resonantie zien net boven de 1k) koppelen aan een 7" basmid?
Maar terugkomend op je vraag: afhankelijk van hoe je kast eruit komt te zien zal je de seriespoel voor de midwoofer ook kunnen gebruiken om de bafflestep-correctie uit te voeren. Daarom is de spoel groter dan wat je zou verwachten. 2,2mH gaat IMHO alleen goed bij relatief grote baffles (ik zou zeggen, rond de 25-30 cm breed en -zeg- 50 hoog).
Maar terugkomend op je vraag: afhankelijk van hoe je kast eruit komt te zien zal je de seriespoel voor de midwoofer ook kunnen gebruiken om de bafflestep-correctie uit te voeren. Daarom is de spoel groter dan wat je zou verwachten. 2,2mH gaat IMHO alleen goed bij relatief grote baffles (ik zou zeggen, rond de 25-30 cm breed en -zeg- 50 hoog).
Dit zou een beetje het ontwerp moeten worden. Ik heb de drivers voor een zeer redelijke prijs kunnen overnemen en het lijkt mij leuk om hier eens iets moois mee te doen. Ik heb totaal geen ervaring met het ontwerpen van filters, anders dan het bouwen van mijn ScanSpeaks Reference Plus speakers, maar wil mij daar toch eens in verdiepen.markbakk schreef:Waarom wil je zo'n ribbon (de NeoCD2.0 moet je niet onder 2,5 à 3k inzetten, de JP-versie laat in de datasheet ook een aardige resonantie zien net boven de 1k) koppelen aan een 7" basmid?
Je hebt niet de meest eenvoudige drivers om te combineren. Die Ciare heeft een lelijke breakup volgens de datasheet, daar moet je vandaan blijven. Maar dan zit je meteen vrij laag voor de Fountek. Kwestie van steil filteren wordt het denk ik. Zonder een zuigkring na of een notch-condensator over de seriespoel voor je woofer kom je er denk ik niet.
Voor de Fountek zou dat een derde order filter moeten worden.
Dit is het advies wat ik heb gekregen voor de Ciare (Een spoel van 2,2mH met een condensator van 15uF is een goed uitgangspunt. Dan zit het kantelpunt rond de 2100Hz. Parallel over de spoel moet dan een RC netwerkje om de piek bij 4,5kHz te temperen: 15 ohm + 0,47uF.) Het advies komt van een gerenomeerde speaker bouwer, dus daar twijfel ik niet aan, alleen zie ik even niet waarom ik middels een filtercalculator uit kom op 820 Hz.
Dit is het advies wat ik heb gekregen voor de Ciare (Een spoel van 2,2mH met een condensator van 15uF is een goed uitgangspunt. Dan zit het kantelpunt rond de 2100Hz. Parallel over de spoel moet dan een RC netwerkje om de piek bij 4,5kHz te temperen: 15 ohm + 0,47uF.) Het advies komt van een gerenomeerde speaker bouwer, dus daar twijfel ik niet aan, alleen zie ik even niet waarom ik middels een filtercalculator uit kom op 820 Hz.
Als je de baffle gaat bouwen die je liet zien kan je met 2,2mH in serie gebeuren dat je het gebied van 500-1000Hz te ver naar beneden trekt. Het is niet bij voorbaat gezegd dat dit nou het meest handig is. Een filtercalculator werkt alleen voor reële (Ohmse) weerstanden, niet voor complexe lasten van luidsprekerunits, waarbij je ook nog rekening moet houden met het akoestisch gedrag. Vergeet die dingen maar bij luidsprekers. Die notch over de seriespoel kan overigens goed kloppen, met 2,2mH en 0,47uF zit je rond de 5kHz. Al vind ik die weerstandswaarde weer behoorlijk hoog.
En niet over anonieme gerenommeerde speakerbouwers beginnen hier. Worden we maar nieuwsgierig van...
En niet over anonieme gerenommeerde speakerbouwers beginnen hier. Worden we maar nieuwsgierig van...
Tony Geemarkbakk schreef:En niet over anonieme gerenommeerde speakerbouwers beginnen hier. Worden we maar nieuwsgierig van...